Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er snart ferdig med en oppgave som skal være 3500-4000 ord. Er ikke helt i mål, men har allerede overskredet grensen. Redigerer og kutter med hard hånd nå, men er usikker på hvor mye jeg greier å ta vekk uten å ødelegge helheten. Får ikke tak i veileder eller lærer nå i ettermiddag, så spør dere her så lenge: Har man noe slingringsmonn, dvs ut over 4000 ord, eller er det maks? Hadde håpet at det kanskje var +- 10% for eksempel... Referanselista skal vel ikke telle med, håper jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Imsdal
Skrevet

Er snart ferdig med en oppgave som skal være 3500-4000 ord. Er ikke helt i mål, men har allerede overskredet grensen. Redigerer og kutter med hard hånd nå, men er usikker på hvor mye jeg greier å ta vekk uten å ødelegge helheten. Får ikke tak i veileder eller lærer nå i ettermiddag, så spør dere her så lenge: Har man noe slingringsmonn, dvs ut over 4000 ord, eller er det maks? Hadde håpet at det kanskje var +- 10% for eksempel... Referanselista skal vel ikke telle med, håper jeg?

På "min" høyskole er det slik at dersom antall ord er fra et antall til et annet, feks slik du beskriver her 3500 - 4000 ord, så er 4000 ord maks. Ei i klassen min spurte på veiledning hva som skjedde dersom hun hadde 100 ord over, og da fikk hun til svar at det burde hun ikke gjøre. En annen i klassen min støyk på en oppgave når hun hadde 50 ord over.

Eneste gangen det er slingringsmon på denne høyskolen er når det er ett tall, feks 2000 ord, da er det + - 10 %.

Fremside, innholdsliste og kilder teller ikke med i antall ord hos oss. Noen sier at du egentlig skal kunne trekke fra kildene i teksten og, dersom du har det, men dette har jeg aldri fått bekreftet fra noen lærer.

Gjest Mildrid
Skrevet

Framside, innholdsfortegnelsen og referanser skal ikke telles med.

På våre oppgaver står slingringsmonnet beskrevet om det er et.

Gjest _La Femme
Skrevet

Jeg syns at det er en uting å sette opp krav for antall ord i en oppgave. Som du sier, du kan ikke kutte mye uten å ta bort helheten. Kvaliteten på arbeidet blir redusert når man har en grense på hvor lite/mye man kan skrive.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det står maks 4000 ord så er det maks 4000 ord, det gjelder ihvertfall på "min" høgskole.

Referanseliste, innholdsfortegnelse og forside teller ikke med.

AnonymBruker
Skrevet

Du må bare være tøff og korte ned. Skriv konkret og kort.

Skrevet

Du må bare være tøff og korte ned. Skriv konkret og kort.

Hm, ja det ser sånn ut. Litt morsomt egentlig, for jeg har bestandig tidligere (lenge siden jeg studerte, da) slitt med å skrive langt nok. Nå i år har jeg hatt motsatt problem på alle oppgavene... Lover godt med tanke på neste års masteroppgave, for da kan jeg skrive laaaaangt :jepp: . Får fortsette å komprimere nå, da.

Skrevet

Jeg syns at det er en uting å sette opp krav for antall ord i en oppgave. Som du sier, du kan ikke kutte mye uten å ta bort helheten. Kvaliteten på arbeidet blir redusert når man har en grense på hvor lite/mye man kan skrive.

Faktisk så kan kvaliteten bli hevet hvis man kutter ut alle fyllordene vi normalt bruker. En oppgave må da ha en henvisning til hvor kort eller lang den skal være, så om dette regnes i antall ord eller sider har jo ingen betydning. Øvelse gjør mester, og det er virkelig et kunststykke å skrive kort og konkret.

Til TS så ville jeg hørt med veilederen din. Jeg har selv lest min del av oppgaver der jeg jobber og vi er ganske strikte på antall ord/sider, men man stryker ikke hvis en overskrider, men det kan gå utover karakteren. Hør med din veileder du - det er nok tryggest. Lykke til :-)

Gjest Søgni
Skrevet

Jeg er ikke helt enig, selv om skjønner hva du mener. Antall ord gir jo en viss indikasjon på hvilket omfang det skal være på oppgaven man skal levere da. En oppgave på 4000 ord og en oppgave på f.eks. 7000 ord er to ulike oppgaver, og det å tilpasse det man skriver, disponere riktig, og fremstille stoffet i formatet som forventes har med kvalitet å gjøre det også.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig, selv om skjønner hva du mener. Antall ord gir jo en viss indikasjon på hvilket omfang det skal være på oppgaven man skal levere da. En oppgave på 4000 ord og en oppgave på f.eks. 7000 ord er to ulike oppgaver, og det å tilpasse det man skriver, disponere riktig, og fremstille stoffet i formatet som forventes har med kvalitet å gjøre det også.

Ja, jeg er enig med Søgni. Greit å få en indikasjon på hva slags oppgave de forventer seg. Og så er det mye greiere med antall ord enn antall sider, synes jeg, selv om jeg virkelig klør meg i hodet denne gangen her.

AnonymBruker
Skrevet

+- 10 % er vanlig slingringsmonn og en "generel regel", men usikkert hvor mye denne gjelder når du sier 3500-4000 ord.

Hvordan lyder det i oppgaven? Er det er krav eller en retningslinje?

Er det et krav så vil vanligvis ikke oppgaven bli vurdert en gang om du er langt utenfor det ordantallet som er sagt, er det en retningslinje så vil i værste fall en stor slingring gå utover helhetskvaliteten på oppgaven.

Skrevet (endret)

Vi har ikke +/- 10% på oppgavene våre, og vi har fått beskjed om at det varierer fra sensor til sensor. Noen sensorer kan synes det er greit om studenten overskrider kravet, mens andre kan velge å ta vekk det som er ekstra. Hvis konklusjonen din er på den siste siden/siste ordene - så vil det si at du stryker for du har ikke konklusjon.

Hos oss regner man ikke med forside, innholdsfortegnelse (det har vi ikke da), sammendrag og referanseliste.

Endret av ninuska_
Skrevet

Har alltid hatt 10% slingringsmonn. Kilder, innholdsliste, forside, vedlegg osv skal ikke telle med.

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss er det sånn at alle ord/sider over det som er opplyst vil falle vekk ved sensuren. Innholdsfortegnelse, forside og kilder/referanseliste telles ikke med i disse ordene/sidene.

Skrevet

Vi har 20% slingringsmonn på min høyskole, men det står det klart i oppgavene. Referanseliste, innholdsfortegnelse og vedlegg er ikke med.

• 9 år senere...
Skrevet
Mastermind skrev (På 23.5.2012 den 15.57):

det er bare å komprimere

Anonymkode: 797ca...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

det er bare å komprimere

Anonymkode: 797ca...7d1

Det tok deg 9 år å komme på det? 

Anonymkode: 1c0a3...485

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...