AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Jeg klarte å legge fra meg lommeboka på et bord i skolegården i dag. Da jeg kom til timen etterpå, kom en av elevene mine med den (Jeg jobber på VGS). Han hadde sett at den lå ensom på et bord, åpnet den og funnet ut at den var min. Jeg hadde bare 50 kroner i kontanter i den, men også visakort og sertifikat osv. Det hadde vært veldig kjedelig om den ble stjålet! Jeg kjenner jo eleven veldig godt, har vært kontaktlæreren hans i tre år. Jeg ville aldri krevd finnerlønn om jeg hadde funnet lommeboken til en god bekjent, men likevel føler jeg at han burde bli premiert for å være ærlig. Hva tenker dere? Og hvor mye bør jeg eventuelt gi? 1
Fanta Exotic Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Jeg hadde ikke gitt noe penger egentlig. Hadde det vært et barn hadde jeg kanskje gjort det. Jeg fant en gang en skolebok med et brev inni på trikken. Det stod hvilken skole eleven gikk på i boka, så jeg dro til skolen og leverte boken og brevet på kontoret. Jeg følte jeg hadde gjort en god gjerning da jeg gikk fra skolen, og den følelsen er bedre enn penger
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Loven sier 10 prosent. Men tror ikke eleven bryr seg om han får 5kroner eller ikke:P
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Hadde kanskje gitt ham 50lappen der og da, men ikke kommet med noe i ettertid nei... 1
Gjest foremma Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Gi han en pose med masse smågodt eller noe sånnt
Nusseli Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 På VGS vet man att man ska vara ärlig om man är ordentlig. I den åldern gör man ärliga saker för att leva rätt och behöver ingen annan påminnelse på det än ett ENORMT tack! Bra gjort av honom! Om du träffar hans föräldrar i förbindelse med skolan eller i butiken så kan du ju skryta om det goda deras son har gjort också 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Personlig ville jeg gitt 500, fordi det er mye for en på VGS og jeg ville syntes det var vært å betale det for å slippe styret med å fikse sertifikat og alt slik på nytt, og synes det er passende "finnerlønn" til en som var ærlig
kontoinformasjon Skrevet 23. mai 2012 #8 Skrevet 23. mai 2012 (endret) Hadde jeg mistet min lommebok ville jeg gitt minst en 100lapp, minimum, ikke fordi jeg har så mye penger, men fordi jeg setter pris på ærlighet. Dessuten er det et helvete å ringe bank osv. for å få nytt bankkort etc. Gi nå eleven en belønning for helvete Endret 23. mai 2012 av kontoinformasjon
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 Gi nå eleven en belønning for helvete Det var da veldig, da!! Har ts sagt noe om å ikke gi finnerlønn??
Aeternitas Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Jeg liker det du sier og er enig, jeg ville ikke selv forventet finnerlønn, men jeg ville følt det var riktig å gi noe tilbake. Man skal belønnes for ærlighet. Kanskje et gavekort på kino? eller en hundrelapp? Tanken som teller, beløpet trenger ikke være stort:)
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #11 Skrevet 23. mai 2012 Det må da holde med et "tusen takk"? Er ikke særlig fan av at voksne mennesker skal premieres for å gjøre det som faktisk er riktig, tror heller ikke eleven tenker over dette med finnerlønn. 1
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Det er stor forskjell på å premiere en fremmed ung mann som leverer tilbake en lommebok han har funnet, og å premiere en ung mann du kjenner så godt. Et stort takk er absolutt på sin plass, men en 18-åring burde da virkelig vite at man ikke får betalt for å være lojal mot en lærer man har kjent i tre år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå