Portvinpiken Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Inspirert av en annen tråd, og fordi jeg er en nysgjerrig sjel så lurer jeg på dette med at så mange mener de skal få noen tilbake for alle utgifter som skal til for å gå i et bryllup. Flere ganger og i mange ulike diskusjoner drar folk frem dette med hvor dyrt det er å gå i bryllup. Tydeligvis mye dyrere enn alle andre form for feiringer av ulik art. Man må ha med gave må vite, og så skal man transporteres dit i nye klær, sko og smykker og ha time hos frisør og jeg vet ikke hva. Aller helst bør man vel bli hentet i hest og vogn ;-) Jeg lurer... hva er gjennomsnittsalderen på dere som er så veldig opptatt av at det koster så mye og at man forventer å "få igjen" endel for pengene man bruker i et bryllup? Jeg er ikke spydig nå - jeg bare lurer på om det er noe jeg har gått glipp av, eller om det er mer den "yngre garde" som er så opptatt av dette? Hør her: man har nødvendigvis "utgifter" hvis man blir invitert i større feiringer som konfirmasjon, dåp, bryllup, bursdager etc. Er det også forventet å få lange middager, underholding og fri bar i dåp og konfirmasjon også? Helt ærlig - forventer dere det også i disse sammenhengene, eller er bryllup noe helt spesielt? Såvidt meg bekjent er det ikke billig med konfirmasjons- og dåps presanger heller. Jeg sitter å leser disse innleggene og blir til et stort spørsmålstegn - så jeg hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg hva dere mener er normen i slike selskapeligheter? Jeg må også innrømme at jeg blir faktisk litt trist av å lese at så mange er opphengt i at de må koste på så mye for å gå i et bryllup. Hva skjedde med gleden av å gi? Neste gang er det kanskje du som gifter deg, og vil du ikke satt pris på om dine gjester kom fordi de ønsket å dele dagen med deg, og ga deg en gave fordi de faktisk ønsket det - og ikke fordi de mener det skal stå i stil med hvor mye penger du har brukt på de; altså en slags tilbakebetaling. Kort sagt; gjelder det samme hvis du er invitert i andre type feiringer (spesielt konfirmasjoner og dåp), og hva er alderen din? Er dette et norsk fenomen eller er det aldersbetinget tro? Antagelig har jeg ikke fulgt med i timen, og gått glipp av mye siden jeg har bodd i mange andre land de siste 11 årene - jeg er forundret! 5
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 Bryllup medfører mere og høyere utgifter til utdrikkingslag, reise, penklær, gaver. 3
Eplefe Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Synes ikke det er spesielt dyrt, men så er jeg så skamløs at jeg fikser min egen sminke og mitt eget hår, og gjerne bruker kjoler jeg allerede eier. Gaven og reisen er det eneste som koster meg noe, og der foretrekker jeg å spleise og kjøpe noe fint med andre enn å kjøpe noe halvbillig selv. Liker å tro at venner/familie som gifter seg ikke gjør det for gavene sin del, men for samhold med la familia, enten det er den du er født i eller den du skaffet selv. Fri bar er alltid kjekt, men jeg drikker moderat uansett om jeg betaler selv eller ikke, så det er jo ikke særlig dyrt. De fleste jeg kjenner ordner også innlosjering for tilreisende hos andre venner og familie i området for å gjøre det billigst mulig for tilreisende. Men, ut i fra hva jeg har lest i dette forumet, så tilhører tydeligvis kretsen min sjeldenhetene. Ingen sure miner for gavers størrelse og pris, ingen sutring over underpyntede gjester, ingen krav om hotell eller noe, og om de krever kleskode av forloveren sin, spanderer de klærne. Så... hva vet jeg? 2
Amens Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Jeg pleier å kjøpe pen-klær når jeg snubler over det på salg, så jeg har alltid noe passende i skapet. På den måten så slipper jeg å møtte nød-shoppe dyre ting. Vi var i ett bryllup i Oslo for ett par år siden og da bodde vi gratis hos noen venner (de skulle bort i helgen, så vi hadde leiligheten for oss selv). Det var ganske hyggelig da vi kombinerte det med å traffe venner som vi ikke hadde sett på en stund. Nå hadde vi ikke så penger da så vi gav 500,- hver (de ønsket seg penger til bryllups-reisen). Min konklusjon er dermed at vi hadde en hyggelig helg som ikke kostet skjorta og jeg gjør det gjerne igjen! Bryllupet i seg selv var ingen stor opplevelse. Jeg holdt på å svime av under viselen, det var mange timer mellom vielse og middag så vi hang på en cafe lenge og spiste oss mette på lunch. Buffeten var kald, men ganske god. Om man velger å bruke en formue på hår, klær, gave og reise så er det vel strengt tatt eget problem. Ikke brudeparets.
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 Åndsvakt og sammenligne bryllup med konfirmasjon og dåp. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 jeg er invitert i et bryllup i sommer. det er 7 timer reise vei. og jeg må overnatte.jeg har ikke bil så må ta tog/buss. reisen koster pluss å bli der over helgen(bryllupet begynner tidlig og jeg har ikke tid å reise hjemme fra samme dag akkurat). for meg blir det alt for dyrt å reise såpass langt.og alt som hører med. men har et annet bryllup som er i nabo byen her. så jeg kan reise hjem på kvelden.det er mye kortere reise vei. har en konfirmasjon som er 24 timers kjøre tur unna. det kunne jeg dratt i .hvorfor? jeg har familie der som jeg kan bo hos. jeg er 22. 2
Kråkesaks Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Penklær har man uansett, men jeg har aldri reist langt og bodd på hotell for en konfirmasjon. Som nevnt så har man ofte utgifter til utdrikningslag også. Men jeg spør selvsagt aldri vertskapet om hvor mye selskapet/maten koster og regner på at det skal gå i null. Bryllup er koselig, men det har hendt at jeg har takket nei fordi det ville blitt for dyrt. Endret 24. mai 2012 av Kråkesaks
CathFoto Skrevet 24. mai 2012 #8 Skrevet 24. mai 2012 For meg er ikke det å være bryllupsgjest så dyrt som regel. Jeg kjøper meg gjerne en ny kjole, men den koster sjelden over 1000-1500,- og kan brukes ved flere anledninger. Hår og sminke fikser jeg selv. Ang gave så bruker jeg jo litt penger på det, men blir ikke ruinert av en bryllupsgave til 1000-1500,- delt på meg og samboer. Men jeg gidder heller ikke å dra i bryllup hvor det forventes at klærne dine skal være i temafargen og utdrikningslaget koster tusenvis av kroner og bryllupet holdes et sted i gokk som ikke er naturlig å slenge på et par feriedager for å ta det som en langhelg/ferie. Og det er ofte det samme brudeparet som forventer alt dette som i tillegg forventer at gaven skal være inngangspris som gjør at de skal gå økonomisk i pluss. Så sånn jevnt over så vil jeg ikke si at det koster meg all verdens å gå i bryllup, og jeg reiser gjerne utenlands og tar det som en ferie(og da med de kostnadene de t medfølger) om det er noen som står meg nær eller reisemålet er spennende. Og bare sånn helt tilslutt så vil de aller fleste gjester i ettertid si til brudeparet at de koste seg glugg ihjel selv om maten smakte papp og gamle onkel Alf klådde på de hele kvelden. Så ikke rart folk aldri har fått klager på eget bryllup. Men om man tenker på gjestene når man arrangerer et bryllup, så tror jeg de aller fleste brudepar kan se på gjestene at de virkelig koser seg. 3
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 Det er åndsvakt å sutre over at bryllup er dyrt. Og dette ville jeg aldri sagt hvis ikke det hadde vært for at uttrykket allerede var introdusert i tråden. I løpet av 3/4 år nå har jeg vært i et bryllup (med tilhørende utdrikkingslag) og 3 runde dager. I alle sammenhengene har listen på hva jeg skal bidra med, hvordan jeg skal være kledd, hvor mye jeg skal gi i gave, etc. vært helt og holdent styrt av meg selv. Jeg har aldri tenkt at jeg skal matche noen som helst kuvertpris - hadde det vært snakk om slikt hadde jeg latt være å gå. Jeg tror jeg kan prise meg lykkelig for min familie og mine venner som er så upretensiøse at de heller lager vennefest, spleisefest, hjemme-hos utdrikningslag, etc enn dyre stivpyntede affærer som koster skjorten for gjesten. Men selv om det hadde kostet skjorten for gjesten - hva så? Er det ikke hyggelig å pynte seg skikkelig en gang i mellom for å dra i bryllup? Frisør er ikke styrt av om jeg skal i bryllup eller ikke - jeg må et gitt antall ganger til frisøren pr år uansett. Antrekk kan være en utfordring, men med litt planlegging og netthandel så blir det ikke allverdens dyrt. Hvis man da kjøper et antrekk som man kan bruke flere ganger ...? F.eks. en kjole i en nøytral farge som kan endre stil/freshes med tilbehør i en annen farge enn sist?
Gjest Blondie65 Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Og jeg har til dags dato til gode å kjøpe bryllupspresang alene for mer enn 500 kr.
skruf Skrevet 24. mai 2012 #11 Skrevet 24. mai 2012 Det har jeg egentlig ikke reflektert over........... Jeg blir kjempeglad for å bli bedt i bryllup, og er det et stykke unna så får man nødvendigvis utgifter til overnatting, men jeg ser på det som ei "frihelg" for mannen og meg alene, og det er jo kjempekoselig:-) Ang klær så har man alltids en kjole i skapet, trenger ikke kjøpe nytt. Håret setter jeg opp selv, sminke likeså. Gave er jo vanlig å gi i bryllup.. Bryllup og konfirmasjon kan ikke sammenlignes, egentlig ikke dåp heller, med mindre man er invitert i rollen som fadder. Skal i bryllup nå i helga, og jeg gleder meg 1
Montefalco Skrevet 24. mai 2012 #12 Skrevet 24. mai 2012 Tror det er et ganske klart skille mellom de veldig unge og de litt eldre. For oss som er rundt 40, er et bryllup med tilhørende reise og overnatting (helst med barna hjemme hos bestemor og bestefar) et hyggelig avbrekk i hverdagen med unger og stress. At det koster litt gjør ikke så mye. Er en 21 og lever på studielån blir det litt anderledes. 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #13 Skrevet 24. mai 2012 Jeg er opptatt av klær og sko og har flere antrekk jeg kan bruke fra skapet. Og frisør klipper jeg meg hos fire ganger i året, farger håret hjemme. Setter fint opp håret med hjep av Youtube tutorial. Det blir penere når jeg setter opp selv enn hos frisøren. Ville ikke dratt i bryllup hvor jeg må betale for overnatting, da jeg er student. Hvis noen ville krevd at jeg skulle gått i utdrikninglag til 2000 kr som jeg har lest her inne, eller kun lilla klær, som jeg også har lest her inne, ville jeg droppet bryllupet. Med andre ord, jeg drar gjerne i bryllup. Men selvsagt hvis det klikker helt for folk og de mener at man MÅ ditten og datten, svarer jeg enkelt og greit at jeg MÅ ingenting. 1
Portvinpiken Skrevet 24. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 24. mai 2012 Jeg ser noen mener det ikke kan sammenliknes med dåp og konfirmasjon. Hvorfor ikke egentlig? Enig at det ikke er samme type feiring, men det skjer da at man må reise langt for begge deler, og man skal jo kle seg pent og også gjerne gi en gave. I så måte mener jeg at det absolutt kan sammenliknes. Det samme gjelder andre begivenheter som feks 30 ellr 50 årslag (for oss litt oppe i årene :-). Alle disse er jo selskapeligheter hvor man ofte kler seg pent og gir gaver. Noen ganger må man reise langt andre ganger ikke.
fullmånebrud Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Bryllupet vårt fordrer litt utgifter for gjestene, for vi skal ha bryllup tre dager til ende. De må selv betale reise og overnatting. Reisepenger kommer an på hvordan de løser det, men overnatting blir maks 400 pr person for 2 netter. Vi har forhandlet ned prisen veldig for gjestene. Selv har vi sagt til folk at vi heller vil de skal komme enn å kjøpe gave om det står på pengene. Ingen kleskode, de aller fleste har noen pene klær i skapet De får all mat, alkohol til maten og brus resten. Skal de nyte mer alkohol enn det de får må de betale det selv. Eneste jeg tror kommer til å gi oss gaver i verdi høyere enn det vi betaler pr person er vel foreldrene våre. Men jeg vil feire med venner og familie, ikke få dyre gaver.
annielindie Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 Helt enig portvinnpiken. Det med brullyp er vel at det for mange blir en slags reunion hvor man må imponere og være 100% frisert, ankledd etc. i tillegg til gave. I konfirmasjon og dåp er det mest nær familie og da kan man være litt mer casual.
Gjest Doh Skrevet 25. mai 2012 #17 Skrevet 25. mai 2012 Jeg er enig med Portvinpiken. Har aldri brukt masse penger på et bryllup, og eneste gangene jeg har kjøpt meg ny kjole er det første bryllupet jeg noen sinne var i og bryllupet til søstra mi. Hår og sminke klarer jeg fint å ordne selv, og overnatting er bare nødvendig innimellom. Som oftest koster ikke det altfor mye. Ang utdrikningslag: Ser at folk ikke vil dra i bryllupet fordi utdrikningslaget koster så mye. Hvorfor ikke droppe utdrikningslaget og komme i bryllupet i stedet? En av mine beste venninner var ikke med i utdrikningslaget fordi det kostet for mye, og da synes jeg det er kjempekoselig at de valgte å prioritere bryllupet i stedet. Nei, ting er virkelig hva man gjør det til selv, og noen virker som om de bare skal være vanskelige. Heldigvis er ingen av mine venner sånn 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #18 Skrevet 25. mai 2012 Jeg var i mitt første bryllup i sommer, til ei venninne(jeg er 24). Siden jeg ikke hadde no kjole jeg kunne bruke (eneste jeg hadde var HVIT, så den var ikke aktuell), så dermed måtte jeg ha kjole. Bryllupet var i en annen by, så jeg måtte betale reise inn dit, hotell, og reise til kirka (har ikke bil så måtte ta buss). Dette kom i tillegg til gave. Og utdrikningslag et par uker før. Jeg var heller ikke invitert til middagen, kun kaffe, så jeg måtte kjøpe meg middag/mat ute. Det blir mye penger, og når man da i tillegg er student blir dette en stor utgift. Skal jeg i et nytt bryllup, eller dåp eller konfirmasjon så kan jeg bruke den kjolen jeg kjøpte i sommer. Resten av mine venner og familie bor i samme by som meg, så jeg slipper da reise/hotell utgifter. Og skal jeg i et slikt selskap i familien så får jeg sitte på med mamma eller andre som har bil. Et bryllup blir ekstra dyrt hvis man er deltar på utdrikningslaget, og fordi det gjerne holder på hele dagen så er det utenbys må man betale for overnatting (og reise). Dåp og konfirmasjon varer gjerne ikke hele dagen, så hvis det ikke er veldig langt unna, kan man reise inn og ut samme dag 1
Gjest "gjest" Skrevet 25. mai 2012 #19 Skrevet 25. mai 2012 Nemlig, dåp og konfirmasjon krever ikke det samme som bryllup, og alle gjestene får også av den samme maten.
O'hara Skrevet 25. mai 2012 #20 Skrevet 25. mai 2012 Det er vel frivillig å takke ja til å delta i et bryllup? Eller har jeg misforstått noe her? Jeg elsker å dra i bryllup, om det er langt unna så tar jeg det som en frihelg, eventuelt om jeg ikke har råd så drar jeg ikke. Kjolen trenger ikke koste x antall tusen, og de aller fleste av oss kan kombinere flere av eksisterende ting i klesskapet uten at det koster skjorta. Men, som Blondie65, så har jeg for det meste upretensiøse mennesker i min omgangskrets. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå