AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Jeg jobber med å gå ned i vekt ved hjelp av kaloritelling og trening, men ofte oppstår det et "problem". Siden jeg teller kalorier prøver jeg å holde meg til de fem måltidene man skal spise i løpet av dagen og Når man trener skal man jo spise før og etter trening, men får ikke alltid ting til å gå opp. Prøver å trene mellom to måltider, men det er ikke alltid mulig. Hvis jeg får gjort det blir det jo ett eller i verste fall to ekstra måltider og da går jo fort "vinninga opp i spinninga". Hvis jeg trener og forbrenner 3-400 kalorier og spiser to ekstra måltider har jeg jo nesten spist like mye som jeg har forbrent. Jeg er ganske ny på dette så det er mulig det er noe jeg misforstår, så jeg blir veldig glad hvis noen kan komme tips og informasjon. Takk for svar:)
kråkefjas Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Det er ikke så viktig å spise før og etter trening når du skal slanke deg. Det er viktig når du skal bygge.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Det er ikke så viktig å spise før og etter trening når du skal slanke deg. Det er viktig når du skal bygge. Er det sant? Var helt sikker på at man burde spise både før og etter?
kråkefjas Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Er det sant? Var helt sikker på at man burde spise både før og etter? Nei, hvorfor det? Ved slanking er det kun kalori inn/ut som teller. Når du spiser er forsåvidt revnende likegyldig. Men det kan jo være en fordel å legge det opp slik at man faktisk orker bevege seg på treningen, da.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Nei, hvorfor det? Ved slanking er det kun kalori inn/ut som teller. Når du spiser er forsåvidt revnende likegyldig. Men det kan jo være en fordel å legge det opp slik at man faktisk orker bevege seg på treningen, da. Hehe, ser den! Men det var jo greit å vite, takk!
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 (endret) Er det sant? Var helt sikker på at man burde spise både før og etter? Du bør absolutt få i deg noe etter trening, selv om du vil gå ned i vekt. Det avhenger selvsagt av hva treningen din innebærer, men etter en økt der du har blitt sliten så trenger kroppen karbohydrater til å bygge opp igjen glykogenlageret, og proteiner til å bygge opp nedbrutte muskelfibre. Det første kvarteret etter en utholdenhetsøkt er kroppens evne til å omdanne karbohydrater til glykogen dobbelt så stor som ellers, så da vil mindre av det du spiser lagres som fett. Kroppen vil søke å bygge opp igjen glykogenlageret etter trening uansett, så da er det like greit å få i deg noe rett etter trening, siden mindre da vil lagres som fett. Det fins spesielle restitusjonsdrikker du kan kjøpe på sportsbutikker, men for mosjonister holder det lenge med en halvliter skumma melk. Tine har lansert en egen restitusjonsdrikk som de kaller Yt. Jeg har ikke satt meg så nøye inn i den, men jeg vet at skumma melk har et forhold mellom karbohdydrater og proteiner som er nært opptil det optimale etter trening, nemlig 4:1. Skumma melk er også mye billigere enn Yt. Hvis du trener på helsestudio slik mange gjør med både styrke og utholdenhet, vil jeg anbefale å trene styrke først og så utholdenhet. Etter en utholdenhetsøkt som du blir sliten av klarer du færre repitisjoner av styrkeøvelsene, dessuten er det best å ta utholdenhetsøkten til slutt, fordi du da etterpå kan innta restitusjonsdrikken (f. eks. skumma melk) og dra nytte av at mindre lagres som fett rett etter en utholdenhetsøkt. Du bør heller ikke trene hvis det er lenge siden mat, da yter du dårligere. Hvis det er lenge siden mat bør du ta en banan eller to en halvtime før trening, så orker du å yte bedre. EDIT: En siste ting; hvorfor teller du kalorier? Det fins et veldig enkelt fasitsvar på om du forbrenner mer enn du inntar. Det ser du om du går ned i vekt eller ikke. Å beregne hvor mye du forbrenner i løpet av en dag er et veldig komplekst regnestykke, skal du ha noe særlig nøyaktighet så må du trene på ergometersykler med wattmåler, ta hensyn til diverse genetiske faktorer, hvor varmt eller kaldt det er i omgivelsene osv. Hva gjør du hvis ditt regnestykke tilsier at du forbrenner mer enn du spiser, og du allikevel ikke går ned i vekt? Svaret er jo at regnestykket ditt er feil, fordi det er veldig vanskelig å beregne dagsforbrenning med noen særlig nøyaktighet. Det er mye bedre å ha kontroll på hva man spiser og se på vekta over tid. Hvis vekta står stille eller øker, må man spise litt mindre og være i litt mer aktivitet. Endret 23. mai 2012 av Lance
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Du bør absolutt få i deg noe etter trening, selv om du vil gå ned i vekt. Det avhenger selvsagt av hva treningen din innebærer, men etter en økt der du har blitt sliten så trenger kroppen karbohydrater til å bygge opp igjen glykogenlageret, og proteiner til å bygge opp nedbrutte muskelfibre. Det første kvarteret etter en utholdenhetsøkt er kroppens evne til å omdanne karbohydrater til glykogen dobbelt så stor som ellers, så da vil mindre av det du spiser lagres som fett. Kroppen vil søke å bygge opp igjen glykogenlageret etter trening uansett, så da er det like greit å få i deg noe rett etter trening, siden mindre da vil lagres som fett. Det fins spesielle restitusjonsdrikker du kan kjøpe på sportsbutikker, men for mosjonister holder det lenge med en halvliter skumma melk. Tine har lansert en egen restitusjonsdrikk som de kaller Yt. Jeg har ikke satt meg så nøye inn i den, men jeg vet at skumma melk har et forhold mellom karbohdydrater og proteiner som er nært opptil det optimale etter trening, nemlig 4:1. Skumma melk er også mye billigere enn Yt. Hvis du trener på helsestudio slik mange gjør med både styrke og utholdenhet, vil jeg anbefale å trene styrke først og så utholdenhet. Etter en utholdenhetsøkt som du blir sliten av klarer du færre repitisjoner av styrkeøvelsene, dessuten er det best å ta utholdenhetsøkten til slutt, fordi du da etterpå kan innta restitusjonsdrikken (f. eks. skumma melk) og dra nytte av at mindre lagres som fett rett etter en utholdenhetsøkt. Du bør heller ikke trene hvis det er lenge siden mat, da yter du dårligere. Hvis det er lenge siden mat bør du ta en banan eller to en halvtime før trening, så orker du å yte bedre. EDIT: En siste ting; hvorfor teller du kalorier? Det fins et veldig enkelt fasitsvar på om du forbrenner mer enn du inntar. Det ser du om du går ned i vekt eller ikke. Å beregne hvor mye du forbrenner i løpet av en dag er et veldig komplekst regnestykke, skal du ha noe særlig nøyaktighet så må du trene på ergometersykler med wattmåler, ta hensyn til diverse genetiske faktorer, hvor varmt eller kaldt det er i omgivelsene osv. Hva gjør du hvis ditt regnestykke tilsier at du forbrenner mer enn du spiser, og du allikevel ikke går ned i vekt? Svaret er jo at regnestykket ditt er feil, fordi det er veldig vanskelig å beregne dagsforbrenning med noen særlig nøyaktighet. Det er mye bedre å ha kontroll på hva man spiser og se på vekta over tid. Hvis vekta står stille eller øker, må man spise litt mindre og være i litt mer aktivitet. Tusen takk for forklarende og hjelpsomt svar! Så jeg trenger ikke nødvendigvis spise rett etter trening? Grunnen til at jeg teller kalorier er fordi jeg ikke har så veldig god kontroll hvis ikke. Har gått ned 1,5 kilo på en måned kun ved kaloritelling, men har den siste tiden begynt å trene, både for å gå ned i vekt, men også for å komme i form. JEg teller ikke kalorier slavisk, men gjør jeg det ikke blir det fort for mye pasta eller saus til middagen og en kjeks for mye når jeg leser til eksamen.
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #8 Skrevet 23. mai 2012 Tusen takk for forklarende og hjelpsomt svar! Så jeg trenger ikke nødvendigvis spise rett etter trening? Jo, det er jo nettopp det jeg sier. Kroppen trenger både karbohydrater og proteiner etter trening for å restituere seg. Som nevnt blir en høyere andel av energien omdannet til glykogen og mindre til fett rett etter trening, så det er gunstigere å få i seg mat rett etter trening enn to timer seinere. Grunnen til at jeg teller kalorier er fordi jeg ikke har så veldig god kontroll hvis ikke. Har gått ned 1,5 kilo på en måned kun ved kaloritelling, men har den siste tiden begynt å trene, både for å gå ned i vekt, men også for å komme i form. JEg teller ikke kalorier slavisk, men gjør jeg det ikke blir det fort for mye pasta eller saus til middagen og en kjeks for mye når jeg leser til eksamen. Hvis det hjelper deg til å få kontroll på hva du spiser så er det greit, bare du ikke blir hysterisk. "Å nei, 2 kcal for mye, hvordan skal dette gå?!"
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 Lance!! Jeg tåler ikke noe med melk i, hva kan jeg drikke rett etter trening for å restituere kroppen? Håper på svar!
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Lance!! Jeg tåler ikke noe med melk i, hva kan jeg drikke rett etter trening for å restituere kroppen? Håper på svar! Mange slike restitusjonsdrikker inneholder melkeproteiner, fordi de er gunstige i forhold til restitusjon. Når du ikke tåler melk så kan du jo f. eks. la karbohydratene komme fra en banan eller to, proteinkilder blir kanskje litt vanskeligere å finne billige versjoner av. Jeg ser at Proteinfabrikken har en proteindrikk basert på egg og en basert på soya. Disse er ikke helt billige, så du kan lete litt etter billigere proteinkilder før du begynner med disse. Proteinfabrikken, Maxim og andre produsenter av sportsernæring har såkalte restitusjonsbarer. Energibarer inneholder mest karbohydrater, mens restitusjonsbarene inneholder både mye karbohydrater og en del proteiner. Maxim har nærmest monopol i Norge, og både energibarene og restitusjonsbarene er overtrukket med sjokolade, som jo inneholder melk. Spinn og Anton Sport har begynt med et annet merke som heter Squeezy, men deres restitusjonsbarer har også sjokolade. Hvis du ikke vil investere i proteinpulver, så kommer jeg bare på tunfisk som en billig og hverdagslig kilde til proteiner. Det er imidlertid ikke særlig praktisk å ha med på treningssenteret til å spise etter trening. Hvis du tar deg tid til å leite både i butikker og nettbutikker kan det hende du finner en restitusjonsdrikk uten melk som ikke er all verdens dyr. Jeg skal gå til sengs nå, du kan jo kikke på www.probikekit.com, www.wiggle.co.uk, www.bikeshop.no og se hva de har av restitusjonsprodukter. Du trenger ikke så veldig mye protein etter treningsøkter, men det er gunstig å få i seg litt, ikke bare karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #11 Skrevet 23. mai 2012 Wow, Lance, tusen takk for langt svar, skal sjekke nøye! Men kunne jeg da i teorien tatt med to bananer, noen rosiner, og et kokt egg og spist etter trening?
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Wow, Lance, tusen takk for langt svar, skal sjekke nøye! Men kunne jeg da i teorien tatt med to bananer, noen rosiner, og et kokt egg og spist etter trening? Nå har jeg pussa tenner og så tilfeldigvis svaret ditt før jeg skulle slå av pc-en . Bananer, rosiner og egg skulle være grei restitusjon. Det er ganske mye næring i et helt egg, og plomma inneholder en del fett, så det er ikke den beste restitusjonsmaten. Rosiner inneholder litt mugg som ikke gjør noe så lenge man bare spiser det av og til, men om du spiser det regelmessig flere dager i uka så er ikke det bra. Det skal ikke være enkelt! Du får bruke fantasien. Du kan sjekke næringsinnholdet til forskjellige matvarer på www.matvaretabellen.no.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 23. mai 2012 #13 Skrevet 23. mai 2012 Det er ikke så viktig å spise før og etter trening når du skal slanke deg. Det er viktig når du skal bygge. Hvis jeg ikke spiser før trening klarer jeg ikke prestere særlig godt. Spiser jeg ikke etter trening blir jeg svimmel og slapp. Kroppen trenger mat! TS, du burde prøve å spise noe kalorifattig før/etter trening. Prøv å hold måltidene på 100-150 kcal. Da kan du spise et knekkebrød med lett pålegg, eller en diger posjon grønnsaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå