Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ferdig med bachelorgraden min snart. Det var planen i hvert fall. Har hatt eksamen i grunnleggende bedriftsøkonomi i dag og jeg vet at jeg dreit meg ut for TREDJE gang!

Jeg takler ikke mattematiske fag. Det funker bare ikke. Jeg husker ingenting utenat. Hadde det ikke vært for formelheftet så hadde jeg ikke bestått statistikk heller.

Jeg vet hvor det gikk galt. Og jeg vet at jeg har brukt de øvrige formlene korrekt. Men det har ikke hjulpet andre ganger så det gjør det nok garantert ikke nå heller.

Så finnes det en måte å bli ferdig med bacheloren uten bedriftsøkonomi? Jeg er desperat! Jeg må enten finne en alternativ løsning eller så må jeg bare drite i det og innse at jeg har sløst bort et par hundre tusen på noe som det aldri blir noe av.

Jævlig fin dag...

Skrevet

Jeg er ferdig med bachelorgraden min snart. Det var planen i hvert fall. Har hatt eksamen i grunnleggende bedriftsøkonomi i dag og jeg vet at jeg dreit meg ut for TREDJE gang!

Jeg takler ikke mattematiske fag. Det funker bare ikke. Jeg husker ingenting utenat. Hadde det ikke vært for formelheftet så hadde jeg ikke bestått statistikk heller.

Jeg vet hvor det gikk galt. Og jeg vet at jeg har brukt de øvrige formlene korrekt. Men det har ikke hjulpet andre ganger så det gjør det nok garantert ikke nå heller.

Så finnes det en måte å bli ferdig med bacheloren uten bedriftsøkonomi? Jeg er desperat! Jeg må enten finne en alternativ løsning eller så må jeg bare drite i det og innse at jeg har sløst bort et par hundre tusen på noe som det aldri blir noe av.

Jævlig fin dag...

Hva med et organisasjonsfag innenfor statsvitenskap (admorg) eller organisasjonspsykologi? Det finnes ved de fleste universiteter :P

AnonymBruker
Skrevet

Hva med et organisasjonsfag innenfor statsvitenskap (admorg) eller organisasjonspsykologi? Det finnes ved de fleste universiteter :P

Jo, men da må jeg jo ta en hel haug med fag opp igjen. Jeg har fullført hele graden nå hvis jeg består alt, men jeg er som sagt bombesikker på at bedriftsøkonomien nå har gått til helvete. Jeg trenger bare ett fag for å være ferdig om så skulle skje og da frister det virkelig ikke å begynne med et helt annet område etter 3 helvetesår.

Skrevet

Ja ok. Kanskje jeg missforstod deg litt. Du kan ikke bare ta et type ledelsesfag altså, men at det må være bedriftsøkonomi?

Skrevet

Du kan ta en fribachelor, men da må du ha 30 eller 60 studiepoeng fra et annet fakultet enn det du går på nå.

AnonymBruker
Skrevet

Ja ok. Kanskje jeg missforstod deg litt. Du kan ikke bare ta et type ledelsesfag altså, men at det må være bedriftsøkonomi?

Akkurat det går inn i en basis for graden så jeg er veldig usikker. Skader vel ikke å spørre om det er mulig å få dispensasjon fra akkurat det... Og kanskje heller ta et annet fag i stede. Møkkafag.

Skrevet

Du kan samfunnsøkonomi eller kommunaløkonomi.

Jeg har begge deler, jeg tar en bachelor innenfor ledelse.

De to fagene er forresten overkommelige.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan samfunnsøkonomi eller kommunaløkonomi.

Jeg har begge deler, jeg tar en bachelor innenfor ledelse.

De to fagene er forresten overkommelige.

Ja men jeg vil ikke ha økonomi. Som sagt så fester ikke mattefag seg. Jeg raser ned 75 IQ-poeng så snart jeg ser et regnestykke :(

Skrevet

Samfunnsøkonomifaget har ingeting med regning å gjøre. Ikke det faget jeg tok iallefall. der var det kun teorier og sånne ting.

Kommunaløkonomi er alle lovlige hjelpemidler tillatt.

Jeg sto, det ene spørsmålet hadde jeg aldri hørt om en gang. kjapp lesing i pensumboka og det gjorde susen. Foreleseren min var ikke den beste foreleseren heller. Inge fikk over c på eksamen.

AnonymBruker
Skrevet

Den samfunnsøkonomien jeg har hatt har hatt lite matte i seg. Nærmest ingeting!

Skrevet

Interessant tråd da jeg sliter med noe av det samme bare at jeg er i startfasen av en utdannelse. Har begynt på bachelor i administrasjon og ledelse. Skulle gjerne tatt økonomi og administrasjon i stedet da jeg har inntrykk av at det veier litt tyngre, men akkurat som deg har jeg veldig problemer med tallbaserte fag. Ser på "grunnleggende bedriftsøkonomi" som et stort hinder jeg må komme over for å fullføre, og vet fremdeles ikke om det kommer til å gå.

Det er frustrerende å føle seg som en oppegående og normalt intelligent person helt til man blir konfrontert med noe matematisk og man plutselig går fra å være normalt fungerende til godt under middels intelligent.

Har du testet deg for dyskalkuli? Hvis du får dyskalkuli bekreftet kan du i tilfelle ha rett til lengre tid på eksamen og kanskje flere hjelpemidler...

Lykke til ihvertfall :)

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke en bachelor i Okonomi og administrasjon uten å ha både matte, statistikk og bed. øk (bed- øk er nok det letteste av disse). Men det finnes jo andre bachelorer som er noe slags "bachelor i organisasjonsteori/ledelse" som det sikkert går an å ta. Hør med studieveileder, det er nok det lureste.

Men vær klar over at disse gradene ikke er spesielt ettertraktet i næringslivet, for å si det på en snill måte.

Skrevet

Prøvd khanacademy.org? Da har du sikkert en av verdens beste forelesere, og mulighet til å pause. Normalt intelligent + litt innsats, det bør gå veien:)

Skrevet

Det hjelper egentlig ikke å ha dyskalkuli på høgskoler eller universitet. Man får bare lengre tid og kanskje alene rom. lengere tid hjalp ikke meg.

Jeg fikk stadfestet dyskalkuli når jeg gikk på vgs i 2001, vgs fikk jeg muntlig/skriftlig matteprøve. Når jeg begynte på høgere utdanning for 2 år siden fikk jeg bare alenerom og litt lengre tid. Testet meg på nytt i fjor for dyskalkuli, da hadde jeg det ikke lengere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...