Naos Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Nok en gang inviteres jeg i utdrikningslag til en god venninne. Du må si ifra om du kan før planleggingen er ferdig og prisen kommer på bordet, og når regningen kommer er det til å få hakeslipp av. Det er godt mulig at andre syns det er verdt å bruke 1500-4000 kroner for at bruden skal få gjøre noe nytt og spennende, men jeg syns det er en utrolig sur kostnad som gjør at jeg må omprioritere kraftig, i hvert fall i de verste tilfellene. Et par ganger har jeg sagt nei på grunn av prisen, og det selv med venninner som står meg veldig nære. Å dra på og bekoste en utenlandstur er for eksempel for mye å forlange. På den ene siden er det sikkert sånn at forlover ønsker å gjøre noe helt spesielt for sin kjæreste venninne, men på den annen side er det rimelig ekskluderende når gode venner må si nei fordi de ikke har penger. Dessuten har jeg selv opplevd at "vi prøver å gjøre det så billig som mulig" blir til store summer pr. person og som gjør at dagen og kvelden får ettervirkninger til lenge etter bryllupet. Enkelte ganger er til og med hele utdrikningslaget et show off og en fasade, noe jeg finner enda verre å kaste penger etter. Det jeg hater ved bryllup er faktisk utgiften ved utdrikningslaget og utslaget det gjør på en mindre romslig økonomi. De er nærmest umulig å planlegge med, fordi en forlover har styringen og sjeldent setter opp budsjett på forhånd - og gjerne har god råd selv og ellers særs lite innlevelsesevne i andres økonomiske situasjon. Det er jo stort sett alltid noen med dårlig råd. Noen andre som tenker det samme? 1
Gjest "gjest" Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 Enig i det du skriver og når man ikke har råd så får man egentlig bare takke nei til å være med. Det er steike dyrt å være gjest i bryllup.
Thyfire Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Hvis en av dine gode venninner skal gifte seg så kan det være en idee å si fra til forlover så tidlig som mulig at det er ønskbart med et lavt budsjett for din del ellers kan du ikke komme. Jeg har sagt fra til mine venner at når utdrikkningslaget skal arrangeres ønsker jeg ikke at det koster skjorta å være med på, det viktigste er at vennene mine er der, sammen, og ikke det at vi skal dyre ting med en snau venneflokk der flere har sagt nei, kun grunnet økonomi. Det blir for dumt.
Amens Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Huff jeg håper ikke min forlover finner på noe slikt. Jeg vil heller ha en god hjemmelaget middag i godt selskap enn at noen må tømme lommeboka for noe ekstra avagant. De fleste av mine venner er studenter og har ikke mye penger. Hadde det ikke vert bedre om forloveren snakket med de inviterte og at man hadde satt opp budsjett sammen?
Gjest fr21_5ffdsa Skrevet 25. mai 2012 #5 Skrevet 25. mai 2012 I mitt utdrikningslag hadde vi piknik med grilling ute da de aller fleste var studenter med tilhørende økonomi. Enkelt, greit, og godt.
Gjest Adriane Skrevet 25. mai 2012 #6 Skrevet 25. mai 2012 Det er lenge siden jeg var forlover, men den gangen jeg var det, tok jeg kontakt med alle potensielle deltakere tidlig og spurte hva de syns ville være en akseptabel sum å betale pr pers for utdrikningslaget, og hva som var dere maksgrense. Noen sa høyere summer, noen sa lavere summer, og jeg la meg da på et budsjett som var på den den laveste makssummen som flere hadde oppgitt. Dette krevde jo mer av både meg og de potensielle gjestene, fordi den eneste måten jeg kunne være sikker på å holde budsjett på, var at jeg visste det nøyaktige antallet deltakere før jeg begynte å planlegge. Men det gikk greit det asså, bortsett fra at et par-tre jenter selvfølgelig meldte avbud svært kort tid i forveien (den ene samme dag), og samtidig ikke ville betale for sin opprinnelige del siden de ikke deltok. Det førte til at jeg som forlover måtte dekke deres del, så det ble et himla dyrt utdrikningslag for meg. Men det er en risiko man tar som forlover. 1500 til 4000 kroner på et utdrikningslag, per person, er svimlende dyrt - iallfall det øverste sjiktet der. For en svært nær venninne kunne jeg strukket meg til kanskje 2000, forutsatt at det hadde vært et skikkelig opplegg, som faktisk var verdt pengene. Men jeg ville jo definitivt merket det godt på lommeboka den måneden det bryllupet skulle stå... På den annen side, vet man jo gjerne om bryllup og utdrikningslag i relativt god tid i forveien, og kan dermed spare opp litt til de ekstra utgiftene man er klar over at kommer Til det utdrikningslaget du nå er invitert i, så ville jeg svart til forlover noe sånt som: "tusen takk for invitasjon. Jeg vil gjerne delta, forutsatt at makssum pr deltager ikke overstiger kr xxx. Dersom totalsummen overstiger dette, vil jeg dessverre ikke kunne delta." (Jeg skrev xxx som sum, siden jeg ikke vet hva din smertegrense er ;-)) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå