AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har en stor hage og mye av fritiden bruker jeg til å stelle i den; feks plante hekk, ordne staudebed, jobbe med naturstein, urtehage osv. Når jeg sier det til andre får jeg inntrykk av at dette er litt, tja hva skal jeg kalle det... lavmål. Det er liksom ikke noe status å holde på med slike ting. Mye bedre å pusse opp i huset, gnikke på båten, springe en tur på fjellet osv. Bruker man pinsen til å stelle i hagen er man helt blåst. Nå skal det sies at det ikke går så voldsomt inn på meg hva andre synes, men jeg må innrømme at jeg begynner å bli litt lei av at folk himler med øynene og syns mine prioriteringer er helt hinsides. For meg er hagearbeid fysisk aktivitet, formingsglede og avkobling. Etter endt arbeidsøkt i hagen nyter jeg bruken av det jeg har fått til. Noe av jobbinga med hagen kan være kjedelig, feks plenklipping og rydding til høsten. Men stort sett alle aktiviter har vel rydding og vedlikehold. Hva betyr hagearbeid for dere andre? 7
Wonders Skrevet 24. mai 2012 #2 Skrevet 24. mai 2012 (endret) vi har ikke hage egentlig, men jeg hår fått låne flekken foran ved inngangspartiet av de som bor i 1. etasje. Jeg sitter på kne å fikser til halv tolv om natta. I dag skal jeg sette sammen en rosebue jeg kjøpte på Jula. Jeg skal kjøpe Clematis som skal klatre på utsiden, og rosene i midten. http://mijntuin.s3.amazonaws.com/plants/2051.jpg Det er bra terapi og beinhardt å drive på. Graver opp stein og jord, tømmer trillebåra og starter på ny del av beddet. Kjenner jeg er veldig sliten. Det er tungt for en uten myyyye armmuskler... Jeg er på utkikk etter kirsebær tre i rosa, og vil ringe på til naboen å høre om jeg kan ta vekk den jævelig heselige og overvokste tujabusken som skygger for slen mot beddet... Jeg har hørt at hele nabolaget har byttet tur-ruta si når de lufter hunden. De vil forbi beddet mitt Det er ikke store delen, men mye kos og glede. Endret 24. mai 2012 av Wonders 2
LeaMichele Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Har ikke no forhold til hage, men det er fordi jeg ikke har min egen hage. Men tror jeg har lyst til å gjøre litt ut av det når vi kjøper hus. Resultatet blir jo kjempe fint, men vet ikke om jeg har tålmodighet og ork til det.
Gjest Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Jeg får mye mer ut av å ordne i hagen og fiksa den enn av å gjøre noe annet! Har ikke noe båt, å springe i fjellet er ikke noe for meg. Men blir kanskje noe annet til neste år når alt er blitt ferdig ute!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 vi har ikke hage egentlig, men jeg hår fått låne flekken foran ved inngangspartiet av de som bor i 1. etasje. Jeg sitter på kne å fikser til halv tolv om natta. Kjenner meg igjen i den, ja. Holdt på til sent på kveld i går og er stiv og støl i hele kroppen i dag. Jeg stortrives hjemme, samtidig som jeg liker å holde på med uteprosjekt. 2
belle84 Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 Jeg liker hagen, har ikke grønne fingrer. Liker at det ser greit ut. Et problem har jeg da ang hagen. Min mann kjører for ofte over ledningen til plenklipperen. Så for tiden gror gresset litt vilt. Jeg har annonsert at jeg tar over gressklippingen fra nå av. hehe
Rumle Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 Hagen og hagearbeid betyr enormt mye for meg! Det er virkelig balsam for sjelen å få være ute i hagen og stelle med planter og se året komme og gå med forskjellige blomster og alle opplevelsene man får ut av det 2
Ryvre Skrevet 24. mai 2012 #8 Skrevet 24. mai 2012 Har det blitt mote å drive med andre ting enn hage? Trodde ikke folk så "ned på" de som drev med hagearbeide. Jeg drev mye med hagearbeid før...ikke så mye nå lengre pga diverse begrensninger, men jeg syns det er hyggelig med en fin og velstelt hage som man kan kose seg i
Rumle Skrevet 24. mai 2012 #9 Skrevet 24. mai 2012 Jeg synes det høres veldig underlig ut. Jeg har da aldri hørt noe negativt om hagearbeid i alle fall. Og hvem kommer egentlig med slike kommentarer, uansett hvilken hobby man har?
FantasDick Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Nå har ikke jeg noen hage, men hadde jeg hatt en hadde jeg stelt fint med den. Liker pene hager med busker og blomster og klipt gress.
Wonders Skrevet 24. mai 2012 #11 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Jeg har også kjøpt gaver til venner, et epletre, eller noe så enkelt som frø til blomster... Skikkelig suksess... Det jeg har hørt er at det er litt kjærring-arbeid. http://g.api.no/obscura/pub/978x1200r/04328/1337683684000_1337681641000_1200_4328125978x1200r.jpg Jeg har skikkelige hagehansker, og negleforsterker, for ellers er alt rivd av. Og jeg må si jeg hyler hver gang en diger edderkopp eller bille stikker frem. Jeg har liten krakk og knebeskyttere...Skulle tro det var kampsport Det er så koselig å ta meg seg en neve selvplanta blomster når jeg treffer venninder i byen! Endret 24. mai 2012 av Wonders 1
Sugerøret Skrevet 24. mai 2012 #12 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har ikke hage,men har mange planter på verandaen min. Det er terapi for meg,pusle med plantene og la tankene vandre. Har mange forskjellige redskaper som letter arbeidet. Til nå har jeg 6stk klematis,tomatplanter (10stk) En stor potte med Erteblomst ,rød (Royal Scarlet) og en til med Winter Elegance Lavender I blomsterkassene har jeg Calibrachoa (MiniFamous™ Double Amethyst ) Setter også ut noen av mine potteplanter som da får sommerferie på verandaen. Jeg ønsker meg en hage,men pga kroppen ikke er samarbeidsvillig,blir det med drømmen. Heldigvis har jeg mann og barn som er flinke med å hjelpe,så jeg slipper å løfte og bære så mye. Nå har min klematis etoilet violette vokst seg stor ,nærmer seg 3meter nå.Den har satt mange flotte knopper.Samme for Omoshiro klematisen.Spennendes tid når alt gror rundt deg.Du sitter faktisk og venter på at knoppene skal åpne seg og vise frem de flotte fargene 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #13 Skrevet 24. mai 2012 Jeg synes det høres veldig underlig ut. Jeg har da aldri hørt noe negativt om hagearbeid i alle fall. Og hvem kommer egentlig med slike kommentarer, uansett hvilken hobby man har? Er kanskje jeg som har en spesiell omgangskrets og arb. kollegaer. Har inntrykk av at jeg blir sett på som litt "kjærring" når jeg driver med sånt. Har ikke grønne fingre. Hos meg overlever de sterkeste, de svake som krever mye stell og omsorg har det dessverre ikke så bra i hagen min. Blir så overrasket og glad når jeg får til nye ting. Jeg har nettopp plantet historiske buskroser som skal ha hvite blomster med en nydelig duft. Er så spent på hvordan den vil trives. Ser for meg å sitte i min gamle hagestol som jeg arvet etter bestefar, nyte kveldsolen, drikke rødvin og kjenne lukten av roser. For tiden nyter jeg synet av et teppe med blå scillaer under en gammel, pitoresk gullregn. Jeg og minstejenta plantet omlag 100 småløk i høst. De er nydelige. Jeg har planer om å utvide urtebedet mitt. Syns det er så mange deilige lukter av plantene som står det. Det litt komiske er at jeg overhode ikke er interessert i å lage mat, så urtebedet er for det meste til nytelse for øyne og nese. 1
Rumle Skrevet 24. mai 2012 #14 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har ikke hage,men har mange planter på verandaen min. Det er terapi for meg,pusle med plantene og la tankene vandre. Har mange forskjellige redskaper som letter arbeidet. Til nå har jeg 6stk klematis,tomatplanter (10stk) En stor potte med Erteblomst ,rød (Royal Scarlet) og en til med Winter Elegance Lavender I blomsterkassene har jeg Calibrachoa (MiniFamous™ Double Amethyst ) Setter også ut noen av mine potteplanter som da får sommerferie på verandaen. Jeg ønsker meg en hage,men pga kroppen ikke er samarbeidsvillig,blir det med drømmen. Heldigvis har jeg mann og barn som er flinke med å hjelpe,så jeg slipper å løfte og bære så mye. Nå har min klematis etoilet violette vokst seg stor ,nærmer seg 3meter nå.Den har satt mange flotte knopper.Samme for Omoshiro klematisen.Spennendes tid når alt gror rundt deg.Du sitter faktisk og venter på at knoppene skal åpne seg og vise frem de flotte fargene Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Det er virkelig mye god terapi i å være i hagen og holde på med planter og blomster, og man trenger jo heldigvis ikke ha hage for å ha planter så lenge man har en terrasse eller balkong Det er sååå spennende å gå og kikke hver morgen på hva som har skjedd siden sist! Håper klematisene dine åpner seg snart! Er kanskje jeg som har en spesiell omgangskrets og arb. kollegaer. Har inntrykk av at jeg blir sett på som litt "kjærring" når jeg driver med sånt. Har ikke grønne fingre. Hos meg overlever de sterkeste, de svake som krever mye stell og omsorg har det dessverre ikke så bra i hagen min. Blir så overrasket og glad når jeg får til nye ting. Jeg har nettopp plantet historiske buskroser som skal ha hvite blomster med en nydelig duft. Er så spent på hvordan den vil trives. Ser for meg å sitte i min gamle hagestol som jeg arvet etter bestefar, nyte kveldsolen, drikke rødvin og