Gå til innhold

Fri bar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det alltid fri bar til festen i bryllupet? Eller er det greit at gjestene betaler den drikken de vil ha da? (selvfølgelig får de drikke i mottakelsen, til middagen og til kaffen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi tenker å ha fri bar på øl og vin og om folk vil ha drinker eller sprit så for dem betale selv.

Men trenger ikke ha fri bar heler kvelden, men det blir litt merkelig om man må betale for drikken under middagen.

Om du er redd for at regninga skal løpe ut av kontroll, kan du jo si at velkomst drink, to enheter øl eller vin under middagen og en avec til kaffe er med, men om de vil ha noe mer, så må det komme av egen lomme.

Alkohol er fryktelig dyrt i Norge, så jeg tror nok fleste har forståelse for at om middagen og lokalene skal være litt fin, så må budsjettet kuttes noen steder.

Skrevet

Jeg syns det er helt ok å betale drikken etter middagen dersom bryllupet er i et lokale med skjenkebevilling. On brudeparet selv har handlet inn alkohol fra polet og rigget til bar syns jeg ikke det er naturlig at man tar betalt for alkoholen. Men det er bare min mening og slik vi kommer til å gjøre det :-)

• Liker 4
Skrevet

Selvfølgelig er det rart hvis de skal betale for drikke under middagen! I bryllupspakken vi tenker på er det inkludert velkomstdrikk, 1 glass hvitvin til forrett, 2 glass rødvin til hovedrett, dessertvin til dessert og avec til kaffen. Der vi skal ha er det bar, så vi kjøper ikke inn alkohol på forhånd. Hver gjest får altså 6 enheter av oss, men er så usikker med baren etterpå...

Gjest Solstråla88
Skrevet

Vi skal ha fri bar, men vi kjøper alt av alkohol selv da..

Skrevet

Vi hadde fri bar og vi syntes det var rar å be gjestene betale selv. Men jeg har inntrykk av at det er like vanlig å ha fri bar som ikke, mange velger å ikke ha fri bar. Man må nesten føle på det selv. Det man dog må gjøre er å være sikker på at alle gjestene får med seg at det ikke er fri bar.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest "gjest"
Skrevet

Det skal være fri bar i bryllup. Dere får rett og slett bare finne ut av en heimbrentselger og kjøpe i store kvanta.

Skrevet

Heimbrent er en stor No No i bryllup. Enten server ordentlig spritvarer, eller la vær å ha fri bar. Alternativt kutt ned på gjester om det MÅ være fri bar.

Vi har planlagt fri bar, men det innebærer en del planlegging og hamstring over ett år i forveien. Alle familie medlemmer som reiser utenlands får vi kvota til, og vi planlegger en del turer over grensa når det nærmer seg. Vi står da for alkoholen selv selvfølgelig :) hadde vi måtte tatt det på et sted med skjenkebevilling hadde det nok blitt anderledes.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det "skal" overhode ingenting angående alkohol i bryllup. Det er opptil hver enkelt å bestemme om en ønsker fri bar, alkoholfritt eller om man vil spandere et par bonger etter maten.

Det er ikke unormalt at gjestene selv betaler i baren etter middagen, eventuelt at de får noen bonger, eller at det er "fri bar" til et visst klokkelsett.

Jeg jobber på hotell hvor vi arrangerer mange bryllup og vi ser at ca 80% velger bonger (normalt 2 stk pr kuvert), og resten har fri bar en time eller to etter middagen. Det er veldig sjeldent vi har bryllup hvor det er fri bar hele kvelden.

Jeg tror nok at det er mer vanlig å ha fri bar om man har arrangementet i et leid lokale (ikke restaurant eller hotell), og hvor man ordner det meste selv. Og selv da er det ikke alltid det er fri bar. Jeg har vært i flere bryllup og ser i egen vennekrets at det ikke er unormalt at det er gratis øl og vin (og mineralvann selvfølgelig) men hvis gjestene ønsker sprit, så er de velkomne til å ta med dette selv.

Jeg synes det er helt ok at man ikke er forventet å blakke seg helt for å få en gedigen fyllefest.

Hjemmebrent er rett og slett harry, og heldigvis har jeg aldri hverken hørt om, eller vært i bryllup eller andre tilstelninger hvor dette serveres.

Skrevet

Om det er på restaurant eller hotell synes jeg ikke man trenger fri bar, men om man kjøper inn selv ville jeg spandert det. Koster ikke så veldig mye (hvertfall ikke om man handler i Sverige) :)

Gjest "gjest"
Skrevet

Seriøst, hva mener dere gjestene skal få for å være i bryllupet deres?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tror dere det ville ha kostet å ha fri bar hele kvelden på et sted der man ikke kjøper inn drikke selv?

Jeg bare lurer altså for jeg ønsker å ha fri bar den dagen jeg skal gifte meg :) Ser for meg øl, rødvin, hvitvin, cognac og et par drinker.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye tror dere det ville ha kostet å ha fri bar hele kvelden på et sted der man ikke kjøper inn drikke selv?

Jeg bare lurer altså for jeg ønsker å ha fri bar den dagen jeg skal gifte meg :) Ser for meg øl, rødvin, hvitvin, cognac og et par drinker.

AB #9 igjen her:

På hotellet jeg jobber koster øl og vin fra kr 65,- pr glass og cognac/drinker fra 95,- pr enhet og oppover. Det er selvfølgelig individuelt, men vi ser at det går i gjennomsnitt 3 enheter pr pers (inkl cognac til kaffen). Noen drikker lite (eller ikke), og andre mer, så dette er et estimat å gå ut i fra.

Til middagen regner vi 1 glass vin til forrett, 2 glass til hovedrett og 1 til dessert. Prisene pr flaske vin hos oss begynner på 325,- og oppover.

AnonymBruker
Skrevet

Seriøst - hva slags tullekommentar er dette?

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Seriøst - hva slags tullekommentar er dette?

Vel, som gjest har man kanskje brukt X antall kroner på utdrikkingslag, penklær og gave allerede, så det hadde jo vært trivelig om brudeparet unnet en fri bar, i det minste.

• Liker 1
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener...

Gjest "gjest"
Skrevet

Skjønner ikke helt hva du mener...

Sjekk #16.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg blitt invitert i bryllup der jeg måtte kjøpe drinker, hadde jeg brukt mindre penger på gaven. De fleste har faktisk utgifter i denne forbindelse på klær og mulig reise. Blir dyrt å være gjest da. Bedre om brudeparet har et lite bryllup som de faktisk har råd til for det er dyrt, ingen tvil om det.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, som gjest har man kanskje brukt X antall kroner på utdrikkingslag, penklær og gave allerede, så det hadde jo vært trivelig om brudeparet unnet en fri bar, i det minste.

Eh... jeg vet ikke hva slags bryllup du har vært i, men normalt sett får man både mer enn nok med både god mat, kaker og drikke i tillegg til underholdning osv. Men klart - hvis du mener hjemmebrent og fyllefest er det som definerer å "få noe" så blir du nok skuffet i mange bryllup, og ikke velkommen i vårt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...