Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Våren er definitivt kommet, hvis vi ikke ofisielt skal erklære at den har blitt avløst av sommeren, i hvertfall her på Østlandet . Tradisjonen tro dukker det opp innlegg her på forumet fra folk som fortvilet vil få strandkropp på tre uker. Hvorfor klarer ikke nordmenn å holde vekta? Jeg skal forsøke å gi noen svar her. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=560500 Denne artikkelen er ikke ny, men siden den ble skrevet i 2009 har Norge blitt enda rikere, og nordmenn blitt enda rikere og latere. Vi har råd til å kjøre bil, og alt for mange bruker bilen til det aller meste. Tidligere i våres hørte jeg i nyhetene at selv om den rødgrønne regjeringa hadde som mål å øke andelen av reiser som foretas med sykler, har den gått ned fra sju til fire prosent fra 2005 til nå. Dette er skremmende når vi samtidig vet at over halvparten av alle bilturer i Norge er på 5 km eller mindre. Greit, noen av disse turene foretas av håndverkere som må ha mye verktøy med seg, det fins sikkert en del andre som tilsvarende ikke kan bruke sykkel, men ingen skal fortelle meg at absolutt alle disse turene må foretas med bil. Jeg vil tro at minst halvparten av dem kunne vært bytta ut med sykkel. 5 km er dessuten en meget beskjeden distanse på sykkel, alle burde orke å sykle 10 km, og det på mindre enn 40 minutter. Klarer man ikke det er det virkelig på tide å begynne å sykle. (Her må jeg ta et forbehold; når jeg er ute og sykler, ser jeg mange som har for lite luft i dekkene. Da blir det veldig tungt å sykle. Invester i en manometerpumpe, eller fyll luft på bensinstasjon. Minst 3 bar, kanskje 4, da blir det fart på sakene.) Og til sist: For ikke så lenge siden hørte jeg på NRK radio at dagens 15-åringer sitter mer stille enn dagens 60-åringer. PC og TV er nok to viktige kilder til latskapen, samt at unge blir kjørt til og fra alt mulig av foreldre. Disse uvanene kommer om ikke lenge til å skape en eksplosiv vekst av særlig diabetes 2 i Norge, men også andre livsstilssykdommer. Så dere som lurer på hvorfor dere blir feite og/eller hvordan dere skal gå ned i vekt, så er svaret enkelt: Få kontroll på hva du spiser, og beveg deg mer! Fysisk aktivitet gjør at apetitten reguleres mye bedre enn om du ikke er aktiv, og det blir lettere å spise passe mye. Det er mye viktigere å bevege seg litt hver dag enn å trene på helsestudio to ganger i uka. Veldig mange er veldig flinke til å komme med (dårlige) unnskyldninger for hvorfor de ikke kan sykle. Dårlig vær er ingen unnskyldning; et sett med regntøy koster mindre enn en tiendedel av hva det koster bare å ha bil i året. Sykling er også samfunnsøkonomisk lønnsomt. Mindre slitasje på veiene, mindre lokal forurensning, mindre støy, men framfor alt lavere helseutgifter. Helseutfordringene vokser, mange skulle gjerne vært slankere, så hvorfor fortsetter disse problemene å øke selv om svaret er enkelt? Fordi nordmenn flest er rike (i global målestokk) og forbannet late. Mine forhåpninger med dette innlegget er at i det minste noen skal vekkes og bytte ut bil med sykkel og gjerne bli mer aktive på andre måter også. Enten du er ung, middelaldrende eller eldre så får du veldig stor helseeffekt ved å gå fra inaktiv til moderat aktiv. 4
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Jeg sykler til jobb på fortauene så jeg tar det rolig. Men det smale veiene som går gjennom byen her, ingen alternative ruter og alle humpete fortauene fortår jeg godt de som ikke gidder det. 1
Gjest BabyBlue Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Godt at noen sier sannheten. Virker som om det er tabu å fortelle folk at det er deres egen feil at de er overvektige, men mesteparten tviholder på alt fra gener til medisiner. O really? Hvor høy prosentandel av de overvektige er det som er feite pga. medisiner egentlig? Blir så innmari provosert over folk som sutrer over at de er feite, og som en halvtime senere dytter en burger i trynet. Det er det samme som å klage over at man har vondt i foten, for så å dundre på den med en hammer like etterpå: man gjør bare vondt verre, og man har seg selv å takke. Men hva er løsningen? Skal vi sette opp prisen på usunn mat, få mat og helse inn som et eget fag i norske skoler, eller skal man rett og slett bli litt mer i stand til å fortelle folk sannheten uten å dulle sånn med de som er sin kropps verste fiende? For all del, man har kontroll over sin egen kropp og er ikke andre sin business, men å lure på hvorfor man er feit, det blir bare tåpelig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Min favoritt er: "Hele slekta mi har lav forbrenning, jeg har arvet det" Oh really? Du har nok heller arvet dårlige trenings- og spisevaner! 8
Zzyzx Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 Nå har jeg nettopp skrudd på flaskeholder på sykkelen og pumpet 4 bar i begge dekkene. I morgen skal jeg teste hvordan det egentlig er å sykle rundt Maridalsvannet i alt for varmt vær. Sykler til jobb for tiden, og jeg noterer meg at høyreregelen ikke gjelder hvis det er en syklist som kommer fra høyre.
