Gå til innhold

Hund som ikke "kan" bjeffe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig å skrive en passende overskrift, men forklarer litt mer her.

En setter i nabolaget her er ute så å si hele dagen. Den bjeffer ALDRI, men den syter mye når den er ute alene. Det er vanlige pipe/sytelyder, men når det eskalerer så høres det helt sykt ut. Den høres faktisk ut som en måke som skriker av full hals. Jeg synes dette er skrekkelige lyder og jeg har begynt å tenke på om den rett og slett ikke kan bjeffe. Finnes det sykdommer som forårsake dette? Det er så ille at jeg nesten tenker på om de har operert den for å ikke bjeffe, men dette er vel ikke utbredt/lovlig her i Norge?

I tillegg er det sjenerende at den står ute og skriker som en måke halve døgnet mens eierne tilsynelatende ikke bryr seg. Hunden går ofte tur, men står ofte bare ute alene i kort bånd og skriker.

Videoannonse
Annonse
Gjest Quake
Skrevet

Kan hende den har hatt en sykdom som har ødelagt stemmebåndene?

AnonymBruker
Skrevet

det er mange veterinærer som praktiserer å kutte stemmebåndet! jeg har jobbet på kennel i 7 år og det er MANGE av kundene som har gjort dette med hundene sine.

noen går så langt at de gir hunden piller mot bjeffing!

hvilken rase er hunden?

• Liker 2
Skrevet

Settere piper mye mer enn de bjeffer. Jeg er den lykkelige eier av en sånn, og det eneste han bjeffer på, er fremmede hannhunder. Fuglehunder er visst født med en fløyte i nesen.

AnonymBruker
Skrevet

det er mange veterinærer som praktiserer å kutte stemmebåndet! jeg har jobbet på kennel i 7 år og det er MANGE av kundene som har gjort dette med hundene sine.

noen går så langt at de gir hunden piller mot bjeffing!

hvilken rase er hunden?

Jeg håper du ameldte samtlige av tilfellene? Det er ulovlig og du er pliktig til å melde fra om dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

både setteren til bestemoren min og min hund skriker istedetfor å bjeffe. Det er en blanding av pip og uling, helt vanlig og bare ordinær roping på flokken sin fordi den er alene.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper du ameldte samtlige av tilfellene? Det er ulovlig og du er pliktig til å melde fra om dette.

nei anmeldte ikke jeg viste ikke det var ulovlig før denne tråden. :skravle:

Gjest Lille-pus
Skrevet

Debarking (som er US betegnelsen for kutting av stemmebånd) er like ulovlig som kupering av hale og ører.

Det finnes ikke en eneste seriøs vetrinær i Norges land som utfører dette.

Og skulle noen mene å vite om et vetrinær som bedriver slik praksis så bes vedkommende vennligst sende meg en PM.

• Liker 1
Skrevet

Basenji er en rase som ikke kan bjeffe

Ellers så har jeg selv en hund som kan bjeffe, men som tydeligvis foretrekker å pipe og syte og det høres ut som at hun nesten blir kvalt til tider :fnise:

Skrevet

Forrige katten vår hadde en infeksjon som ung som gikk utover stemmebåndene. Når han forsøkte å mjaue vanlig, kom det bare små pip. Nå kan jeg omtrent nada om hunder, men det virker jo ikke usannsynlig at de kan ha tilsvarende sykdommer.

Skrevet

Takk for svar, dere.

Jeg har hund selv og omgås mange forskjellige hunder, har flere settere i omgangskretsen også, så jeg vet de ofte kan være mer sytete istedet for å bjeffe, men jeg synes denne setteren høres særdeles unormal ut. Det er helt forferdelige lyder den kommer med, høres helt rart ut. Høyt og skjærende, som en kraftig måke! :fnise:

Men ok, jeg slår meg til ro med at den enten syter på sin egen måte, eller at den kanskje har hatt en infeksjon på stemmebåndene, og at den ikke er kuttet båndene på. Jeg synes fremdeles det er synd på den som står så mye alene ute, og at det er sjenerende, så jeg lurer på om jeg kan ta en prat med naboen? Det er flere beboere i huset (flermannsbolig) som også klager over dette bråket fra denne hunden.

Skrevet

helt vanlig at settere syter og piper, ufattelig irriterende noen ganger. den siste jeg hadde var helt ekstrem, og ja - han hørtes ut som han var både mishandlet der og da og som han hadde mild hjerneskade. men det han visste var at slik fikk han oppmerksomhet, om det så tok en stund.

det er fullt mulig å få bukt med denne adferden, men det krever mye tid og bastant avvenning - selvfølgelig variabelt fra hund til hund.

tro meg på at det finnes neppe mye synd i dyret. han er sannsynligvis bare utspekulert, slik settere skal være :)

Gjest Nikki09
Skrevet

Jeg har en tibetansk spaniel og hun har lett for å pipe eller hyle istedet for å bjeffe. Blir hun litt over middels oppstresset så høres det ut som noen kveler ho. Hese hjerteskjærende hyl som går igjennom marg og bein!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...