Gå til innhold

Mallorca i midten av juni med baby 10,5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Som tittelen sier skal jeg til syden mwd lille storegutt på 10,5 mnd om tre uker. Har aldri pakket til ferietur til varmere strøy med baby før. Hva må jeg tenke på, huske på? Er det vits å pakke med bleier og babymat for en uke? får sikkert kjøpt det i mallorca? men kanskje dyrere der? Får man tatt med babymat inn på flyet? og hvor kan han sove mens vi flyr? må han sitte på gmfanget hele tiden luksom? ser for meg at det blir ramaskrik i 5 t:-/ Hvordan er det med bagasje etc på gardemoen? får man noen ekstra kilo til baby? hvordan sende vogn? er det mulig å låne sånn prampac på gardemoen? også har jeg hørt noe om at man kan pakke litt babyting inni vognen og sende med denne? ble maaange spørsmål dette, hehe. håper noen har noen tips&råd til meg<3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ser for meg at det blir ramaskrik i 5 t:-/

I så fall synes jeg du burde ha såpass respekt for både ungen din og de andre ferierende at du holder deg hjemme til ungen klarer å dra på ferie uten å hyle.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

For en idiotisk kommentar!! Du sto ihvertfall ikke fremst i køen da empati og folkeskikk vart utdelt. Skam deg.

• Liker 1
Skrevet

Man kan vel aldri vite når babyen er klar for å fly! Det er en helt ny opplevelse for oss... så man må jo bare prøve. En gang må være den første vet du:) Enig i at den komnentaren ikke ga meg et veldig nyttig svar. La vær og kommenter, eller vær iallefall såpass tøff at du styrer unna anonym-knappen!;) Noen som har reist med baby til syden som vil dele erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

For en idiotisk kommentar!! Du sto ihvertfall ikke fremst i køen da empati og folkeskikk vart utdelt. Skam deg.

Ja, du verden.

Vi voksne kan lett ta forhåndsregler for å utjevne trykket i ørene - tygge tyggis, holde for nesen og og blåse o.l. for å unngå hodepine. En baby på den alderen kan ikke det.

TS sier hun ser for seg at det blir ramaskrik i 5 timer. HVORFOR blir det ramaskrik, tror du? Har du noensinne fått hodepine som er forårsaket av trykkendring i flykabin? Det har jeg,og det er VONDT! det føles som hodet skal sprenges.

TS ser for seg at ungen kommer til å hyle i 5 timer (!), meget mulig at dette er på grunn av smerter pga trykkforskjell, og hun velger likevel å dra på ferie.

Og du snakker om empati??

Det kunne ikke falt meg inn å risikere at mitt barn skal få kraftig hodepine bare fordi jeg selv vil på ferie. Jeg tror faktisk jeg er i besittelse av langt mer empati enn deg og TS tilsammen, ettersom jeg ville vært villig til å droppe drømmeferien min for at mitt barn skulle ha det bra. Barna kommer først, og en 5-timers hodet-mitt-sprenges følelse unner jeg ikke mitt barn.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enig i at den komnentaren ikke ga meg et veldig nyttig svar. La vær og kommenter, eller vær iallefall såpass tøff at du styrer unna anonym-knappen!;)

Du kan ikke bare late som problemet ikke eksisterer, vet du. Du må nesten tåle å få svar du ikke liker også - det jeg beskriver er et reelt problem for noen og selv om problemet "kun" består av ramaskrik i 5 timer for deg og de andre, er det aller verst for babyen.

• Liker 1
Skrevet

Men i alle dager! Ferien til Mallorca er bestilt og om ikke lenge reiser vi... og flyturen må vi bare komme oss gjennom. Jeg ba ikke om deres meninger ang. å fly med barn. Det er mulig det går helt fint dette her... men skrev et innlegg her for å få tips fra de av dere son har reist på tur med babyer tudligere, slik at jeg kan prøve å unngå dotter i ørene, mangel på bleier/mat osv sånn at jeg og familien min får en fin tur. Huff, siste gang jeg skal spørre om noe her inne. ALLTID er det noen som skal kommentere ting som de ikke har noe med!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

amme/flaske når det er fare for å få dotter i ørene.

Gjest gjest
Skrevet

Synest helt ærlig at no må du AB roe deg fullstendig ned, det har vel vore reist med fly til utlandet med barn i mange år.. Å ja klart man kan oppleve ubehag, men det vet man ikke før man har prøvd.. TS kan også få en fin tur. Desverre so vart eg mer opphengt i din kommentar en å hjelpe TS, eg har ikke reist so langt med mine barn enda, de er også store nå, lykke til og kos deg på ferien..

AnonymBruker
Skrevet

Du burde teste ut en innenlandsflytur først. Går ikke det, så lar dere være å dra, men finner på noe på biltur eller i nærmiljøet. Selv om turen allerede er bestilt er det fullt mulig å avbestille uten å tape altfor mange tusen.

Og nei, baby uten eget sete har heller ikke krav på å ha med bagasje, men må gå på den voksne som den reise med sin kvote. Vogn er utenom dette.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ALLTID er det noen som skal kommentere ting som de ikke har noe med!!

ja, og du bør faktisk være glad for at noen kommentere ting som er på siden av det du spør om. Babyen din ville nok vært litt mer takknemlig enn det du er, om det er slik at den risikerer å måtte skrike av smerte i 5 timer :haar: En babys hodepine er høyst reell, selv om den ikke kan formulere det med ord.

"Det er mulig det går fint dette" og "ser for meg at det blir ramaskrik i 5 t:-/" tyder på at babyen din kan synes det er ubehagelig å fly, og jeg baserer mine kommentarer på dette. Første bud på ferie bør da være å prøve å forebygge en mulig hodepine samt medfølgende ramaskrik.

Unger kan som sagt ikke bruke rådene som vi voksne bruker, men amming kan visstnok hjelpe. Skal ikke påstå jeg har prøvd det selv, dog.

• Liker 1
Gjest Montilto
Skrevet

Saltvann nesespray foer avreise helper. Kjoep ekstra kolli til barnet. Kjoep med det du trenger, bleier mat etc. har reist flere ganger til middelhavet uten noe skriking. Saa ta det med ro;)

Gjest finpåvin
Skrevet

Bleier kan være lurt å ha med seg, vet ikke hvordan det er på Mallorca, men andre plasser i Spania har det vært dyrt ( øyene i Spania) Kan også være lurt og ha med mat. Har hørt at enkelte reiseforsikringer ikke dekker skade på vogna om det ikke er brukt prampac, mange som leier ut ( søk på finn) Man kan også pakke ganske mye i den sammen med vogna, bleier,klær osv.

Babymat får man tatt med på flyet, men det kan være at du må smake på den i sikkerhetskontrollen.

Jeg amma babyen min ved letting og landing. Vet ikke om du ammer? Gi barnet noe å suge på, så går det som regel veldig bra.

Solkrem kan være lurt å kjøpe på apoteket i Norge, da mange av solkremene du får kjøpt der ikke er av beste kvalitet. (stått ut i sola, gammel osv)

Om det er fult på flyet, må han nok dessverre sitte på fanget hele turen. Vi var heldig og fikk en 3seter alene.

God tur :)

Og nei, baby uten eget sete har heller ikke krav på å ha med bagasje, men må gå på den voksne som den reise med sin kvote. Vogn er utenom dette.

Jo, på SAS har baby egen kolli + vogn. Vet ikke hvordan det er med andre selskap

• Liker 1
Skrevet

Hjelpe for noen kommentarer... Det er ikke sikkert det blir noe skriking el hodeverk i det hele tatt. Vi var på Sicilia i fjor, lillegutt sov på fanget på flyet. Jeg ville pakket med middagsglass, grøt og smoothier. Og kjøpt en liten termos så du selv kan koke vann om morgenen å ha utover dagen, det hjalp oss mye på ferien så slapp vi å spørre på restaurant, de har noen geniale på sportsbutikken med skrukork uten helletut, små og lette :) Ang prampack så kan du søke på finn, mange som leier ut. Barnemat på glass kan du ta med på flyet. Ville hatt med noen bleier i kofferten. Ville og hatt med paracet, saltvannnesespray og termometer for sikkerhets skyld. Ellers body, både halv og helarmet og tynne tightser/stilongser. Hadde ikke giddet å kjøpe inn masse sommerklær

AnonymBruker
Skrevet

Å ta med en liten unge ned dit i varmen er bare kleint.

• Liker 4
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Å ta med en liten unge ned dit i varmen er bare kleint.

Hvorfor?

Det er da godt for foreldrene med litt miljøforandring, å ungen tar jo ikke skade av det.

Skal man ikke dra noe sted før ungen har bruk for det, må man jo holde seg hjemme i mange år...

Endret av Annaires
Skrevet

Kom på en ting til, jeg dyppet skivebiter i fruktglass, brukte det som pålegg :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor?

Det er da godt for foreldrene med litt miljøforandring, å ungen tar jo ikke skade av det.

Skal man ikke dra noe sted før ungen har bruk for det, må man jo holde seg hjemme i mange år...

Fordi det blir for varmt for en liten baby. Selv de lokale har sitt fulle styr med å kjøle ned barna under den verste heten, hvordan tror du da det blir for babyer som ikke kommer derfra? Jo, et rent helvete. Hold dere hjemme, eller skaff barnevakt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

å ungen tar jo ikke skade av det.

Jeg ser det er sterke meninger om dette, men min mening er nå at om man ser for seg at ungen hylskriker i 5 timer vil jeg absolutt si at ungen tar skade av det. Ikke permanent selvsagt, men ille nok til at jeg selv med letthet ville ofret ferien min av hensyn til barnet. Ser man dog for seg at ungen har det bra i løpet av reisen ned er saken selvsagt annerledes. Ungen skal da også ha en fin ferie.

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Fordi det blir for varmt for en liten baby. Selv de lokale har sitt fulle styr med å kjøle ned barna under den verste heten, hvordan tror du da det blir for babyer som ikke kommer derfra? Jo, et rent helvete. Hold dere hjemme, eller skaff barnevakt.

Vi har aldri hatt noe problem med unger i varmen på ferie i sørligere land.

Ikke vært et helvete hverken for barn eller voksen, men kost oss i skyggen på land eller i vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...