Gå til innhold

Slanking i grillsesongen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke bare lett nei.....Prøver å ta av noen kg, men nå har vi altså startet grillsesongen her. Og jeg ser jo at det vi spiser da ikke er det sunneste.... :fnise:

Selve maten er jo grei nok, kan grille fisk, kylling osv. Men hva bruker dere som tilbehør? Har liksom pleid å ha potetsalat, bakt potet med masse smør e.l..... Kutter ned på sånt nå da. Men hva er godt å ha ved siden av? Bare salat blir litt kjedelig i lengden.....

Vet ikke om det skal her eller på matforumet, så prøver her siden jeg har fått så god hjelp her tidligere :klemmer:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dropp tilbehøret da vel. Det er jo kjøttet som er digg. Evnt ei maiskolbe eller to

Skrevet (endret)

Du kan fortsatt spise potetsalat, men lag din egen litt sunnere variant.

Her er en oppskrift fra matprat sine sider (potetsalat med kesam).

http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/potetsalat-med-kesam/

Eventuelt fullkornsris.

I tillegg hører en god salat til. Namm!

Og grillspyd er fantastisk!

Her kan du ha på en hel masse med grønsaker (og som du sikkert vet har grønnsaker massevis bra stoffer som er bra for oss, samtidig som de inneholder få kalorier)

Squash, paprika, sopp, løk, hvitløk, maiskolbe (kuttet i skiver) osv. Som kjøtt tar du svinekjøtt eller oksekjøtt i biter (gjerne forhåndsmarinert).

Grillspyd + salat + fullkornsris = sunt og godt!

Prøv å lage grillspydet med 1/4 kjøtt og 3/4 grønt, så får du i deg massevis av grønsaker.

Edit:

Og det viktigste av alt: ikke noe saus eller smelta smør!

I potetsalaten har du kesam. Eventuelt kan du bruke soyasaus oppå risen (når den er på tallerkenen) hvis ren ris blir for tørt og kjedelig. Bare pass på å ikke ta for mye...

Endret av Solbærsaft
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fortsatt spise potetsalat, men lag din egen litt sunnere variant.

Her er en oppskrift fra matprat sine sider (potetsalat med kesam).

http://www.matprat.no/sunn/sunne-oppskrifter/sunne-oppskrifter-god-samvittighet/potetsalat-med-kesam/

Eventuelt fullkornsris.

I tillegg hører en god salat til. Namm!

Og grillspyd er fantastisk!

Her kan du ha på en hel masse med grønsaker (og som du sikkert vet har grønnsaker massevis bra stoffer som er bra for oss, samtidig som de inneholder få kalorier)

Squash, paprika, sopp, løk, hvitløk, maiskolbe (kuttet i skiver) osv. Som kjøtt tar du svinekjøtt eller oksekjøtt i biter (gjerne forhåndsmarinert).

Grillspyd + salat + fullkornsris = sunt og godt!

Prøv å lage grillspydet med 1/4 kjøtt og 3/4 grønt, så får du i deg massevis av grønsaker.

Edit:

Og det viktigste av alt: ikke noe saus eller smelta smør!

I potetsalaten har du kesam. Eventuelt kan du bruke soyasaus oppå risen (når den er på tallerkenen) hvis ren ris blir for tørt og kjedelig. Bare pass på å ikke ta for mye...

Ååå, genialt. Takk for svar! Amatør, så har faktisk ikke tenkt på disse tingene. Men dette skal prøves, nam! :takke:

TS

Skrevet

Ååå, genialt. Takk for svar! Amatør, så har faktisk ikke tenkt på disse tingene. Men dette skal prøves, nam! :takke:

TS

Herlighet, ble sulten her jeg satt og skrev.

Synd jeg har lovt meg bort på et arrangement i dag (med pizzaservering.. stakkars rumpa mi tåler ikke sånt...). Vil mye heller ha grillspyd i dag.

Skrevet

Signerer på grillspyd med ulikt magert kjøtt (feks ytrefilet av svin, kyllingfilet og mørbrad av storfe), sammen med biter av løk, paprika, champignon og squash! Med feks litt tzatziki til kan dette spises uten noe videre tilbehør, og er kjempegodt OG kjempesunt :D

• Liker 1
Gjest Katten.
Skrevet

Eventuelt kan du spise en heftig middag, så lenge du ikke spiser så sabla mye resten av dagen.

Eller bare mindre posjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Dropp tilbehøret da vel. Det er jo kjøttet som er digg. Evnt ei maiskolbe eller to

mais er nå ikke så sunt.

Skrevet

Tilbehøret grilles også, grønnsaker. Løk, paprika, sopp, asparges ++ Gjerne en god og litt frisk salat til, kanskje med bær i.

Skrevet

Jeg bruker lage stekt ris (evt poteter) ved siden av. I den har jeg en pose med fullkornsris, løk,paprika, sjamponjong, masse spinat (elsker spinat), squash, hvitløk, chilli, en hønsebuljong og en desj med soya :) Det blir ganske mye, så denne oppskriften passer fint til 4 personer. I tilegg får man i seg mange forskjellige grønnsaker, og mye mindre ris :)

Det hender og at jeg lager grønnsaksgraten med poteter. I den har jeg 3 poteter, løk, masse spinat, gulrot, brokoli, blomkål og litt fløte. Da får du egentlig fløtepoteter med masse grønnsaker :)

Jeg tilbreder grønnsakene på denne måten fordi jeg finnes ikke glad i grønnsaker, men når jeg lager rettene på denne måten så må jeg spise de for å få ris eller poteter :) Litt vanskelig å plukke ut en og en ris :-P

Lykke til med grillsesongen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...