Gå til innhold

Fri bar?

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Tro det eller ei, men bryllup handler faktisk ikke om verken deg eller dine alkoholbehov. Det handler om brudeparet.

Det handler ikke om meg eller brudeparet overhodet. Det handler om at man er et godt vertskap.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Det handler ikke om meg eller brudeparet overhodet. Det handler om at man er et godt vertskap.

Det handler om at du er invitert til å feire brudeparet. Hvis du blir invitert på middag, og du får drikke til middag er virkelig det ikke nok? Går du hjem om du må betale for en drink selv etterpå?

• Liker 1
Skrevet

Takk Portvinpiken! Du har forstått det veldig riktig ;)Det er deres private hjem ja, men de holder arrangementer som bryllup, lag, konferanser osv. for å dekke driftskostnadene på stedet.

De kunne heldigvis gi oss en god pris på det meste, hvis ikke hadde det ikke blitt noe bryllup på oss i det hele tatt. Så vi er veldig heldige! :)

Og hvis mine foreldre skulle betalt hele mitt bryllup, så skulle de jo betalt mine søsken sine bryllup, og når vi er 8 barn? Ja da hadde det blitt over en halv million.. Nei, jeg er glad for at vi har fått råd til å ha det der, og jeg er ganske sikker på at gjestene kommer til å bli veldig fornøyde selv om de må betale en liten sum for de eventuelle ekstra drinkene utover natterstimene :)

Tenkte meg det ja :-). Og vet litt hva du snakker om :-)

Selvfølgelig skal ikke foreldre måtte betale bryllup. Vi er i 2012 og de fleste betaler selv, evt med noe hjelp hvis man har foreldre som er bemidlet til å gjøre det, og ønsker det. Men det er overhode ikke forventet! (dette var mer myntet på andre i tråden som mener noe annet). Jeg synes det høres helt supert ut at dere kan ha dette hos dine foreldre, så bare gled dere og nyt bryllupet og festen!

• Liker 1
Skrevet

Så ett bryllup er bare en test på om du kan være ett godt vertskap??

Og man har kun bestått testen hvis man har fri bar??

Gjest "gjest"
Skrevet

Det handler om at du er invitert til å feire brudeparet. Hvis du blir invitert på middag, og du får drikke til middag er virkelig det ikke nok? Går du hjem om du må betale for en drink selv etterpå?

Vel, man har vært på utdrikkingslag og brukt X antall kroner på det.

Man har kjøpt gave og brukt X antall kroner på det.

Man har antageligvis kjøpt seg ny kjole og brukt X antall kroner på det.

Summert opp brukt flerfoldig tusen kroner som man egentlig kunne tenkt seg å bruke på seg selv. Men fordi man er en god venn og vil feire ens gode venner som slår på stortromma på alt annet enn fri bar, så blir det ikke like stor stas, rett og slett hvis man må betale drinkene sine selv.

• Liker 1
Skrevet

Huff, det er trist at for enkelte så dreier alt seg om alkoholen.

• Liker 2
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Summert opp brukt flerfoldig tusen kroner som man egentlig kunne tenkt seg å bruke på seg selv. Men fordi man er en god venn og vil feire ens gode venner som slår på stortromma på alt annet enn fri bar, så blir det ikke like stor stas, rett og slett hvis man må betale drinkene sine selv.

Bryllup er faktisk ikke gratis. Det er ikke faktisk ikke bare drikkevarene an betalr for. Og hvis man får en god middag med drikke, kaker og kaffe, så skjønner jeg ikke at man oppfatte som gjerrig fordi man ikke har fri bar.

Hva om brudeparet er avholds, og ønsker et alkoholfritt bryllup? Hva om brudeparet ikke er så glad i å feste, men vil heller ha en rolig middag med godt selskap? Er det greit da?

Skrevet (endret)

Jøje meg - er det kongelige bryllup du sikter til! Hehehe, dette høres jo helt vilt ut! Underholdende er det ihvertfall - det skal du ha :-)

Red: jeg må legge til at jeg synes det er rett og slett trist når jeg leser disse trådene, og de bestandig ender opp med å diskutere hvor mye alt koster, og hva man får igjen får utleggene sine.

Er dere virkelig slik i alle sosiale sammenhenger? Jeg har tatt opp dette før, for jeg har ikke sett disse tendensene før jeg ble medlem her på KG, og er rett og slett sjokkert.

Hvis man inviterer til 50 års feiring, forventer man da gaver som tilsvarer utleggene man har hatt til feiringen? Hvis man inviterer på middag, forventer dere da at gjestene dekker kostnadene ved å ta med vin og blomster som tilsvarer det maten koster? Hva da om man inviterer på vafler og kaffe`? Skal ALT måles i penger??? Ønsker dere ikke å være med å feire begivenheter uten å ta et regnestykke på det først?

Trist. Rett og slett trist.

Endret av Portvinpiken
  • Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Huff, det er trist at for enkelte så dreier alt seg om alkoholen.

Nei da, man er interessert i å få til en god fest.

Bryllup er faktisk ikke gratis. Det er ikke faktisk ikke bare drikkevarene an betalr for. Og hvis man får en god middag med drikke, kaker og kaffe, så skjønner jeg ikke at man oppfatte som gjerrig fordi man ikke har fri bar.

Hva om brudeparet er avholds, og ønsker et alkoholfritt bryllup? Hva om brudeparet ikke er så glad i å feste, men vil heller ha en rolig middag med godt selskap? Er det greit da?

Vel, da inviterer man ikke folk til kaffe og fest.

Jøje meg - er det kongelige bryllup du sikter til! Hehehe, dette høres jo helt vilt ut! Underholdende er det ihvertfall - det skal du ha :-)

Takk, likens.

Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Vel, da inviterer man ikke folk til kaffe og fest.

:klo:

Nei, man inviterer til bryllup....

Gjest "gjest"
Skrevet

:klo:

Nei, man inviterer til bryllup....

Som kaffegjester, f.eks.

Skrevet

Hvis det er meg du hinter om (som har "slått på stortromma")så syns jeg at det å få så mye vin du vil under middagen er nokså genereøst. De bryllupene jeg har vært i, så har vi fått 2 glass vin under middagen, og har måttet kjøpe all drikke etter middagen selv. I tillegg har vi måttet betale for overnattning som stort sett ligger på 900 kr. Gjestene mine bor gratis. Hvis alt handler om hva man bruker, og hva man får igjen som gjest for deg??

Utdrikkningslag:500 kr

gave:500 kr

kjole:500-1000 som man som oftest kan bruke om igjen?

Ser ikke at dette er dyrere enn det vi som brudepar må betale for hver enkelt gjest??

og neste gang så er det jeg som er gjest, og må bruke like mye, hvis ikke mer. Dette er ikke akkurat noe jeg tenker så mye over, om jeg må betale for drinkene mine selv eller ikke. For hver enkelt gjest i mitt bryllup, så er det nesten gratis med drinker, skulle jeg betalt drinkene til alle måtte dette gått utover andre ting som er mye viktigere i mine øyne.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Bongo>: Jeg diskuterer fri bar generelt. Ikke deg spesielt.

• Liker 2
Skrevet

Bongo>: Jeg diskuterer fri bar generelt. Ikke deg spesielt.

Det er greit ;)

AnonymBruker
Skrevet

Det er et fåtall som forventer og/eller krever at det skal være fri bar i et bryllup, og det er det samme fåtallet som regner gaven de gir opp mot hva de forventer å få igjen for det og klager over hvor dyrt det er å gå i bryllup, og generelt henger her inne på forumet og lager kvalm :)

Ville ikke brydd meg noe særlig om hva disse menneskene mener. Jeg finner det også lite sannsynlig at disse menneskene blir invitert som "venn" i et bryllup, da de sannsynligvis er ganske usmakelige sånn generelt og ikke har så mange venner. Dette er sannsynligvis de som går under betegnelsen "sure/gamle/harry tanter" som man dessverre må sende en invitasjon til av "plikt" dersom man inviterer resten av slekta i bryllup (samtidig som man krysser fingrene for at de melder avbud).

De som synes det er så forferdelig å gå i bryllup (uansett årsak) burde bare si nei, men de har kanskje ikke så mye annet å finne på så de går likevel? :fnise: Så bruker de masse tid her inne på å klage på det etterpå. Skjønner ikke greia.

Anonym poster: fcccdb714c55bead7aea72c231353092

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes det er så grusomt å kjøpe kjole, gave og bidra til utdrikkningslaget, så kan du jo faktisk droppe dette bryllupet. Ingen tvang.

Skrevet

Bare en ting. Om et av argumentene for å ikke ha åpen bar er at folk kan bli dritings, så tror jeg ikke at 40SEK pr drink hindrer dette.

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Bare en ting. Om et av argumentene for å ikke ha åpen bar er at folk kan bli dritings, så tror jeg ikke at 40SEK pr drink hindrer dette.

Jævla godt poeng. :skratte:

Skrevet (endret)

Det er nettopp det. Av en eller annen merkelig grunn har folk en mye mer tendens til å sløse og å drikke mer enn de kanskje skulle, fordi det er helt gratis! Det er faktisk et faktum. Har selv jobbet i bransjen og sett dette mange ganger, og som foreldrene til Bongo11 også har erfart, så blir det mer fyll (halvtomme glass etc) hvis det er helt gratis.

Dere må gjerne benekte det, men som sagt så er det ingen hemmelighet og helt reelt faktum. Husk at selv om man ikke har opplevd noe selv, så betyr ikke dette at det ikke stemmer :-)

Endret av Portvinpiken
Skrevet

Det er faktisk med på å å redusere det. Dette er erfart gang på gang ;) Og man slipper at folk sløser med og sette fra seg halvtomme bokser og glass overalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...