AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Nå har jeg tatt min første joggetur på gudene vet hvor mange år. Jeg jogger ikke i noe fast mønster eller noe.. bare går fort, jogger så langt jeg klarer og går sakte til jeg får igjen pusten for så og jogge vidre. Problemet er at på hver eneste joggetur jeg har tatt i livet (ikke så veldig mange) så ender jeg opp med og få en eller annen akutt smerte. Idag fikk jeg først hold, som så flyttet seg over til nedre del av magen på høyre side.. minte litt om mens smerter før jeg fikk vondt neddover hele det høyere benet. dette ga seg etter ca 5 minutter. så da bare gikk jeg sakte resten av turen Er det vanlig og få akutt smerter i starten? hvordan var dine første joggeturer etter masse sofasliting? har du blitt bedre? jeg trenger litt motivasjon for holde dette gående altså...
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Er det ikke litt voldsomt å sette igang med løping når du er tung og utrent? Det høres ut som oppskriften på skader. Jeg ville satset på sykkelen heller, om ikke annet. Men du er sprek!
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Mine første joggeturer etter lang sofasitting-periode var herlige eller forferdelige, alt etter hvordan man ser på det. Ble i allefall ekstremt sliten ganske raskt, og fikk litt vondt her og der. Er vel i grunn ikke så lurt å kjøre så hardt på at man får ubehagelige smerter, men jeg liker det av en eller annen grunn, så greier ikke å la være. Det eneste som irriterte livet av meg var at jeg fikk en skikkelig klump i halsen, slik som under en skikkelig hard forkjølelse... Og innmari hold et par ganger. Men tror ikke det er uvanlig, opplevde noe av det samme selv. Hvordan man velger å håndtere det problemet er vel opp til deg selv, jeg bare kjørte på, og det gikk over etterhvert.
Gjest *Maja* Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Jeg startet med powerwalking med små lette joggeintervaller. Det var traumatisk nok. Det er viktig at en starter veldig rolig og opparbeider seg løpeteknikk fremfor å løpe seg ihjel første dag. Jeg gjorde dette frem til joggeintervallene ble lengre og lengre. Gikk fra totalt utrent til å løpe halvmila på 5 mnd. I dag nesten 2 år etter løper jeg ca. 5 mil i uka. Har ikke hatt noen skader, og det tror jeg jeg har mye å takke for at jeg fokuserte på teknikk fremfor fart. Farten kommer når formen er god nok.
Gjest Nanne70 Skrevet 24. mai 2012 #5 Skrevet 24. mai 2012 Det er kjempetungt å begynne å jogge når man er utrent, det kan jeg skrive under på Bare etter et treningsavbrudd på noen få mnd (grunnet sykdom) syntes jeg det var utrolig tungt å komme i gang igjen. Det som har hjulpet meg er å følge et løpeprogram med gradvis progresjon, jeg bruker Couch to 5k, men jeg vet at f.eks. Löplabbet også har mange gode begynnerprogram for folk som ønsker å begynne å løpe/jogge. Kanskje det kan være noe for deg?
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2012 #6 Skrevet 24. mai 2012 Tusen takk for svar dere Skal forsøke og satse litt mer på teknikk og kanskje ta det litt roligere. Lett og bli iverig. Veldig sprekt gjort av alle dere som kom dere fra sofaen og ut på tur, og ikke ga opp igjen! Fortsett gjerne og dele historier fra dere begynte og trene. Litt artig og høre at ikke alle er født med fitness kropp og kondisjon
Lurifaksen Skrevet 24. mai 2012 #7 Skrevet 24. mai 2012 Kjenner meg igjen!! Og jeg er ikke tung engang, jeg eier bare ikke kondis og muskler og er like godt trent som en gulvmatte. Noe jeg føler hjelper meg, er sykling og fjellturer. Når jeg jogger etter å ha gjort slike aktiviteter jevnlig en periode, så roper kroppen mye mindre om smerter overalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå