Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan uføre, enslige foreldre bli fosterforeldre/helgeavlastere. Og hvordan reduseres pensjon deres ift godtgjørelse? Noen som har erfaringer og kan fortelle litt omkring situasjonen? Jeg har et godt hjem å tilby. Så vidt tenkt tanken,så hører gjerne fra dere som har erfart å være ufør fosterforelder.

Videoannonse
Annonse
Gjest uAnonymBruker
Skrevet
Fosterforeldre må ha:

særlig evne, tid og overskudd til å gi barn et trygt og godt hjem

stabil livssituasjon

alminnelig god helse

gode samarbeidsevner

økonomi, bolig og sosialt nettverk som gir barnet rom for livsutfoldelse

god vandel

Fosterhjem.no

AnonymBruker
Skrevet

Kan uføre, enslige foreldre bli fosterforeldre/helgeavlastere. Og hvordan reduseres pensjon deres ift godtgjørelse? Noen som har erfaringer og kan fortelle litt omkring situasjonen? Jeg har et godt hjem å tilby. Så vidt tenkt tanken,så hører gjerne fra dere som har erfart å være ufør fosterforelder.

Du får lønn, så da mister du vel uførepensjonen. For du er jo ikke mye ufør om du eks. skulle fp et krevende barn?

• Liker 1
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Du får lønn, så da mister du vel uførepensjonen. For du er jo ikke mye ufør om du eks. skulle fp et krevende barn?

I hennes situasjon ville hun ikke fått et krevende barn. De tilpasser familien til barnet. Og man kan tjene intil et visst beløp når man er ufør.

Skrevet

Du kan tjene inntill 1G på uførepensjon etter 1år. 1 G er ca 75.000.

Tror ikke det er noe krav at en må være arbeidsfør for å være fosterhjem/besøkshjem.

Skrevet

Naboen er ufør og enslig fostermor til to tenåringer pluss at hun har barn selv.

AnonymBruker
Skrevet

I hennes situasjon ville hun ikke fått et krevende barn. De tilpasser familien til barnet. Og man kan tjene intil et visst beløp når man er ufør.

Nå er det en annen tråd på kg ang bv. Der står det jo at barna er ødelagt av foreldrene,så hva skal ungen i fosterhjem om det ikke er mer krevende enn vanlige barn?

Når du kan tjene en g med ufør, så sier det seg selv at du mister uførep. Du kan la den stå på vent i tre år,men etter det må du søke på nytt. Da har du vist at du kan jobbe

Og være fosterf er en jobb.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For å dra debatten lenger. Kjenner en som er ufør og er fosterf til et barn. Barnet er syk pga mors narkotikamisbruk. Det er en veldig krevende unge. Og det er noe både natt og dag. Mye besøk på sykehus og lege.

Et slikt barn ville krevd mye av friske folk,så da kan en jo lure på om uføretrygd er berettiget når en klarer en slik jobb

AnonymBruker
Skrevet

Naboen er ufør og enslig fostermor til to tenåringer pluss at hun har barn selv.

Da er hun ikke ufør lengre, hun er i jobb

Skrevet

Da er hun ikke ufør lengre, hun er i jobb

Jo det er hun, hun var ufør før de flyttet inn og når de fylte atten og flyttet ut ble hun ufør igjen. Dog, hun anser seg som fostermor ennå da jentene tilbringer alle ferier hos henne.

AnonymBruker
Skrevet

Jo det er hun, hun var ufør før de flyttet inn og når de fylte atten og flyttet ut ble hun ufør igjen. Dog, hun anser seg som fostermor ennå da jentene tilbringer alle ferier hos henne.

Jeg mente at hun ikke var ufør da de bodde hjemme.Uførepensjon kan stå på vent i tre år. Du får ikke begge deler, altså uførpensjon og lønn.

AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke begge deler, altså uførpensjon og lønn.

Dessverre er det noen som klarer det kunststykket å være uføre med full trygd, samt samtidig motta arbeidsgodtgjørelse som fosterforeldre. I mine øyne kvalifiserer det til svindel, men så lenge nav godtar greia, er det lite man kan gjøre. :tristbla:

Skrevet

Nå kan jeg ikke si noe om hvordan det ble løst mtp uføretrygd og godtgjørelse som fosterforelder. Poenget mitt var bare at man ikke nødvendigvis er ekskludert som mulig fosterfamilie om man er ufør. Det finnes mange ulike behov, noen krever mye av en familie og Andre langt mindre. Noen ungdommer kan bo alene under oppsyn men velger å bo hos en familie for å ha noen å komme hjem til mens Andre ikke engang kan sendes på butikken alene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...