Gå til innhold

Hvordan få kontroll over kostholdet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I fjor høst flyttet jeg sammen med kjæresten i forbindelse med studier. Den største overgangen var helt klart maten. Jeg fikk fra å alltid ha brød i skuffen, masse pålegg i kjøleskapet, middag til samme tid hver dag, lite brus og snop i huset i ukedagene, og så videre, til å skulle styre alt med mat helt selv. Typen min har aldri hatt gode matvaner hjemme, og det fører også til at det blir enda vanskeligere for oss å få gode matvaner.

Etter vi flyttet ut, har vi gått veldig opp i vekt begge to. Slik er matvanene våre nå:

- Vi har sjeldent med skolemat. 1) fordi vi ofte er sent hjemme om kveldene pga jobb, og orker ikke å lage mat da, og om morgenen er vi enda trøttere. 2) fordi jeg er veldig lei brødmat, og syns det er vanskelig å finne alternativer. 3) det er veldig vanskelig å pakke med seg mat som skal holde i åtte skoletimer, og i tillegg ofte til jobb etterpå. Ender med at vi kjøper mat på skolen, noe som også koster mye. Ofte blir det usunn mat fordi den sunne maten er veldig dyr... og ofte blir det mat flere ganger på en dag, fordi det er lite mat som holder så lenge.

- Det er ikke alltid vi spiser middag, ofte fordi den ene jobber, eller fordi vi har kjøpt noe annet på veien hjem

- Når vi lager middag, spiser vi mye taco, hjemmelaget pizza, torogryter osv. Alt dette er middager på fire. Siden vi ikke må dele det med to andre lengre, spiser vi mye mer enn vi ellers ville gjort. Det er vanskelig å ta vare på rester siden vi har liten oppbevaringsplass, men noen ganger er det litt mat til dagen etter.

- Vi spiser ikke kvelds, heller rester fra middagen, eller chips/snop/is

- Vi drakk til nylig veldig mye brus, og spiste digg nesten hver dag. Mye fordi det er vanskelig å tenke ut gode middager, og fordi vi alltid er sugen på noe godt. Vi prøvde smoothie en stund og elsket det, men blenderen er ødelagt...

- Vi småspiser mye, mye fordi vi kjeder oss når vi er hjemme.

Jeg sliter sånn med å få dette på rett kjøl. Både å faktsik vite hva jeg kan lage til skolemat for at det skal vare hele dagen, og hvordan vi kan organisere middager, og ikke minst hvordan vi skal få RÅD til dette med hjelp av litt stipend og litt penger fra deltidsjobb...

Noen som kan hjelpe? Del GJERNE erfaringer!

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Ettersom dere har lange dager og dårlige matvaner, er det ikke noe rart at dere blir fysen på snop og har lite overskudd til å gjøre andre ting. Det dere kan og bør gjøre, er å starte dagen med en god, sunn frokost. Her finner du masse gode frokostforslag. Mat som kan være greit å ta med til lunsj og som er holdbart i løpet av en lang dag, kan f.eks. være disse boksene med havregrøt der man bare tilsetter varmt vann, eller suppe på termos. Det beste er hvis suppen har en proteinkilde som f.eks. fisk, bønner, kylling eller magert kjøtt. Omelett smaker godt selv om den er romtemperert, og kan lages kvelden før og oppbevares i kjøleskapet til dagen etter. Noen grove knekkebrød og en tube mager smøreost, samt frukt og grønt, er også grei mat å ha med seg. Evt. en liten boks musli/havregryn, så kan dere kjøpe en sunn yoghurt og ha muslien oppi.

Prøv å bestemme dere for å lage sunn middag i alle fall 2 eller 3 ganger i uka, og ikke lag mer enn dere spiser. Selv om dere lager 4 porsjoner, er det ikke nødvendig å spise alt. Legg opp maten på hver deres tallerken, og ikke sett gryta på bordet. Resten av middagen holder seg godt i en plastboks med lokk i kjøleskapet til neste dag, så slipper dere å tenke på middagen den dagen.

Hvis dere synes det er vanskelig å tenke ut middager, så kan dere bruke den tiden dere ellers kjeder dere (og spiser snop på kveldene) til å lete opp sunne og gode oppskrifter på nettet og lage en middagsmeny for ên uke av gangen, f.eks. Da kan dere handle inn det dere trenger på lørdag så dere har alt i hus, så blir kanskje trangen til å kjøpe med seg dyr og usunn ferdigmat mindre, og dere sparer penger.

Hvis dere spiser skikkelig mat vil sikkert snopsuget på kvelden bli mindre, men alternativer til chips, brus og sjokolade kan f.eks. være rå grønnsaker med dip, litt kjeks med ost, syltetøy og te eller ristet pitabrød og hummus. Det er også noe med å lære seg å kjenne på metthetsfølelsen, og ikke spise fordi man kjeder seg! Bruk som sagt heller tiden til å lete oppskrifter og lage en meny, gå en kveldstur så dere får rørt på dere og får litt frisk luft (da sover dere bedre og får mer overskudd også), planlegg og pakk bøker og mat til neste dag og legg fram klær, så slipper dere å stresse rundt.

Det var mine tips, lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! Syns tipsene dine var veldig gode og fornnuftige, tror vi skal klare å snu om litt ved hjelp av disse. Tusen takk :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar! Syns tipsene dine var veldig gode og fornnuftige, tror vi skal klare å snu om litt ved hjelp av disse. Tusen takk :)

Bare hyggelig, jeg håper det kan være til hjelp:) Jeg glemte forøvrig å lenke til frokostforslagene: Her.

Gjest Glenfarclas
Skrevet

Støtter den om omelett - der kan man også hive oppi rester av grønnsaker, kjøtt og andre passende middagsrester så blir det litt mer mat i den. Stek restene først, hell over sammenvispede egg og krydre litt - og plutselig har du en sunn og god middag/lunsj. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...