Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Har ett stort problem.

Har for tiden prøvd å søke ny jobb da jeg føler min nåværende arbeidsplass ikke lengre føles riktig for meg. Har snakket med sjefen om det og får beskjed om at jeg er "uerstattelig for bedriften", og de vil absolutt ikke se meg reise avgårde.. men jeg har bestemt meg for å finne en annen jobb.

Sendte noen søknader rundt til forskjellige bedrifter og fikk napp hos en som var veldig aktuell. Var innom dem for intervju og ble så og si lovet jobben. DE skulle bare ta en prat med min nåværende arbeidsgiver. De skulle ta kontakt med sjefen min innen noen dager og jeg skulle høre fra dem uka etter.

Sjefen min ble oppringt av den aktuelle arbeidsplassen og de snakket sammen en stund. Sjefen min sin sekretær har plass rett utenfor kontoret til sjefen og hun hører det meste som blir sagt der inne gjennom en dårlig lydisolert dør.

Sekretæren "sladrer" til meg hva sjefen har sagt, og vi har drøftet dette mellom noen gode kollegaer og avdelingsledere og konkludert med at sjefen min har med vilje oppgitt GROVT feilaktige opplysninger om meg, for å hindre at jeg får en ny jobb.

Fikk telefon fra den aktuelle arbeidsgiveren med beskjed om at, etter en prat med min nåværende sjef og en drøftelse av saken, er ikke jeg lengre aktuell for stillingen grunnet dårlig referanse. Prøvde å få han til å fortelle hva min sjef hadde sagt for noe, men det ville han ikke gå inn på. Det måtte jeg heller spørre min sjef om selv.

Jeg konfronterer min sjef om dette og han mener dette er feil og han kun har gitt riktig informasjon om meg.

Hva tror dere? Lyver sjefen? Lyver sekretæren som har vært en utrolig god venn i 12år? Lyver den aktuelle arbeidsgivere ved å si at jobben så og si var min?

Opplysninger som ble nevt var bl.a.:

Ofte forsentkomming (jeg er på jobb 30min før tida hver dag, de siste 6 årene +/- noen dager hvor jeg kommer noen få min FØR arbeidstid....)

Manglende vilje til overtid (2010 hadde jeg over 400t overtid og i 2011 hadde jeg ca 300t overtid)

Lange lunsj pauser (jeg spiser med en hånd på data'n og holder brødskiva med den andre)

Stillingen som var aktuell er nå tatt av en annen person. :(

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sluttet i nåværende stilling, en mistanke har ofte noe i seg, i tillegg til at du ikke trives der.

• Liker 4
Skrevet

Vet du, kanskje du kan bruke en av dine gode kollegaer som referanse? Min mor gjorde det da hun søkte etter ny jobb, for hun ville ikke at sjefen skulle vite at hun var på utkikk. Det var helt i orden for de som intervjuet henne.

Men jeg tror også jeg hadde sagt opp stillingen, slik at sjefen skjønner at du ikke kommer til å bli der uansett. Da har han ikke noe grunn for å gi feil opplysninger heller. Hvis ikke han er så uproffesjonell at han blir snurt da.

Men det forutsetter jo at du har råd til å gå arb.ledig en liten stund da.

Konfronterte du sjefen med hva sekretæren sa han hadde sagt, eller spurte du hva han hadde sagt?

• Liker 3
Skrevet (endret)

slettet

Endret av superhemmelig
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, kanskje du kan bruke en av dine gode kollegaer som referanse? Min mor gjorde det da hun søkte etter ny jobb, for hun ville ikke at sjefen skulle vite at hun var på utkikk. Det var helt i orden for de som intervjuet henne.

Men jeg tror også jeg hadde sagt opp stillingen, slik at sjefen skjønner at du ikke kommer til å bli der uansett. Da har han ikke noe grunn for å gi feil opplysninger heller. Hvis ikke han er så uproffesjonell at han blir snurt da.

Men det forutsetter jo at du har råd til å gå arb.ledig en liten stund da.

Konfronterte du sjefen med hva sekretæren sa han hadde sagt, eller spurte du hva han hadde sagt?

Har desverre ikke råd til å gå arbeidsledig. :( Er alenemor med 2 barn i barnehage og skole.

Konfronterte ikke sjefen direkte med opplysningene sekretæren hadde gitt meg, men gjorde det klart å tydelig at jeg viste hva som hadde blitt sagt i den samtalen.

Frister sterkt å samle opp ca en mnd lånn i buffer + feriepenger og skattepenger og framprovosere en oppsigelse for arbeidsledighetstrygd fram til ny jobb, men vil heller ikke ha "hull" i cv'n.. :(

Skrevet

Hvordan er arbeidsmarkedet da? Er det mye å velge i? Er det sannsynlig at du vil få en jobb du vil ha innen rimelig tid?

For du har vel 3 mnd oppsigelsestid, og da har du 3 mnd på deg til å finne ny jobb. Og du kan sikkert få avdragsfrihet på evt lån f.eks i et par mnd dersom du skulle gå litt ledig mellom to jobber og.

Skjønner at du ikke vil ha hull i CV'en da.

Skrevet

Også tror jeg kanskje du må gjøre det enda klarere for sjefen din at du har tenkt til å slutte, og at du ikke kommer til å bli der bare fordi han vil det.

AnonymBruker
Skrevet

Har master i økonomi, så det skulle ikke være så altfor vansklig å finne ny jobb, men med en sjef som referanse ser det ut som det blir vansklig ja. Har nå endret CV'en og søknader slik at referanse er sekretæren istedenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Min forrige sjef mobbet meg og alle andre kvinnelige ansatte (vi trur at hun rett og slett så på oss som konkurrenter eller noe sånt), jeg var vikar så jeg sluttet lett der og har et annet vikariat i en annen kommune nå. Men jeg har aldri og kommer aldri til å bruke henne som referanse selv om jeg jobbet der i 2 år. Jeg bruker heller en god kollega og hun har brukt meg, kollegaen hadde fast stilling der og ble psykisk syk pga sjefen så hun sa opp. Men det gjør at jeg ikke kan søke på stillinger hvor det står i utlysningsteksten "oppgi kun nærmeste leder som referanse" eller lignende. Utrulig hvor lett sjefer kan ødelegge karrieren til folk :( Håper du får deg en ny jobb fort, lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke bruke sjefen din som referanse.

Skrevet

Du trenger ikke bruke sjefen din som referanse.

Nei, men de fleste seriøse vil kun akseptere nærmeste leder som referanse.

Jeg har mye med ansettelser å gjøre, og en sekretær eller en kollega ville ikke vært tilstrekkelig referanse. Kun leder med personalansvar er referanse god nok.

Utrolig lei situasjon, TS. Du får holde utkikk etter nye jobb, og kanskje bruke en tidligere leder som referanse? Og på et eventuelt intervju være ærlig med tanke på nåværende leder og heller spørre om avdelingsleder er god nok referanse? Tro meg, det er mange dårlige ledere der ute med sine personlige agendaer, så om du legger frem saken din nøkternt og greit ovenfor en eventuell ny arbeidsgiver så vil det kanskje ordne seg.

AnonymBruker
Skrevet

Vel, personlig hadde jeg tatt hånd om saken selv, bokstavelig talt. Det kunne blant annet innebært at sjefen ble slått helseløs med trusler om at hvis ikke vedkommende var ærlig, så hadde neste "møte" blitt ennå styggere.

Hvis noen truer meg med løgner og står i veien for meg i arbeidslivet så er jeg rett og slett nådeløs.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt kollegaer som referanse når jeg har vært i jobb hvor sjefen har vært "skutt i hodet". Hadde en gang en sjef som absolutt ikke ville at jeg skulle slutte og når jeg ga beskjed om min oppsigelse fikk jeg et helvette på jobb! Jeg forklare bare på intervju at jeg ønsker å bruke kollega da sjefen er veldig missfornøyd med at jeg slutter og derfor er redd for at opplysningene ikke vil være riktige.

Jeg sa også rett ut en gang jeg var på intervju og sjefen for bedriften lurte på hva jeg trodde referansen min ville si, at jeg regner da med at du bare vil få positive ord om meg, eneste negative for sjefen er jo at jeg slutter! Referansen ble aldri ringt og jeg fikk jobben ganske kjapt :)

Skrevet

Vel, jeg vil egentlig si at du svarer i ditt eget innlegg jeg :) hvis det er det som har blitt sagt og du vet det ikke er sant, vel, da har han løyet da?

Skrevet

Jeg ville ringt bedriften og hørt om det var mulig å få til et møte til.

Forklar situasjonen, at sekretæren hørte følgende punkter og at disse overhode ikke stemmer. F.eks. dette med overtid, at du ikke er villig til å jobbe overtid. Og at du de siste årene har jobbet 300-400 timer overtid!

Spør om de vil snakke med sekretær + 2 andre kollegaer som referanser for å få et mer nyansert blikk på deg. De ville jo gjerne ha deg når du var på intervju så du må ha gjort et godt inntrykk.

Jeg ville forøvrig laget RABALDER! Ta kontakt med fagforbundet, lag sak, klag! Ikke la sjefen få behandle deg sånn!

Gjest Swipper
Skrevet

Slenger meg med på denne tråden da mannen min er i samme situasjon.

Håper det ordner seg for deg TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...