kjenne lukten av roser. For tiden nyter jeg synet av et teppe med blå scillaer under en gammel, pitoresk gullregn. Jeg og minstejenta plantet omlag 100 småløk i høst. De er nydelige. Jeg har planer om å utvide urtebedet mitt. Syns det er så mange deilige lukter av plantene som står det. Det litt komiske er at jeg overhode ikke er interessert i å lage mat, så urtebedet er for det meste til nytelse for øyne og nese. Høres ut som du storkoser deg i hagen din! Jeg er også utrolig glad i roser, så den drømmen om å sitte i hagestolen og nyte vin og roser kjenner jeg veldig godt til! Blå scillaer er nydelige! Jeg har også en del av dem, men mest i krukker, da brunsneglene er fæle til å spise dem opp her! Urtebed er noe jeg veldig gjerne vil lage, men har ikke kommet så langt enda. Jeg bruker også mye urter, så jeg burde virkelig få gjort det! Har tenkt å kjøpe litt forskjellig å ha i store krukker på terrassen i år, men vi får nå se hvor langt jeg kommer Jeg er spesielt glad i rosmarin - både utseende og duft! Og ikke minst sammen med råstekte poter og hvitløk! Hvilke urter er dine favoritter?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #15 Skrevet 24. mai 2012 Hagearbeid = avslappende med slitsom terapi også blir det jo så utrolig fint Er bare 23 år og folk spørr om jeg har blitt bestemor. Drit i hva folk sier, liker du hagearbeid fortsett med hagearbeid 1
Rumle Skrevet 24. mai 2012 #16 Skrevet 24. mai 2012 Jeg har også kjøpt gaver til venner, et epletre, eller noe så enkelt som frø til blomster... Skikkelig suksess... Det jeg har hørt er at det er litt kjærring-arbeid. http://g.api.no/obscura/pub/978x1200r/04328/1337683684000_1337681641000_1200_4328125978x1200r.jpg Jeg har skikkelige hagehansker, og negleforsterker, for ellers er alt rivd av. Og jeg må si jeg hyler hver gang en diger edderkopp eller bille stikker frem. Jeg har liten krakk og knebeskyttere...Skulle tro det var kampsport Det er så koselig å ta meg seg en neve selvplanta blomster når jeg treffer venninder i byen! Jeg er så fryktelig distre når det kommer til hageutstyr - må til stadighet kjøpe nytt fordi jeg ikke finner det igjen! Er også vanvittig redd edderkopper! Noe som virkelig er utrolig lite praktisk når man elsker hagearbeid! De er jo overalt!!! Så det blir en del skriking her også
(-:Aerius:-) Skrevet 24. mai 2012 #17 Skrevet 24. mai 2012 Jeg trives godt i hagen, og tilbringer gjerne tid der. 1
Fantasi Skrevet 24. mai 2012 #18 Skrevet 24. mai 2012 Hagearbeid for meg er å nyte synet av en nystelt og flott hage, men veien dit går gjennom mye jobb, men det er absolutt verdt det når man ser resultatet. Det er litt gøy når folk stopper opp på veien og peker og tar bilder av hagen, da må man ha gjort noe riktig Kommer fra en familie hvor man klippet kantgresset med saks(!), samt at i hagen var man hele dagen etter jobb. Som noen sier over meg her så er det like skummelt hver gang man møter en bille/edderkopp/meitemark/andre skumle ting i bedet når man luker, blir aldri vant med det 1
Rumle Skrevet 24. mai 2012 #19 Skrevet 24. mai 2012 Hagearbeid for meg er å nyte synet av en nystelt og flott hage, men veien dit går gjennom mye jobb, men det er absolutt verdt det når man ser resultatet. Det er litt gøy når folk stopper opp på veien og peker og tar bilder av hagen, da må man ha gjort noe riktig Kommer fra en familie hvor man klippet kantgresset med saks(!), samt at i hagen var man hele dagen etter jobb. Som noen sier over meg her så er det like skummelt hver gang man møter en bille/edderkopp/meitemark/andre skumle ting i bedet når man luker, blir aldri vant med det Nei, man blir virkelig aldri vant med det!!! Utrolig det der Så utrolig gøy når folk vil ta bilde av hagen da, det må vel være litt stas! Jeg har en litt sånn villhage, bekymrer meg ikke så mye for ugress, og planter masse og tett. Meget mulig at mange hageentusiaster ville klødd litt i fingrene etter å luke her men det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg storkoser meg
Fantasi Skrevet 24. mai 2012 #20 Skrevet 24. mai 2012 Nei, man blir virkelig aldri vant med det!!! Utrolig det der Så utrolig gøy når folk vil ta bilde av hagen da, det må vel være litt stas! Jeg har en litt sånn villhage, bekymrer meg ikke så mye for ugress, og planter masse og tett. Meget mulig at mange hageentusiaster ville klødd litt i fingrene etter å luke her men det bryr jeg meg ikke om så lenge jeg storkoser meg Det er klart det er flott når noen synes det man har gjort er bra, men det er jo litt flaut å stå med ræva i været nede i bedet å høre et *knips* bak seg, da blir man litt usikker Alle hager har sin sjarm, det er ikke noe gøy når alle er striglet eller at alle naboene har de samme plantene, det er det som er så gøy med hager at man selv velger sine favortitter og man kan hente inspirasjon fra så mange hager. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå