Gå til innhold

Huseier vil ha fullt personnummer for å opprette dep.konto

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal leie en leilighet nå (har absolutt ikke noe kjennskap til huseier fra før), og huseieren ber meg nå om 11-sifret personnummer for å kunne opprette depositumskonto. Hva gjør jeg da? For jeg vil ikke levere personnummeret mitt til han, det skal man jo ikke gjøre!! Eller hva?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

IKKE gi det til ham. Dere skal SAMMEN opprette en depositumskonto i huseiers bank. Dere avtaler et møte med banken og dukker opp sammen. Huseier skal ikke ha ditt personnummer for dette.

• Liker 8
Skrevet

Som AB over skriver,dette skal dere gjøre sammen. Banken kan ikke opprette dep.konto uten din signatur uansett,så dette er bare tull. Ikke gi ifra deg noe,og si at dere må møtes på banken istedet.

Var igjennom dette for 2år siden selv,og regner med det ikke har endret seg stort på den tiden :)

Skrevet

Okei, tusen takk for svar! :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gi han den, det er jo ikke akkurat mye han får gjort med det nummeret uansett. Paranoid much? :lol:

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke gi han den, det er jo ikke akkurat mye han får gjort med det nummeret uansett. Paranoid much? :lol:

Ikke? Jeg har fødsels og personnummeret til min syke mor. Jeg kan ringe over alt og presentere meg som henne og oppgi det nr, så kan jeg få tilgang til alle opplysninger. Nå har jeg hennes fullmakt og bruker den, men jeg bare sier det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal leie en leilighet nå (har absolutt ikke noe kjennskap til huseier fra før), og huseieren ber meg nå om 11-sifret personnummer for å kunne opprette depositumskonto. Hva gjør jeg da? For jeg vil ikke levere personnummeret mitt til han, det skal man jo ikke gjøre!! Eller hva?

Han har ikke bruk for det. Dere tar turen til banken sammen.

Du gir ikke opp personnr til andre

Skrevet

Jeg leide tidligerew ut en hybelleilighet, og måtte med ujevne mellomrom opprette depositumkonto. Sammen med leietaker! Jeg har aldri hatt behov for å få en leietagers personnummer.

• Liker 1
Skrevet

Takk for informative svar!

Syns ikke jeg er spesielt paranoid av den grunn, ønsker bare ikke identitetstyveri - for eksempel!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke? Jeg har fødsels og personnummeret til min syke mor. Jeg kan ringe over alt og presentere meg som henne og oppgi det nr, så kan jeg få tilgang til alle opplysninger. Nå har jeg hennes fullmakt og bruker den, men jeg bare sier det.

Nei, vi gir ikke opp slike opplysninger til andre.

Du har fullmakt for din syke mor. Hadde ikke du gjort det, så måtte det off. kansje trådt til.

Siden du har fullmakt, din mor kjnner deg nok bedre en en fremmed hueier.

Du har kansje hjelpeansvar for din mor, og hvem i huleste svindler sin mor?

Ja, du har mulighet til det d.

Men her er det snakk om to personer som er fremmed for hverandre.

trodde folk har fått med seg info i media om slike ting

Gjest _La Femme
Skrevet

IKKE gi det til ham. Dere skal SAMMEN opprette en depositumskonto i huseiers bank. Dere avtaler et møte med banken og dukker opp sammen. Huseier skal ikke ha ditt personnummer for dette.

Dette er riktig i denne situasjonen. Det er sånn det skal gjøres.

Gjest ¤ Pikekyss ¤
Skrevet

Gi meg personnummeret ditt du så skal du etter en stund få oppleve å :

- få regninger på flere tusen kroner etter at jeg har bestillt mobiltelefoner og datamaskiner på nett.

- Du har plutselig fått en ny folkeregistrert adresse

- Du får brev i posten om innvilget kreditt uten å ha søkt om så mye som et øre.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gjort så mye? Er du helt på jordet? Får jeg ditt, så kan jeg sette deg i et økonomisk helvet i løpet av et par timer.

