AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Fra lønnsoppgjøret i offentlig sektor: "LO, Unio og YS krever et automatisk lønnsopprykk for arbeidstakere som har vært i foreldrepermisjon i minst seks måneder. Kravet presenteres som et likelønnstiltak fordi kvinner tar lengst permisjon. Det anslås at om lag en tredel av lønnsforskjellene mellom menn og kvinner har sammenheng med permisjonsfravær." Dette var utrolig provoserende å lese. Jeg har jobbet i fem år med ei som har hatt tre svangerskapspermisjoner på de årene. Vi har hatt lik lønn hele tiden, selv om jeg naturlig nok har fått mer erfaring og kompetanse, og har måttet ta mye mer ansvar. Greit nok at hun ikke skal tape på å være borte. Men å kreve at hun skulle hatt tre lønnstrinn mer enn meg? Der går grensen, må jeg si. Kan noe slikt virkelig bli vedtatt? Hva blir det neste? 1000 kroner i bonus hver gang man må hente tidlig i barnehage? Jeg ville ikke protestert om man ba om mer barnetrygd, selv om jeg mener den burde vært behovsprøvd. Men lønna di skal jo stå i forhold til arbeidet du gjør. Det er ikke arbeidsgivers oppgave å belønne de som er mye borte og blir hengende etter faglig. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Det nytter jo ikke at man skal få automatisk opprykk selv hvis kollegene ikke har fått noe. Det er misforstått likestillingspolitikk. Det blir som å si at Kari må få tre lønnstrinn mer enn Kjell for samme jobb, siden menn i gjennomsnitt tjener mer. Og vi er mange barnløse kvinner som jobber fletta av oss både under folks permisjoner og etterpå når de må komme sent og gå tidlig.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Håper ikke dette gis tilbakevirkende kraft. Da er jeg på lønnsbunnen hos oss i hvert fall... :gjeiper:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå