Gå til innhold

hvordan venne hunden til å vente f.eks utenfor butikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere.

Jeg har en dalmatiner på 4 år (kastrert hanne). Han er stortsett veloppdragen og herlig type. Kan vel karakteriseres som en hund med relativt høyt energinivå og til tider "masete/sytete".

Jeg jobber i stall og skulle gjerne kunnet tatt han med meg om dagene, men det krever at jeg må kunne sette han fra meg f.eks i det ene hjørnet i ridehallen mens jeg går rundt omkring (han kan enda se meg) eller mer typiske situasjoner som utenfor butikken og lignende, MEN så snart jeg begynner å gå unna så setter han i et vooooldsomt bråk, det starter gjerne med stille klynking også går det gradvis over til hyyyyyling :P

Jeg har prøvd å sette han i et "sitt" før jeg går, resultat: han sitter men hyler ivei :P

Jeg har prøvd å bare ignorere og la han hyle, resultat: han hyler fortsatt etter en time..... ikke så kundevennlig på jobb

jeg har prøvd å stå et lite stykke unna og korrigere, resultat: han er stille i 5 sek også er det igang igjen

Noen som har forslag til hvordan jeg kan løse dette, hadde jo vært flott både for han og meg at han kan få være med meg på dagtid og vi kan gå tur i pausen.... men..... det var dette bråket.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er det ikke lov å la hunden stå på utsiden av butikken da.....

• Liker 6
Gjest Quake
Skrevet

Nå er det ikke lov å la hunden stå på utsiden av butikken da.....

Som hun sa, det er ikke lov å la hunden stå utenfor butikken alene.

Men elelrs så ville jeg googlet seperasjonsangst.

AnonymBruker
Skrevet

Det problemet løste seg lett, du kan ikke ha den stående utenfor butikken i det hele tatt, problem solved.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hva gjør hundeeiere som går på butikken da? det er jo heller ikke lov og ta med seg hunden inn?? :-S

Skrevet

Jeg ville ikke gått fra den ute et sted heller om det var lov. Det er nok av idioter som stjeler rasehunder.

• Liker 2
Skrevet

Men hva gjør hundeeiere som går på butikken da? det er jo heller ikke lov og ta med seg hunden inn?? :-S

Da er hunden hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Lar hundene bli hjemme, sjokkerende nok.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som hunden din sliter emd separsjonsangst... dette er bare noe dere må trene på over tid.

Skrevet

Hm har dere trent kommandoen bli? Kanskje trening på det kunne hjulpet i din situasjon. Er ikke sikker da..

Dere som har svart ang. butikken: Hun spør jo også om i forhold til jobb, at hun skal kunne sette ham fra seg i hjørnet mens hun instruerer eller hva hun nå gjør..det er jo et legitimt spørsmål.

Skrevet

Går på butikken uten hunden, vel :fnise:

Men det med stallen kan du jo jobbe med. Sørg for å gå laaaang tur, eller annen type lek/trening før du plasserer ham der. Lettere for ham å slappe av om han faktisk er litt sliten. Sørg for å gjøre området fristende - f.eks en behagelig kurv, eller et teppe som lukter av deg. Om han ikke er lenger unna enn at du kan se ham (eller om andre ser ham) kan du jo forsøke med tyggebein, slik at det blir mer interessant enn å følge med på hvor du blir av.

Øv også andre steder, hvor du setter ham fra deg og kommer tilbake etter kort tid (før han rekker å starte hylekonserten), ros ham masse når han er stille. Du må nesten se an reaksjonene hans før du vet hva som fungerer best, men det kan være greit å gjøre det litt generelt, slik at det ikke blir snakk om det ene "forhatte og ensomme hjørnet" for hundens del, men heller at han skjønner at av og til må han bare finne seg i å sitte litt alene på diverse plasser. Du kan også alliere deg med en venn eller to når dere skal trene på å la hunden være alene, så finner du ut om den virkelig ikke takler å være alene, eller om han bare vil ha nettopp deg tilbake :)

Gjest uAnonymBruker
Skrevet

du får kjøpt billige kopostgjerder på plantasjen, kanskje det kunne vært en idè for det hjørnet i stallen. Da kan han bevege seg litt, ha et pledd og et tyggebein f.eks. Du trenger jo bare tre av de gjerdene og de tar ingen plass i det hele tatt når du setter dem til side til neste gang.

Skrevet

Ser mange reagerte på akkurat det med butikk, nå setter jeg aldri fra meg hunden på offentlig steder som butikk, tenkte bare dette var et mer dagligdags eksempel enn "i ridehallen"

Jeg har prøvd som noen foreslår å ha med kjente ting (hatt med madrassen hans og forøkt å gi tyggebein og lignende, men ingen av disse tingene er interessante når jeg går.

Om det er noen andre sammen med ham vil han fortsatt hyle med mindre de aktivt f.eks leker med ham, men det føler jeg blir å belønne atferden på en måte....

Hvordan kan jeg trene på å overkomme seperasjonsangst da.. Vil det være en ide på tur å f.eks sette han fra meg et sted i skogen og gå et lite stykke unna og slike ting? I skogen der han ikke plager noen bortsett fra elgen f.eks :P Men jeg tenker at skal jeg prøve på noe sånt så kan jeg ikke gå tilbake før han er stille, og det kan TA TIIIID, greit for meg men litt fælt for hunden og stå og hyle i timesvis?....

Det er også litt om å gjøre han kommer litt over dette da jeg tenker å ha han med meg på lengre turer i kajakk, der jeg f.eks må bli nødt til å la han bli igjen på campsiten og handle vann/mat og lignende situasjoner, da er det jo heller ikke så bra om han sitter og vræler. (snakker nå om turer der vi lever i telt over flere måndter og det ikke er et alternativ å sette han igjen hjemme da det vil være LANGT dit) han er vant til å sove med meg i telt, og være i kajakken- men problemet er som kjent at han ikke kan være med inn for å handle forsyninger osv.

Skrevet

du får kjøpt billige kopostgjerder på plantasjen, kanskje det kunne vært en idè for det hjørnet i stallen. Da kan han bevege seg litt, ha et pledd og et tyggebein f.eks. Du trenger jo bare tre av de gjerdene og de tar ingen plass i det hele tatt når du setter dem til side til neste gang.

hehe, jo. har ikke hatt han i en halvmeter bånd heller da :P han har hatt 3-4 kvadrat å røre seg på. tror ikke blomstergjerder holder på 35kg dalmatiner som vil TIL MAMMA! hehe :P

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

hehe, jo. har ikke hatt han i en halvmeter bånd heller da :P han har hatt 3-4 kvadrat å røre seg på. tror ikke blomstergjerder holder på 35kg dalmatiner som vil TIL MAMMA! hehe :P

Herregud, jeg sverger det er som om hjernen min kortslutter noen ganger. Det må ha vært det dårligste forslaget jeg har hatt så langt i 2012 :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Vi hundeiere klarer å gå på butikken uten å ha med hunden også. Eller...jeg klarer det iallefall.

Skrevet

Herregud, jeg sverger det er som om hjernen min kortslutter noen ganger. Det må ha vært det dårligste forslaget jeg har hatt så langt i 2012 :fnise:

hehehe, tror jeg må spikre meg noe med terassebord såfall :P

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Ser mange reagerte på akkurat det med butikk, nå setter jeg aldri fra meg hunden på offentlig steder som butikk, tenkte bare dette var et mer dagligdags eksempel enn "i ridehallen"

Jeg har prøvd som noen foreslår å ha med kjente ting (hatt med madrassen hans og forøkt å gi tyggebein og lignende, men ingen av disse tingene er interessante når jeg går.

Om det er noen andre sammen med ham vil han fortsatt hyle med mindre de aktivt f.eks leker med ham, men det føler jeg blir å belønne atferden på en måte....

Hvordan kan jeg trene på å overkomme seperasjonsangst da.. Vil det være en ide på tur å f.eks sette han fra meg et sted i skogen og gå et lite stykke unna og slike ting? I skogen der han ikke plager noen bortsett fra elgen f.eks :P Men jeg tenker at skal jeg prøve på noe sånt så kan jeg ikke gå tilbake før han er stille, og det kan TA TIIIID, greit for meg men litt fælt for hunden og stå og hyle i timesvis?....

Det er også litt om å gjøre han kommer litt over dette da jeg tenker å ha han med meg på lengre turer i kajakk, der jeg f.eks må bli nødt til å la han bli igjen på campsiten og handle vann/mat og lignende situasjoner, da er det jo heller ikke så bra om han sitter og vræler. (snakker nå om turer der vi lever i telt over flere måndter og det ikke er et alternativ å sette han igjen hjemme da det vil være LANGT dit) han er vant til å sove med meg i telt, og være i kajakken- men problemet er som kjent at han ikke kan være med inn for å handle forsyninger osv.

Jeg synes du ikke skal la han stå å hyle. Start med så kort avstand at han ikke begynner å hyle. Ros masse, og øk avstanden gradevis. Hyler han kan du ignorere avferden hans, men gå tilbake til han å starte på nytt.

Det kommer til å ta tid, men seperasjonsangst tar nå en gang lang tid å bli kvitt.

Skrevet

btw

kan kanskje nevnes at han er litt atypisk for sepereajonsangst i andre situasjoner da... når jeg drar på jobb står han i 15m line i hagen og har stort hundehus han kan legge seg i.

Hvis jeg setter meg i bilen og kjører bryr han seg overhode ikke om at jeg drar, så det er han jo vant til, men dersom jeg GÅR hjemmefra mens han står der blir det hylekonsert.

Hvis jeg går vekk og gjemmer meg f.eks bak nabohuset slutter han å hyle så snart han ikke ser meg lenger (inget publikum :P) han syter/maser bare når noen hører ham. kan f.eks syte om å komme inn når jeg er inne i huset, men jeg har spurt naboene og han gjør ALDRI dette når han vet vi ikke er inne, hehe....

Skrevet

Kan han kommandoen bli? Jeg er ikke hundetrener, men grunnen til at jeg foreslo det over var at jeg tenkte at om han blir vant til å sitte å vente når du har sagt bli så kanskje han etterhvert synes det er ok å vente litt lenger også når man ikke trener. Når vi trente bli så begynte vi alltid med at jeg bare gikk et par skritt og så tilbake. Etterhvert økte jeg og gikk gjerne bak trær eller inn i annet rom før jeg kom tilbake osv. Det kan jo hende han kan dette alt da, det var bare en tanke:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...