Ja, her lønner det seg å være paranoid

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, vi gir ikke opp slike opplysninger til andre.

Du har fullmakt for din syke mor. Hadde ikke du gjort det, så måtte det off. kansje trådt til.

Siden du har fullmakt, din mor kjnner deg nok bedre en en fremmed hueier.

Du har kansje hjelpeansvar for din mor, og hvem i huleste svindler sin mor?

Ja, du har mulighet til det d.

Men her er det snakk om to personer som er fremmed for hverandre.

trodde folk har fått med seg info i media om slike ting

Jeg svarte til det innlegget øverst her, at man IKKE skal gi det til andre, fordi man kan gjøre mye skade med det. Så helt enig med deg, man skal IKKE gi det til andre :)

Skrevet

Jeg skrev tilbake til huseier at vi måtte gå sammen i banken så jeg fikk signere, men han svarte at han allerede hadde opprettet en depositumskonto, eller noe?? Men da får jeg kanskje bare si at hvis banken krever mitt personnr så får jeg dra innom dem selv og gi det til dem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev tilbake til huseier at vi måtte gå sammen i banken så jeg fikk signere, men han svarte at han allerede hadde opprettet en depositumskonto, eller noe?? Men da får jeg kanskje bare si at hvis banken krever mitt personnr så får jeg dra innom dem selv og gi det til dem?

Haha, yeah right, for å opprette en EKTE DEPOSITUMSKONTO, så må man være der begge to og skrive under. Har han opprettet en i hans og ditt navn, så er jo det ulovlig, da har han signert for deg.

Nei, du skal stå på ditt, si at dere skal i BANKEN SAMMEN. Det han har opprettet er ikke en skikkelig depositumskonto, og tro meg, det vil du ha slik at du faktisk har noe rettigheter til de pengene den dagen du flytter ut igjen.

• Liker 4
Skrevet

Huseier kan dra i banken og gjøre klar papirene til depositumkontoen. Da ligger de er og venter på at leietager skal ta turen innom for å signere. Så sender banken ut papirene ang. depositumkontoen til både huseier og leietager.

På depositumpapirene står fult personnr til leietager og huseier. Synes det er rart, fordi huseier ønsker vel heller ikke at leietager skal ha h*ns personnr...

Har snakket med banken og de sier at slik er det bare.

I TS tilfelle høres alt rart ut. Leietager må i banken selv for å skrive under.

Det du gjør nå er å spørre huseier om alle papirene til depositumkontoen ligger klar i banken slik at du kan dra innom for å signere dem. Spør hvilken filial (hvis det er flere filialer i den byen du bor)

Det står på alle papirene i banken at det er depositumkonto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere skal dra i banken sammen, det er den tryggeste (og jeg trodde også det var den eneste) måten å opprette depositumskonto på. Pengene skal ikke inn på hans private konto.

Jeg mener ikke å gjøre deg paranoid her, men denne huseieren høres ut som en type du kan få bråk med senere. Ta vare på alt av avtaler, mailer og lignende, i tilfelle han prøver seg på depositumet den dagen du flytter ut, eller prøver å beskylde deg for "skader" for å tjene litt ekstra cash. Og ja, dette skjer dessverre ganske ofte, spesielt med unge studenter. Selv kjenner jeg mange som har hatt problemer i variabel skala med private utleiere, og det er bedre å være føre var når det kommer til økonomi. Det private leiemarkedet er fullt av folk som utnytter leietagerne for det de er verdt, da de vet at mange studenter (f.eks.) har ikke noe reelt alternativ til å leie et rom i kjelleren deres eller lignende, da samskipnadenes boliger blir leid ut nesten før man har rukket å søke. Dette er også grunnen til blodprisene på utleieboliger (hvertfall her i Oslo).

Vær forsiktig - det er mange sleipe, griske utleiere der ute!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...