Gå til innhold

Fri bar?

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg elsker disse diskusjonene på bryllupsforumet. Intet får sinnene i kok som temaene fri bar, dokurver eller kaffegjester.

Jeg er så gammeldags at jeg mener at når man inviterer til bryllup, skal man spandere alt gjestene skal ha. Har man ikke råd til det, får man vente til man har råd. Eventuelt ha et mindre bryllup, kutte kostnader andre steder og ikke bruke penger på masse dilldall som er helt unødvendig.

Man MÅ jo ikke ha brudekjole til femsifret beløp, dokurver, gjestegaver og jeg vet ikke hva. Det finnes billigere løsninger på det meste.

Men jeg har innsett at jeg nok er utdatert på bryllupsfronten, når jeg ser hva som prioriteres bland yngre brudepar i dag. Jeg har faktisk takket nei til et bryllup i sommer, fordi jeg synes brudeparet overhodet ikke har fokus på gjestene sine. Rett og slett.

• Liker 6
Skrevet

Hos oss har vi gjester som kan oppføre seg pluss at vi har en bartender som holder et øye med gjestene i forhold til hvor mye de drikker, om de setter fra seg mye halvtomme glass osv. Så hos oss er jeg ikke bekymret overhodet for å ha gratis bar. Men jeg mener heller ikke at ts sine foreldre skal stille med gratis bar. Det er kun at basert på mine erfaringer i situasjoner med de fleste av våre gjester så ville det ikke utgjort noen forskjell på gratis drink eller drink til 40SEK.

AnonymBruker
Skrevet

Om fri bar er greit eller ikke syns jeg kommer litt ann på prisene i baren, type bryllup og om gjestene er opplyst om prisene. Vi var i et bryllup der det var galla, så her måtte vi ut med en god del i forkant av bryllupet. Vi måtte betale 70,- for en brus/øl/vin og 120,- for en cognac etc. Selskapet ble en nedtur for mange gjester som ikke hadde fått vite at de måtte betale for drikke, da dette hadde brudeparet bare fortalt et fåtall. Mannen og jeg hadde med 500,- (taxien hjem kostet i overkant av 300,-) så vi fikk et glass øl hver... :sjenert:

Anonym poster: 857362ad81c684f9e6663af13cd225a7

Skrevet

Jeg synes det skal være fri bar i bryllup, men om de velger å ha alkoholfritt bryllup synes jeg det er helt greit. Men om de ikke har fri bar MÅ de fortelle det før bryllupet, jeg bruker ikke å ha med meg kort/penger i bryllup.

Vi skal gifte oss til høsten og skal ha fri bar, om noen blir veldig fulle er det ikke et problem og noen halv tomme glass/flasker spiller da ingen rolle.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke TS her altså, selv om mye ble dreid rundt mitt bryllup her på slutten ;)

Vi har også bartendere som holder øye med folk, og stopper de hvis de begynner å bli alt for fulle. Og selvfølgelig tåler jeg at det står en halvfull boks/glass her og der inne i spisesalen. Men ikke når det ligger rundt i buskene og hagen, i alle oppholdsrommene osv. Det syns jeg er unødvendig. Og som jeg har sagt tidligere, så har jeg prioritert andre ting som jeg syns er viktigere enn fri bar etter middagen. De får trossalt så mye drikke de vil under middagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i et bryllup der det skulle være fri bar. Det ble tomt for øl og vin like etter middagen, og noen av gjestene som bodde i nærheten stakk hjem og hentet vin som de satt ut på bordene. De hadde regnet et par glass vin per pers, og satset på at det sikkert var mange som ikke drakk...

Hvis brudeparet er litt sparsommelige av seg, foretrekker jeg heller en godt utrustet bar som jeg kan kjøpe det jeg vil i.

Anonym poster: 063383b3fa11dd5db2012f0e26c53b3e

Skrevet

Jeg syns det er helt ok å betale drikken etter middagen dersom bryllupet er i et lokale med skjenkebevilling. On brudeparet selv har handlet inn alkohol fra polet og rigget til bar syns jeg ikke det er naturlig at man tar betalt for alkoholen. Men det er bare min mening og slik vi kommer til å gjøre det :-)

Dette er jeg enig i.

Vi hadde bryllupet vårt på hotell. Hos oss var det fri flyt av vin under middagen + fri cognac/baileys til kaffen. Utover det måtte gjestene kjøpe alkohol i baren. Men det var ikke akkurat kø der ettersom det var rikelig under middagen.

Til dere som lurer på pris: Vi var 50 gjester (hadde kuttet ut en del gjester slik at vi hadde råd til middag til alle). 3 retters + alkohol kom på ca. 85 000,-.

Og til dere som synes jeg var veldig kip som ikke hadde fri bar og mener jeg brukte en formue på brudekjole: Kjolen kostet 8000,-.

Jeg er uansett fornøyd med valgene vi gjorde. Jeg hadde selvfølgelig skrevet i invitasjonen at man måtte betale for drinker etter maten. Har ikke fått noe annet en positive tilbakemeldinger i etterkant. Men det er klart at jeg kan ha hatt gjester som "gjest gjest" som ikke har klaget til meg direkte (selv om jeg tviler sterkt på det)

AnonymBruker
Skrevet

Om det er fri bar eller ikke, synes ikke jeg er så vesentlig. Det som derimot er fullstendig "no no" er å ikke skrive det i innbydelsen om det er betaling.

Jeg har vært i et bryllup der jeg, og flere med meg hentet oss vann på toalettet, for ingen hadde ymtet frampå om at det var betaling i baren etter middag. I den baren skulle de i tillegg ha betaling for et glass vann, siden de puttet en sitronskive oppi. Det blir liksom ikke like stilig kveld når halvparten av gjestene sitter med hvite plastkrus med vann fra do...

Etter det har jeg lært, og har alltid et kort stukket inn i selskapsveska.

Jeg har også hørt om folk som har opplevd å måtte betale for egen drikke under middagen. Det er helt greit i et skolejubileum el, men når maner i bryllup så er det uhørt.

Anonym poster: dbc5941ed5e575b6f9b8b1a370a0a21a

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha fri bar. Synes det er hyggelig å kunne spandere dette på gjestene mine denne ene dagen. Vi kjøper inn alt selv, så det blir ikke så ille dyrt. Kutter heller på andre ting i budsjettet :-) Ville ikke reagert om jeg selv var gjest i bryllup å måtte betale for drikke, men til middagen synes jeg brudeparet skal stå for drikken.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...