Belle de Jour Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Godt innlegg! Selv kjenner jeg et snev av dårlig samvittighet selv - jeg trener mye, men dagene består av veldig mye stillesitting. Akkurat nå føler jeg meg litt unnskyldt, siden det er eksamensperiode, og jeg sykler til og fra lesesalen, men generelt burde jeg bli flinkere til å flette inn hverdagsaktivitet også.
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2012 Godt innlegg! Selv kjenner jeg et snev av dårlig samvittighet selv - jeg trener mye, men dagene består av veldig mye stillesitting. Akkurat nå føler jeg meg litt unnskyldt, siden det er eksamensperiode, og jeg sykler til og fra lesesalen, men generelt burde jeg bli flinkere til å flette inn hverdagsaktivitet også. Det er ikke hva du gjør i de to-tre ukene med eksamenslesing som er viktigst, det er hva du gjør i alle de andre ukene. Lykke til på eksamen!
Belle de Jour Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 Det er ikke hva du gjør i de to-tre ukene med eksamenslesing som er viktigst, det er hva du gjør i alle de andre ukene. Lykke til på eksamen! Derfor jeg skrev generelt:) Takk for det, det blir nok å sykle til jobb i sommer.
Klips Skrevet 25. mai 2012 #10 Skrevet 25. mai 2012 Litt synd med den hjelmsveisen hele dag på jobb men jeg er enig, jeg. Sykle når man skal ut er min favoritt, ingen taxikø hjem. Selv om det kanskje ikke er lov å sykle med promille, så det burde jeg vel ikke oppfordre til når jeg tenker meg om
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #11 Skrevet 25. mai 2012 Sykling er sikkert bra det - for de som bor på flate Østlandet på rett side av vannskillet... Jeg bor på Vestlandet, med bratte bakker og 300 dager med horisontalt regn i året. Man er helt avhengig av å kunne dusje når man kommer til jobb, for selv småturer på 5 km er man garantert å bli svett av, og med regnet blir man i tillegg våt og skitten. Men ja, mange har mulighet til å dusje når de kommer på jobb, og har egentlig ingen annen unnskyldning enn latskap. Det samme gjelder gåing, mange bor nært nok til å gå, men gjør det ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #12 Skrevet 25. mai 2012 Sykler til jobb en gang i blant, men syns det er slitsomt med 15 km og 5 seige oppoverbakker. Lang tid tar det også, og ikke er det mulighet for å dusje når jeg kommer frem. I tillegg sliter jeg med å spise på morgenen, så når man starter halv 8 er det ikke lett å motivere seg til nesten en time sykling først. Hjelmsveis har jeg derimot aldri vært plaget med, fletter håret under hjelmen og har litt hårpudder i når jeg kommer frem. Blir så fint atte
Kladd Skrevet 25. mai 2012 #13 Skrevet 25. mai 2012 Okey da, så skal jeg sykle ned til byen etterpå i stedetfor å ta bussen. Hadde tenkt å snike meg unna i dag, men får bare bite tennene sammen! Takk for en påminner!
Solbærsaft Skrevet 25. mai 2012 #14 Skrevet 25. mai 2012 Glad jeg leste denne artikkelen i dag, etter å ha gått til og fra byn + i byn. Men jeg er nok midt i gruppa det snakkes om. Hele slekta er lubne+ (med unntak av en onkel som er bonde.. (en kan jo lure på hvorfor han er så slank...) Noen som har forslag til hva slags sykkel om egner seg bra i byen? Hva koster det?
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2012 #15 Skrevet 25. mai 2012 Amen ja! Sykling er kjekt! Jeg har i hele mitt liv vært aktiv med hund og turgåing, men etter å ha på dratt meg kronisk sykdom fikk jeg beskjed om å sykle, svømme, jogge - opp med pulsen. Så nå sykler jeg som om fanden kommer å tar meg, å det er så gøy! Sykler 22 km på 1,14t, 3-4 ganger i uka. Anbefales
Klips Skrevet 25. mai 2012 #16 Skrevet 25. mai 2012 Det MÅ jo ikke være sykling, da. Men hverdagsbevegelse. Det hver og en liker best. Jeg prøver å minne meg selv på det når barna vil ha meg med på trampolinen eller roper på ekstra nattaklem to etasjer over meg. At man blir så glad i å SITTE når man blir eldre Og mindre bilkjøring er jo bra for det meste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå