Gjest Adriane Skrevet 24. mai 2012 #61 Skrevet 24. mai 2012 Hahaha, jeg får meg mang en god latter her inne på bryllupsforumet, det må jeg bare si :gjeiper: Men, for ikke å være off topic: Vi vil nok gå for "fri bar" - uavhengig av om festen er på lokale med egeninnkjøpt alkohol, eller på restaurant. Men vi vil definitivt også ha en (eller flere) bartender(e) til å holde litt styr på sakene. I hovedsak for å unngå at folk blir dritings, og rett og slett for å ha noen som kan å mikse drinker til gjestene 1
Anglofil Skrevet 25. mai 2012 #62 Skrevet 25. mai 2012 (endret) :fnise:Hehe jeg må småhumre litt for meg selv. Dette forumet er faktisk ganske underholdende. Nok en gang drar folk frem dette med hvor dyrt det er å gå i bryllup. Tydeligvis mye dyrere enn alle andre form for feiringer av ulik art. Man må ha med gave må vite, og så skal man transporteres dit i nye klær, sko og smykker og ha time hos frisør og jeg vet ikke hva. Aller helst bør man vel bli hentet i hest og vogn ;-) Jeg lurer... hva er gjennomsnittsalderen på dere som er så veldig opptatt av at det koster så mye og at man forventer å "få igjen" endel for pengene man bruker i et bryllup? Jeg er ikke spydig nå - jeg bare lurer på om det er noe jeg har gått glipp av, eller om det er mer den "yngre garde" som er så opptatt av dette? Hør her: man har nødvendigvis "utgifter" hvis man blir invitert i større feiringer som konfirmasjon, dåp, bryllup, bursdager etc. Er det også forventet å få lange middager, underholding og fri bar i dåp og konfirmasjon også? Helt ærlig - forventer dere det også i disse sammenhengene eller er bryllup noe helt spesielt? Såvit meg bekjent er det ikke billig med konfirmasjons- og dåps presanger heller. Jeg sitter å leser disse innleggene og blir til et stort spørsmålstegn - så jeg hadde satt stor pris på om noen kunne forklare meg hva dere mener er normen i slike selskapeligheter? Eller vent - jeg poster en ny tråd så jeg ikke ødelegger denne med masse OT :-) Jeg vil si at det krever mer av gjesten i et bryllup enn i en dåp, ihvertfall hvis jeg skal sammenligne de dåpene/konfirmasjonene/bryllupene jeg har vært i. Dåp/konfirmasjon varer ikke like mange timer sammenlignet med et bryllup, aldri har jeg opplevd å få servert alkohol i en dåp/konfirmasjon heller. For å snu litt på det: hvis man synes det er greit å betale for drikke i bryllupet, er det da greit å forvente at gjestene skal betale for drikken sin selv i konfirmasjon/dåp? Jeg er dog ikke i mot bonger/å ikke ha fri bar, bare så det er sagt. Jeg synes allikevel man kanskje bør gjøre det mulig for gjestene å kunne få gratis vann/mineralvann, som nødvendigvis ikke koster like mye som øl, vin og dyre drinker. En fri bar trenger ikke å være så dyrt, jeg synes vel egentlig det ble overraskende billig selv om alt ble kjøpt gjennom stedet vi leide. Hvis man forventer at gjestene skal være med på en lang dag synes jeg det er rart at man ikke tar høyde for at gjestene også trenger essensielle ting som ihvertfall vann eller mineralvann. Det samme forventes i en konfirmasjon eller en dåp, man forventer ikke at gjestene skal kjøpe drikken sin selv. Alkohol er dog ingen menneskerett, bare så det er sagt. Mvh Yvonne Endret 25. mai 2012 av Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #63 Skrevet 25. mai 2012 Jeg vil si at det krever mer av gjesten i et bryllup enn i en dåp, ihvertfall hvis jeg skal sammenligne de dåpene/konfirmasjonene/bryllupene jeg har vært i. Dåp/konfirmasjon varer ikke like mange timer sammenlignet med et bryllup, aldri har jeg opplevd å få servert alkohol i en dåp/konfirmasjon heller. For å snu litt på det: hvis man synes det er greit å betale for drikke i bryllupet, er det da greit å forvente at gjestene skal betale for drikken sin selv i konfirmasjon/dåp? Jeg er dog ikke i mot bonger/å ikke ha fri bar, bare så det er sagt. Jeg synes allikevel man kanskje bør gjøre det mulig for gjestene å kunne få gratis vann/mineralvann, som nødvendigvis ikke koster like mye som øl, vin og dyre drinker. En fri bar trenger ikke å være så dyrt, jeg synes vel egentlig det ble overraskende billig selv om alt ble kjøpt gjennom stedet vi leide. Hvis man forventer at gjestene skal være med på en lang dag synes jeg det er rart at man ikke tar høyde for at gjestene også trenger essensielle ting som ihvertfall vann eller mineralvann. Det samme forventes i en konfirmasjon eller en dåp, man forventer ikke at gjestene skal kjøpe drikken sin selv. Alkohol er dog ingen menneskerett, bare så det er sagt. Mvh Yvonne Veldig bra innlegg
Gjest "gjest" Skrevet 25. mai 2012 #64 Skrevet 25. mai 2012 At du er gjerrig... Gjerrig når jeg ville valgt billigere gave sånn at jeg hadde hatt råd til drikke utover kvelden også?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #65 Skrevet 25. mai 2012 Gjerrig når jeg ville valgt billigere gave sånn at jeg hadde hatt råd til drikke utover kvelden også? Men var det ikke du som skrev i denne eller en annen tråd at du ga et maleri i gave som sikret barnebarna sin fremtid? Hvis du gir så dyre gaver har du vel råd til et par drinker på kvelden også?
Gjest "gjest" Skrevet 25. mai 2012 #66 Skrevet 25. mai 2012 Men var det ikke du som skrev i denne eller en annen tråd at du ga et maleri i gave som sikret barnebarna sin fremtid? Hvis du gir så dyre gaver har du vel råd til et par drinker på kvelden også? Niks, når jeg ikke liker opplegget og det snakkes om mangelen på folkeskikk oss venner i mellom, melder jeg avbud og sender en gave.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #67 Skrevet 25. mai 2012 Niks, når jeg ikke liker opplegget og det snakkes om mangelen på folkeskikk oss venner i mellom, melder jeg avbud og sender en gave. Ok. Du skrev nemlig selv at du ville ha råd til drinker resten av kvelden, og det fikk jeg ikke helt til å stemme med at du skryter på deg å gi gaver som "sikrer noens fremtid", som for meg vil være noen tusen for å si det sånn... Men det var kanskje bare skryt det da. Eller så er du bare vrang
Gjest "gjest" Skrevet 25. mai 2012 #68 Skrevet 25. mai 2012 Ok. Du skrev nemlig selv at du ville ha råd til drinker resten av kvelden, og det fikk jeg ikke helt til å stemme med at du skryter på deg å gi gaver som "sikrer noens fremtid", som for meg vil være noen tusen for å si det sånn... Men det var kanskje bare skryt det da. Eller så er du bare vrang Vel, når jeg ikke er der og må betale for reise, utdrikkingslag, hotell, mat, nye klær og gave i tillegg, så hadde jeg råd til et bilde av en kunstner som er på vei opp. Det er ikke det samme som at jeg betalte sjorta for bildet, maleren er oppdragsiveren min.
happyzone Skrevet 28. mai 2012 #69 Skrevet 28. mai 2012 Vi skal ha bryllupet vårt på hotell, og med denne settingen blir det ingen fyllefest. Vi står for velkomstdrink og drikke til maten, deretter blir det 2 bonger til manns. Vi har da sørget for at folk får noe å drikke på hele dagen, om de ønsker mer må de kjøpe det selv. Hadde vært helt annerledes om vi kunne stått for alkoholen selv, da hadde vi selvfølgelig hatt fri bar... Vi ønsker på ingen måte å blakke oss helt for at noen skal få en skikkelig fyllefest. 1
Bongo11 Skrevet 13. juni 2012 #70 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde hele veien planer om å ha fri bar. Vi gifter oss i sverige på mine foreldres herregård. Men de har sjenkebevilgning, og vi får derfor ikke handlet inn billig på polet. Derfor har vi ikke fri bar. MEN for å kompansere, får de så mye vin de vil under middagen. Har regnet 1 flaske til hver person. I tillegg har vi supre priser i baren i ettertid: 20 SEK for øl, 30SEK for vin og 40SEK for drink. Syns iallefall dette er et plaster på såret I tillegg arrangerer mine foreldre mye bryllup, og det er i 90% ikke fri bar. De få gangene det har vært fri bar, har folk satt fra seg halvtomme glass/flasker her og der, pissa i buskene osv. Ikke særlig sjarmerende, og det er vanskelig å ha kontroll på 50+. 1
Gjest "gjest" Skrevet 13. juni 2012 #71 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde hele veien planer om å ha fri bar. Vi gifter oss i sverige på mine foreldres herregård. Men de har sjenkebevilgning, og vi får derfor ikke handlet inn billig på polet. Derfor har vi ikke fri bar. MEN for å kompansere, får de så mye vin de vil under middagen. Har regnet 1 flaske til hver person. I tillegg har vi supre priser i baren i ettertid: 20 SEK for øl, 30SEK for vin og 40SEK for drink. Syns iallefall dette er et plaster på såret I tillegg arrangerer mine foreldre mye bryllup, og det er i 90% ikke fri bar. De få gangene det har vært fri bar, har folk satt fra seg halvtomme glass/flasker her og der, pissa i buskene osv. Ikke særlig sjarmerende, og det er vanskelig å ha kontroll på 50+. Har dine foreldre råd til herregård i Sverige, har de råd til å koste på gjestene fri bar også. 2
Bongo11 Skrevet 13. juni 2012 #72 Skrevet 13. juni 2012 Har dine foreldre råd til herregård i Sverige, har de råd til å koste på gjestene fri bar også. Det syns jeg var frekt. Skal foreldrene mine betale hele bryllupet for oss?? Nei. Det er jeg og min forlovedes oppgave, ikke dems. De har hjulpet med så mye mer enn jeg er komfortabel med, og det går faktisk en grense. Hadde du hatt 8 barn, så hadde det blitt litt vel dyrt om du skulle betale alt i dine barns bryllup... 1
Gjest "gjest" Skrevet 13. juni 2012 #73 Skrevet 13. juni 2012 Det syns jeg var frekt. Skal foreldrene mine betale hele bryllupet for oss?? Nei. Det er jeg og min forlovedes oppgave, ikke dems. De har hjulpet med så mye mer enn jeg er komfortabel med, og det går faktisk en grense. Hadde du hatt 8 barn, så hadde det blitt litt vel dyrt om du skulle betale alt i dine barns bryllup... Da skulle du og din mann betalt.
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. juni 2012 #74 Skrevet 13. juni 2012 Vi hadde bryllupet vårt i en restaurant på et hotell, og vi hadde veldig få gjester. De fikk velkomstdrink, to enheter til middagen, drikke til kaffen og to bonger ved siden av. Det syns vi var mer enn nok. Hele middagen gikk veldig rolig for seg, så det var ikke alle bongene som ble brukt en gang. Hadde vi hatt bryllupet i et eget lokale hadde vi nok hatt fri bar, men det spørs hvor mange gjester vi hadde invitert og hva slags bryllusfest vi hadde sett for oss.
Bongo11 Skrevet 13. juni 2012 #75 Skrevet 13. juni 2012 Da skulle du og din mann betalt. Er det en spesiell grunn til at du mener at akkurat vi skal ha åpen bar? Eller mener du at absolutt alle bryllup skal ha fri bar? Vi har faktisk prioritert andre ting vi syns er viktigere enn at gjestene skal bli dritings. De får mye mer alkohol før og under middagen + til kaffen enn hva som er vanlig, så ser ikke helt problemet her. Dette blir for dumt. 1
Portvinpiken Skrevet 13. juni 2012 #76 Skrevet 13. juni 2012 Har dine foreldre råd til herregård i Sverige, har de råd til å koste på gjestene fri bar også. Det er noe av det dummeste jeg har hpørt på lenge. Du ser jo at hennes foreldre har stedet de gifter seg på, og siden de arrangerer flere bryllup går jeg ut i fra at dette er en herregård som drives med utleie/hotell eller hva det nå enn er. Det at de er heldige å ha foreldre som kan evt gi de en god pris og et fantastisk sted å arrangere bryllupet på, vil ikke si at deres økonomi kan bære et stort bryllup med fri bar. Makan - er det sånn at hvis foreldrene til den ene har en herregård så skal brudeparet måtte ha et dyrt bryllup? Nei er mitt svar. Dessuten kan det godt hende at de nettopp er heldige som har foreldre som driver dette slik at de kan ha et bryllup som er flottere enn hvis dette ikke er tilfelle. Jeg blir irritert over at man tror at hvis folk driver eget firma, har en herregård eller et hotell nødvendigvis er veldig rike, og dessuten at deres barn da skal stille opp med både det ene og det andre selv om de ikke har råd. Tullete. Til Bongo11: Jeg synes dere har fått en utrolig bra deal på baren + det at dere har beregnet så mye ekstra vin til maten sier meg at dere strekker dere langt. Jeg er også helt enig at det er unødvendig med fri bar når det er slik deres foreldre sier. Jeg har også snakket med arrangører som forteller at det blir en tendens til mye unødvendig fyll hvis det er fri bar. Det er heller ikke normalt her i Norge å ha fri bar hvis man feirer på et sted med skjenkebevilgning (hotell etc). Det er rart, men den prisen dere har i baren er nærmest symbolsk i forhold til norske priser, men jeg vil tro at det vil begrense inntaket noe. Veldig rart det der; med at så snart det er gratis så skal folk sløse og drikke seg dritings! Men nå skal det også sies at jeg aldri har forstått den norske drikkekulturen. Til lykke på dagen - det høres helt herlig ut på en flott herregård! :-)
Gjest "gjest" Skrevet 13. juni 2012 #77 Skrevet 13. juni 2012 Er det en spesiell grunn til at du mener at akkurat vi skal ha åpen bar? Eller mener du at absolutt alle bryllup skal ha fri bar? Vi har faktisk prioritert andre ting vi syns er viktigere enn at gjestene skal bli dritings. De får mye mer alkohol før og under middagen + til kaffen enn hva som er vanlig, så ser ikke helt problemet her. Dette blir for dumt. Ja. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 13. juni 2012 #78 Skrevet 13. juni 2012 Ja. Tro det eller ei, men bryllup handler faktisk ikke om verken deg eller dine alkoholbehov. Det handler om brudeparet. 3
Bongo11 Skrevet 13. juni 2012 #79 Skrevet 13. juni 2012 (endret) Takk Portvinpiken! Du har forstått det veldig riktig ;)Det er deres private hjem ja, men de holder arrangementer som bryllup, lag, konferanser osv. for å dekke driftskostnadene på stedet. De kunne heldigvis gi oss en god pris på det meste, hvis ikke hadde det ikke blitt noe bryllup på oss i det hele tatt. Så vi er veldig heldige! Og hvis mine foreldre skulle betalt hele mitt bryllup, så skulle de jo betalt mine søsken sine bryllup, og når vi er 8 barn? Ja da hadde det blitt over en halv million.. Nei, jeg er glad for at vi har fått råd til å ha det der, og jeg er ganske sikker på at gjestene kommer til å bli veldig fornøyde selv om de må betale en liten sum for de eventuelle ekstra drinkene utover natterstimene Endret 13. juni 2012 av Bongo11
Bongo11 Skrevet 13. juni 2012 #80 Skrevet 13. juni 2012 Tro det eller ei, men bryllup handler faktisk ikke om verken deg eller dine alkoholbehov. Det handler om brudeparet. Enig! Ett bryllup er faktisk ikke en fyllefest. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå