Gå til innhold

Flytte til leilighet rett ved bråkete vei

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Vi holder på med boligjakt nå, oog det er ikke lett! Vi bor i Oslo, og vil bo i Oslo. Nå har vi funnet en leilighet som er tilnærmet perfekt for oss - med et unntak. Leiligheten ligger ved siden av en veldig trafikert vei - la oss si 20 meter i luftlinje! Begge soverommene ligger mot veien, og jeg har ikke lyst til å sove med åpent vindu om natta pga bråket. Leiligheten ligger i fjerde etasje. Men jeg pleier som regel ikke å sove med åpent vindu uansett.

Men - så er jeg gravid - og babyen bør jo få frisk luft!! Vil en baby våkne av trafikkstøy? Er det helt idiotisk av oss å vurdere å kjøpe leiligheten? Setter pris på kjappe svar, budrunde i morgen!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror den lille lett blir vant til sånne lyder. Jeg ville bekymret meg mer for forurensing ja...

Gjest Gjest
Skrevet

De aller minste skal ikke ha trekk, frisk luft bør de få på dagtid (trilleturer, sove på terassen i vogn). Babyer tåler de lydene de er vant med, Tulla mi sover seg gjennom hva som helst av kjente lyder (kan til og med støvsuge under senga hennes når hun sover), men kan våkne av lyder hun ikke kjenner godt.

Løp og kjøp, sier nå jeg :)

Skrevet

Du kan jo installere aircondition

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok at ungen sovner lett, jeg :)

De er jo vandt til masse lyd fra da de lå inni magen uansett, og jeg har hørt at bakgrunnsstøy kan hjelpe babyer til å sovne. Vet ikke om det stemmer, men jeg venner meg i hvert fall lett til trafikkstøy.

AnonymBruker
Skrevet

De aller minste skal ikke ha trekk, frisk luft bør de få på dagtid (trilleturer, sove på terassen i vogn). Babyer tåler de lydene de er vant med, Tulla mi sover seg gjennom hva som helst av kjente lyder (kan til og med støvsuge under senga hennes når hun sover), men kan våkne av lyder hun ikke kjenner godt.

Åhh, tusen takk for positivt svar! Som sagt er jo leiligheten perfekt på alle andre måter. På den andre siden av leiligheten er det et stooort parkanlegg. Betyr det at en baby ikke må sove med åpent vindu? (Uff, alt jeg ikke vet... :fnise: )

Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Skrekk og gru! Den skumle farlige trekken! Skulle tro den kom og spiste opp ungen.

Man kan fint ha vinduet opp selv om man har baby. Selvfølgelig! Dessverre er det en del av den eldre generasjonen som klarer å skremme nybakte mødre med denne o'farlige trekken.. Bare tull!

TS: jeg hadde nok ikke latt dette stoppe meg. Man blir fort vant med støy. Og hvor mye støy er det egentlig på natten?

Endret av Annaires
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Skrekk og gru! Den skumle farlige trekken! Skulle tro den kom og spiste opp ungen.

Man kan fint ha vinduet opp selv om man har baby. Selvfølgelig! Dessverre er det en del av den eldre generasjonen som klarer å skremme nybakte mødre med denne o'farlige trekken.. Bare tull!

Babyen til ei venninne av meg fikk pustevansker pga luftsirkulasjonen i en bil fra et åpent vindu - de kan rett og slett slutte å puste om trekken treffer riktig.

Vinduer kan godt være åpne, men babyer skal ikke ligge i trekk!

Skrevet

Eh, hæ? Det er da vel ingen som har tatt skade av et vindu på gløtt, så lenge det ikke er 20 minus?

Selv ville jeg aldri ha kjøpt en leilighet hvor jeg ikke kunne åpne soveromsvinduer pga. støy, men jeg liker generelt å sove med vinduet åpent. Nå tror jeg en baby venner seg til slike lyder veldig greit da, hvis du har vinduet åpent. Men av en eller annen (kanskje overhysterisk) grunn, tror jeg ikke jeg ville likt å la babyen min ligge og puste inn så forurenset luft hele natta (men igjen, kaster kanskje stein i glasshus her, for det er ikke sikkert det er så mye mer forurenset akkurat ved en trafikkert vei enn det er i en by generelt).

AnonymBruker
Skrevet

Barn har bodd ved siden av trafikerte veier i Oslo i mange år, og det har da stort sett gått bra?

Skrevet

Ja og i riktig gamle dager hadde de spebarna med seg i et forurenset fabrikklokale. Det gikk ikke alltid så bra. Bare mener å si; alt var ikke bare bare før i tida nei. Lungesykdommer osv. Men man hadde intet valg før. Støyen vil nok barnet venne seg til. Utvendige persienner isolerer en del. Jeg ville vurdert en varmepumpe som også har den egenskapen at den renser luften. 40000 ca vil dette beløpe seg til. Det er hva jeg ville gjort da. Tilleggsisolering av veggen er også mulig. Disse tingene =stor helsemessig gevinst og øker verdien på boligen hvis dere en gang skal selge. Man kan venne seg til det meste men vil man det? Altså jeg ville kjøpt leiligheten men kostet på hva godt inneklima og støy gjaldt.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp! Vi holder på med boligjakt nå, oog det er ikke lett! Vi bor i Oslo, og vil bo i Oslo. Nå har vi funnet en leilighet som er tilnærmet perfekt for oss - med et unntak. Leiligheten ligger ved siden av en veldig trafikert vei - la oss si 20 meter i luftlinje! Begge soverommene ligger mot veien, og jeg har ikke lyst til å sove med åpent vindu om natta pga bråket. Leiligheten ligger i fjerde etasje. Men jeg pleier som regel ikke å sove med åpent vindu uansett.

Men - så er jeg gravid - og babyen bør jo få frisk luft!! Vil en baby våkne av trafikkstøy? Er det helt idiotisk av oss å vurdere å kjøpe leiligheten? Setter pris på kjappe svar, budrunde i morgen!

Vokner barnet når du er ute og triller?

Ungen venner seg til dette, som alle andre lyder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...