Siggen! Skrevet 24. mai 2012 #1 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Hei, jeg gikk på vgs for snart 2 år siden (realfag) Jeg hadde kjemi 2, Matte S2 og Biologi 2 på VG3. Strøyk på Biologien så har strevet en stund med å ta det opp igjen, og har enda ikke fått bestått. Siden jeg skal inn på sykepleien, så har jeg jo ikke bruk for biologi 2 så jeg vil bytte det ut, og siden jeg hadde kjemi 2 og matte S2 kan jeg bytte det ut med et hvilket som helst annet 5 timers fag for så å ta det til høsten som privatist. Rådgivern nevnte noe om psykologi eller sosiologi, men jeg har ikke kjennskap til noen av dem. Har noen forslag til hva jeg kan bytte ut biologi 2 med, helst et greit og nokså enkelt fag? På forhånd takk Endret 24. mai 2012 av Siggen!
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #3 Skrevet 24. mai 2012 Husker ikke hvor mange timer det er, men rettslære er et enkelt fag det er lett å bestå.
Gjest Stronger Skrevet 24. mai 2012 #4 Skrevet 24. mai 2012 Som privatist? Har også hørt at rettslære er et greit fag.
Siggen! Skrevet 24. mai 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2012 Takk for svar, men det som jeg er usikker på; blir det et VG 2 fag eller et VG 3 fag jeg skal ta?
Gjest Stronger Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Så lenge du har hatt 2 fag over to år, så kan du velge et vg 2 fag Edit: Skrivefeil Endret 24. mai 2012 av Stronger 1
Solstråla91 Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 (endret) Og det fine med VG2-fag er at du bare trenger å ta muntlig eksamen Endret 24. mai 2012 av Solstråla91 1
cornflake_girl Skrevet 24. mai 2012 #8 Skrevet 24. mai 2012 Historie og filosofi 1, eller psykologi 1! Enkle og morsomme fag med muntlig eksamen 1
Siggen! Skrevet 24. mai 2012 Forfatter #9 Skrevet 24. mai 2012 Så lenge du har hatt 2 fag over to år, så kan du velge et vg 2 fag Edit: Skrivefeil Ja, har hatt Kjemi 1+2 og Matte S1 + S2 Og det fine med VG2-fag er at du bare trenger å ta muntlig eksamen Takk, Solstråla, du svarte på mitt neste spørsmål Hadde egentlig håpa at det skulle bli skriftlig, liker ikke muntlig
cornflake_girl Skrevet 24. mai 2012 #10 Skrevet 24. mai 2012 Takk, Solstråla, du svarte på mitt neste spørsmål Hadde egentlig håpa at det skulle bli skriftlig, liker ikke muntlig Da kan du ta et tredjeklasse fag! Mange av de har både muntlig og skriftlig (det må avlegges to eksamener), men noen fag har kun skriftelig, som f.eks. historie og filosofi 2 (anbefales!). Kan hende psykologi 2 også kun er skriftelig, men det skal jeg ikke uttale meg for sikkert om. Du kan gå inn på udir.no og lete deg frem til læreplaner, det står der 1
Siggen! Skrevet 24. mai 2012 Forfatter #11 Skrevet 24. mai 2012 Da kan du ta et tredjeklasse fag! Mange av de har både muntlig og skriftlig (det må avlegges to eksamener), men noen fag har kun skriftelig, som f.eks. historie og filosofi 2 (anbefales!). Kan hende psykologi 2 også kun er skriftelig, men det skal jeg ikke uttale meg for sikkert om. Du kan gå inn på udir.no og lete deg frem til læreplaner, det står der Takk for svar! Jeg skal sjekke det ut!
Siggen! Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #12 Skrevet 25. mai 2012 Også en ting som jeg faktisk ikke fikk helt med meg hos rådgivern; Jeg har jo biologi 2 nå på papiret og siden jeg skal bytte det ut med et annet fag, hvordan får de som driver med vitnemålet og alt det der vite om at jeg har byttet? Hvordan sier jeg i fra? Og når? Og til hvem? Haha Hvis dere skjønner
kills Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 Også en ting som jeg faktisk ikke fikk helt med meg hos rådgivern; Jeg har jo biologi 2 nå på papiret og siden jeg skal bytte det ut med et annet fag, hvordan får de som driver med vitnemålet og alt det der vite om at jeg har byttet? Hvordan sier jeg i fra? Og når? Og til hvem? Haha Hvis dere skjønner Du må få eksamenskontoret til å sende ut et kompetansebevis til deg med eksamensresultatene dine, så må du oppsøke din gamle skole og få de til å endre på vitnemålet ditt.
Siggen! Skrevet 25. mai 2012 Forfatter #14 Skrevet 25. mai 2012 Du må få eksamenskontoret til å sende ut et kompetansebevis til deg med eksamensresultatene dine, så må du oppsøke din gamle skole og få de til å endre på vitnemålet ditt. Så alt det der ordner jeg da altså etter jeg har meldt meg opp og tatt eksamen til høsten? Ikke noe jeg trenger å stresse med nå?
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2012 #16 Skrevet 26. mai 2012 Ja. Etter at du har tatt eksamen får du kompetansebevis fra eksamenskontoret i fylkeskommunen din og leverer/sender det til den videregående skolen du gikk på og ber dem om nytt vitnemål. Er det innenfor samme fylkeskommune har skolen som regel tilgang til privatistkarakterene elektronisk slik at du ikke trenger levere noen papirer, kun kontakte dem. Dette blir sent i januar når du får eksamensresultatene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå