Gå til innhold

Skal man tøye ut etter trening?

Salt

Anbefalte innlegg

Her strides visst de lærde... Jeg har egentlig tøyd ut i alle år, men har lest her og der nå i det siste at det er helt meningsløst. Hva med dere? Tøyer dere ut etter trening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Moonshadow
Jeg tøyer alltid ut. blir skikkelig stiv dagene etter hvis jeg ikke gjør det

Samma her.. Hele kroppen værker dagen etter om jeg ikke tøyer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter

Da jeg begynte å trene tøyde jeg alltid ut. Nå gjør jeg det ikke lenger ettersom jeg ikke får problemer med å la være. Jeg vil vel tro at uttøying er viktig i en begynnerfase, da kroppen ikke er vant med bevegelsene og belastingene for musklene, men etterhvert så vender kroppen seg til de og da er uttøyning bare bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De strides om dette ja. Men jeg vil alltid hevde at man bør tøye. Tøye for å få lengre muskler, trenger flere minutter. En "kattestrekk" med 20 sek på hver muskel etter trening, gjør kanskje ikke så mye for muskelen, annet enn at restituerer litt og hjelper litt på smidigheten. I tillegg - og dette er det viktigstefor meg; så bruker man da en fem-ti minutter på å puste, slappe av, verve ned litt, få igjen pulsen på et normalt nivå, i det hele tatt setter kroppen OG sjelen istand til å møre hverdagen igjen.

Et slikt pustehull i hverdag skulle alle unne seg - trening eller ikke - og det vil for meg aldri være bortkastet tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min far trente i sin ungdom hardt, uten å være nøye med å trene ut. For han ble resultatet en akillessene som røk fordi den fikk en plutselig belastning, operasjon, smerter og en lang periode på krykker. Så at det å tøye ut ikke har noe for seg klarer jeg ikke heeelt å tro på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter litt med ryggen til tider.

Hvis ryggmuskelene, rompemusklene og musklene på baksiden av lårene blir for korte så sliter jeg med korsryggen.

Så jeg er nødt til å tøye ut, ellers blir det bare trøbbel. Men sånt er vel gjerne individuelt.

Uttøyning og litt tøy og bøy hjelper også godt på stive nakker og skuldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fighter
Min far trente i sin ungdom hardt' date=' uten å være nøye med å trene ut. For han ble resultatet en akillessene som røk fordi den fikk en plutselig belastning, operasjon, smerter og en lang periode på krykker. Så at det å tøye ut ikke har noe for seg klarer jeg ikke heeelt å tro på![/quote']

Det kommer sikkert litt an på hviordan man trener også vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått beskjed på sats om at ved

Kondisjonstrening skal de musklene du har brukt tøyes ordentelig, for å øke smidigheten.

ved Styrketrening skal de bare tøyes lett, for å unngå kramper.

Har du god smidighet i musklene reduseres faren for skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleeena

Eg meinar det om ein vil ha lange musklar er det lurt å tøye roleg etter trening, men ikkje overdriv.

Nye forskningar tydar på at tøying etter trening forebyggjer ikkje vonde musklar. Om ein varmar godt og nøye opp FØR trening og ikkje overdriv treninga så forbyggjer det vonde musklar.

Det at ein følar seg støl har med at musklane er trent meir enn dei klarar og er vant med. Det seiest at musklane blør.

Så alt i alt så forbyggjer det ikkje vondemusklar, men musklane har godt av det fordi du blir smidigare pga lange musklar.

Seleena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at ein følar seg støl har med at musklane er trent meir enn dei klarar og er vant med. Det seiest at musklane blør.

Det stemmer. Husk at trening faktisk bryter ned musklene og dertil hørende fiber og blodkar som gjerne blir revet av. Og ja, man blør. Så - når kroppen får hvile, reparerer den dette, og da til å tåle mer enn sist gang. Kroppen liker nemlig ikke å ha det vondt og beskytter seg.

Hvis vi da trener før kroppen har fått bygget seg opp igjen, river vi ytterligere av og ned og sånn kan det gå i en runddans nedover, og vi blir det vi kaller overtrent. det kan en helt nybegynner bli etter tre uker med trening, man trenger ikke være toppidrettsutøver for det.

Det var en digresjon til en kommentar jeg bare fikk så lyst til å svare på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...