Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga et forslått haleben har jeg fått paralgin forte. Jeg lurer på om jeg kan ta dette med inn i Hellas når jeg reiser dit på lørdag? Holder det at medisinen ligger i sin originalemballasje, eller må jeg ha legeerklæring i tillegg?

Skal ikke ha med disse pillene til USA, bare så det er sagt. MEN, jeg har p-piller og lurer på om jeg trenger noe mer enn resepten og originalemballasjen?

Mvh Yvonne :heiajente:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På grunn av helseproblemer er jeg selv avhenging av å ha med reseptbelagte medisiner på ferieturer. Som en grunnregl så har jeg alltid alle medisiner i orginalembalasjen. Jeg har også med resepter/ kopi av reseptene til de samme medisinene. Alt dette frakter jeg i håndbagasjen.

Når det gjelder paralgin forte så går du inn på apoteket og spør de. Der har de en liste over hva slags medisiner til hvilke land som man trenger ekstra dokumentasjon for. Apoteket skriver ut en bekreftelse på denne typen medisiner om at det er dine og til medisinsk bruk for deg. Denne tar du med deg.

Når det gjelder medisiner til usa så insisterer jeg alltid på å få med en slik liste selv om det kanskje ikke alltid trengs,men jeg liker å være på den sikre siden.

Legen din kan også skrive en legeerklæring.

Så altså : gå på apoteket og om det er nødvendig med dokumentasjon inn til hellas så fikser de det for deg.

Skrevet (endret)

Okay, da skal jeg ta meg en tur innom apoteket i morgen. Jeg har ikke resepten på paralgin forte da jeg kun fikk en eske (apoteket beholdt resepten). Kan jeg allikevel gå innom hvilket som helst apotek og be om å få en slik liste (og kan de da gi meg nødvendig informasjon hvis jeg skulle trenge det?)?

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Vil tro, uten at jeg skal si det for sikkert, at Paralgin Forte fort kan selges reseptfritt i Hellas.

Har selv opplevd å bli tilbudt skikkelig hestepiller av ibuprofen i både Italia og Spania (dobbelt så sterke som vanlige Ibux) når jeg har spurt etter disse på apotek. Ser for meg at det samme fort kan gjelde paracet-lignende legemidler.

Forøvrig, jeg er avhengig av reseptbelagte medisiner, men det har aldri vært noe problem å ta med disse til utlandet. Har alltid pillene i originalemballasje, og i håndbaggasjen, selvsagt.

Skrevet

Du kan i alle fall gå til det apoteket du hentet medisinen på da. Forstår det slik at du leverte papir resept og tror bare det apoteket har det på sin data. Nå har apotekene akkurat innført elektronisk system og det kan være den ligger inne på en hoveddatabase på grunn av det. Ta en telefon og spør de.

Skrevet

Du kan i alle fall gå til det apoteket du hentet medisinen på da. Forstår det slik at du leverte papir resept og tror bare det apoteket har det på sin data. Nå har apotekene akkurat innført elektronisk system og det kan være den ligger inne på en hoveddatabase på grunn av det. Ta en telefon og spør de.

Ja, du har nok rett i det. Bare så synd at de er så langt unna, veldig upraktisk for meg å komme meg dit. Men jeg kan selvsagt ta en telefon til dem. :)

Skrevet

Man får iallfall schengnskjema på apotek. Ta med pakke, pass, betal 75 kr og du reiser trygt med dop.

Skrevet

Du trenger ikke gå dit du hentet de.

Skrevet

Okay, supert! :)

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro, uten at jeg skal si det for sikkert, at Paralgin Forte fort kan selges reseptfritt i Hellas.

Har selv opplevd å bli tilbudt skikkelig hestepiller av ibuprofen i både Italia og Spania (dobbelt så sterke som vanlige Ibux) når jeg har spurt etter disse på apotek. Ser for meg at det samme fort kan gjelde paracet-lignende legemidler.

Stor forskjell på ibuprofen og forte. Forte er b-preparat her, og de fleste a- og b-preparater står på Schengen-lista. Paralgin Forte er riktignok unntatt, men regelen er at fri flyt av mildere smertestillende ikke er noen garanti for at "alt er greit". Hellas har også en streng narkotikalovgivning, så det er greit å være føre var.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...