Gå til innhold

Blindtarmbetennelse

LunaLi

Anbefalte innlegg

Hei

Virker kanskje som ett dumt og rart spørsmål, men er ute etter å vite hvordan andre opplevde det å få blindtarmbetennelse.

Er det rett igang med sterke sterke smerter hver gang? Som mange sier at det er, eller kan det hele starte mer snikende?

Vil være veldig takknemlig om jeg fikk høre noen erfaringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma fikk en snikede en. Den begynte litt ubestemmelig over hele magen, før den liksom samlet seg nederst på høyresiden. Det gikk en dag før hun hadde såpass vondt at hun bestemte seg for å stikke innom legen på jobben sin, og da gikk det ikke mer enn et døgn før hun var operert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vondt i mageregionen etter middagstid en fredag. Utover kvelden ble det verre og verre og jeg lå bare å gråt til slutt. Daværende samboer ringte til moren min for råd, og da hun hørte at jeg lå å gråt kom hun opp til oss med engang (jeg tar ikke lett til tårene pga smerte og det vet hun godt). Klokka 21.30 var vi på akutten på sykehuset og jeg ble testet for diverse, men ikke blindtarmbetennelse, da jeg ikke hadde de typiske smertene og reagerte ikke på trykk/slipp i området. Ble lagt inn og hadde så vondt at jeg besvimte av smertene innimellom, men kunne ikke få smertestillende før jeg hadde blitt sjekket ordentlig og det var travelt på sykehuset. Akkurat da jeg skulle få en lege til å se på meg kom det inn en bilulykke og jeg må selvsagt vente. Lørdag i 16.00-tiden skulle de foreta en kikkhullsoperasjon, men da jeg våknet et par timer senere hadde de fjernet blindtarmen fordi den hadde allerede sprukket.

Lå på sykehuset et par dager etterpå og hadde litt vondt i ettertid pga stingene, men det var helt ok. På beina og i jobb igjen etter en liten uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde veldig vondt fra dag en (fredag), men var så vant til å ha vondt i magen og bare få høre at det sikkert var psykisk at jeg ikke tenkte over at det kunne være noe alvorlig, før jeg på mandag kveld ikke klarte å gå pga smertene. Ringte legevakten og forklarte hva slags vondt jeg hadde og fikk beskjed om å innfinne meg der så fort som overhodet mulig. Senga stod klar og ventet på meg når jeg kom, de var usikre på hva det var, så jeg måtte ta flere undersøkelser, masse blodprøver og urinprøver, fordi de mistenkte svangerskap utenfor livmoren da jeg hadde vondt utypisk langt ned. Ble operert midt på natten, og lå på sykehuset til torsdag..

Vondt opplevelse, men lærte iallefall å oppsøke lege bittelitt tidligere..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg begynte det med litt smerter og bygde seg fort oppover! Tror ikke det tok mer enn et par timer før jeg ikke fant ut hvordan stilling jeg skulle ligge eller sitte i. Kom meg til legevakta og ble sendt rett inn der. Jeg gråt og de så tydelig jeg hadde vondt. Der tok jeg noe tisseprøver osv og fant ikke ut av hva det var. Ble sendt videre til sykehuset hvor jeg måtte ta gynekologisk undersøkelse og andre ting. Husker ikke alt for fikk morfin etter hvert og ble ganske sløva ut da. Det var 80% sjanse for at det var blindtarmbetennelse så ble jeg operert og endelig kvitt den tarmen :) Ikke at det var over likevel. Etter opperasjonen var jeg sinnsykt kvalm og hadde smerter fra gassen de brukte på operasjonen. Ble sendt hjem og der klarte jeg ikke sitte og ligge (måtte gå hele tiden for å ikke ha vondt) i et par døgn. (tok noe medisiner så jeg fikk sovet på natta).

Ble kanskje litt mye det her, men visste ikke hvilke deler jeg skulle skrive om. Så tok med det meste :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hos meg begynte det med litt smerter og bygde seg fort oppover! Tror ikke det tok mer enn et par timer før jeg ikke fant ut hvordan stilling jeg skulle ligge eller sitte i. Kom meg til legevakta og ble sendt rett inn der. Jeg gråt og de så tydelig jeg hadde vondt. Der tok jeg noe tisseprøver osv og fant ikke ut av hva det var. Ble sendt videre til sykehuset hvor jeg måtte ta gynekologisk undersøkelse og andre ting. Husker ikke alt for fikk morfin etter hvert og ble ganske sløva ut da. Det var 80% sjanse for at det var blindtarmbetennelse så ble jeg operert og endelig kvitt den tarmen :) Ikke at det var over likevel. Etter opperasjonen var jeg sinnsykt kvalm og hadde smerter fra gassen de brukte på operasjonen. Ble sendt hjem og der klarte jeg ikke sitte og ligge (måtte gå hele tiden for å ikke ha vondt) i et par døgn. (tok noe medisiner så jeg fikk sovet på natta).

Ble kanskje litt mye det her, men visste ikke hvilke deler jeg skulle skrive om. Så tok med det meste :fnise:

Ja, glemte en ting. Legene sa jeg var så tynn at de ikke trengte og ta to hull inn for å fjerne den. De gikk gjennom navlen så ingen arr nå heldigvis :) Hadde heller ikke vondt i navlen etter operasjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg fikk blindtarmbetennelse da jeg var 16 år. Jeg fikk vondt i magen på kvelden. Det var som en ordentlig mageknip, men det hjalp verken å gå på do eller å spy eller å spise. Etter hvert gjorde det så vondt at alt jeg kunne gjøre var å ligge i fosterstilling på badegulvet og gråte. Mamma ringte til legevakten tidlig på kvelden og spurte om vi kunne komme opp. Hun fikk nei til svar først, men da hun ringte senere fikk vi komme opp og treffe legen. Han kjente én gang på magen min og sa "blindtarmbetennelse, bestiller ambulanse, jeg." Jeg ble kjørt til nærmeste sykehus (tre timer) og døste i bilen på vei bort.

Dagen etter ble jeg undersøkt av lege (kjente på magen min, fikk meg til å hoste), og jeg ble operert senere på dagen. Kikkhullsoperasjon; tre arr på magen + i navelen (vises ikke). Det var en veldig liten betennelse fordi jeg ble så fort operert. Lå på sykehuset i fire dager før vi fikk fly hjem.

En venn av meg gikk med blindtarmbetennelse i nesten en uke. Han hadde så vondt at han satt på huk i skoletimene (jada, han kom på skolen) og lå i fosterstilling på gulvet i friminuttene. Etter at han ble operert sa de at han hadde dødd om han hadde gått en halv dag til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde svært få symptomer på blindtarmbetennelse.

Vi var på ferie i et sydenland.

Første uken vi var der, hadde jeg litt øm mage sånn man får når man trener.

Jeg svømte hver dag så jeg antok at det var derfor jeg hadde litt smerter. Om kvelden frøs jeg litt, men det var det eneste. det gikk en uke. Mandagen etter ble smertene litt verre, men bare sånn litt verre ikke gråte verre. Jeg måtte bøye meg når jeg gikk og litt vondt i magen på høyre side.

Ingen feber, ingen diare ingenting.

Men til slutt ble jeg lei, og min mann ringte da etter lege. Han kom og han trodde det kunne være en blindtarmbetennelse.

Han kjøre oss til sykehuset, der jeg gikk foran alle i køen.

De tok blodprøver av meg og sjekket opp og ned.

på ul hadde jeg væske i området rundt blindtarm og de så at det var noe der.

Etter de tok blodprøvene sa de at de ikke viste når jeg skulle opereres, de måtte se ann prøvene litt. Men 10 min etter kom de løpende med en operasjonsseng for jeg skulle opereres NÅ. Jeg signerte på et papir mens jeg gikk inn i narkosen, hva jeg signerte vet jeg ikke.

Etter jeg våknet fikk jeg bedskjed om at blindtarmen holdt på å sprekke, jeg hadde blod i mageområdet og blindtarmen hadde smeltet sammen med en eggleder.

Alt dette uten noe særlig symptomer.

Fra legen var å sjekket meg i leiligheten vår til jeg kom ut av narkosen og var våken, gikk det 6 timer.

Utypiske symptomer kan forekomme. det gjorde det med meg.

Hadde dette skjedd her hjemme vet jeg ikke om jeg hadde blitt tatt alvorlig av legevakten.

Voksing av bikinilinjen er verre enn de smertene jeg hadde.

Sorry at jeg skriver så rotete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar:)

Har hatt smerter siden i går nede på høyre side... har hatt denne smerten litt før, men ikke så ille og lenge som nå. Ikke at det var sånn ILLE smerte, men nok til at jeg ikke klarte gå rett og bevege meg fritt.

Har vært hos legen nå og tok blodprøve med de var helt fine, så tror nok ikke det er blindtarmen....

Så får man heller prøve å finne ut hva det egentlig er da:P

Men takk igjen for alle svar, setter pris på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var vel 11 år da jeg opererte bort blindtarmen

For meg startet det som en ganske vag smerte, som ble verre ut over dagen. det hjalp verken å gå på do eller spise mat. Ved middagsbordet holdt jeg på å sovne i maten, og hadde da 40 i feber. Magesmertene ble verre og verre, og legevakten sendte meg til observasjon over natten på sykehuset. De klemte og testet gjennom hele natten, og dagen etter opererte de den ut :)

Klarte å dra på meg en infeksjon under eller etter operasjonen, så lå på sykehuset med antibiotika IV fem dager etterpå

Edit: Smertene startet øverst i magen, flyttet seg så til venstre og til slutt til høyre

Endret av Mangomadness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...