Gå til innhold

KAFFEGJESTER

Fremhevede innlegg

Gjest Adriane
Skrevet (endret)

Jeg hadde egentlig bestemt meg for å dra meg ut av denne diskusjonen, men her kommer en siste krampetrekning fra meg ;)

For meg er det å bli bedt som kaffegjest at man egentlig inviterer deg for å få flere gaver. En kaffegjest må antagelig reise like langt som de andre middagsgjestene, i tillegg kommer gave og alskens andre ting. For meg handelr det om sette pris på sine gjester, det er for meg ren høflighet å invitere til middag.

MEN, jeg tar det ikke personlig hvis noen inviterer meg som kaffegjest, men det markerer veldig tydelig hvor man står i forhold til vedkommende. Og blir jeg invitert som kaffegjest så ser jeg egentlig ingen grunn til å komme, for vi er da ikke nære nok til at jeg ser noen grunn til å feire brudeparets dag. Hadde vi vært nære hadde vi blitt bedt til middagen, enkelt og greit. Det betyr ikke at man blir bitter av den grunn, men jeg ser ikke vitsen med å komme i et bryllup hvor man egentlig bare er "restefyllet".

Mvh Yvonne :heiajente:

Feil. Hvis man begynner å invitere langveisfarende kun til bryllupsfesten, så har man misforstått hele konseptet. Noe av greia er jo at disse gjestene befinner seg i nærheten i utgangspunktet (som har blitt nevnt flere ganger gjennom tråden her).

Mens det brudeparet forhåpentligvis har tenkt, er at du er nettopp en person de ønsker å feire dagen sin med, men at du - som én av mange - allikevel ikke var en naturlig middagsgjest, sammen med familie og forlovere.

Å kalle deg selv, og andre gjester bedt til bryllupsfesten for "restefyllet" er å nedverdige ikke bare deg selv, men også alle andre "kaffegjester" - inklusive de av oss som det ikke ville plaget en millimeter å bli bedt kun til festen.

De vi ikke inviterte til vårt bryllup ville vi ikke feire dagen med. Hva så? Er det så farlig å innrømme da? Vi ønsket kun å feire med de som betydde noe for oss, og det har jeg ingen problemer med å innrømme. Sånn er det da uansett hvem som inviterer til bryllup, alle kan ikke være med i et bryllup.

Samtidig, er man en av de 10 kaffegjestene som ikke har blitt bedt til middag blir det veldig mye mer synlig hvem som har betydd noe og ikke. De som ikke ble invitert i vårt bryllup har heller aldri hatt særlig kontakt med oss, ergo tviler jeg sterkt på at de føler noe som helst rundt det. MEN, hadde vi bedt dem som kaffegjester hadde saken blir en helt annen, for det hadde markert ganske tydelig hvor de sto i forhold til oss.

Mvh Yvonne :heiajente:

Nei, det er ikke noe farlig å innrømme at det finnes folk man ikke ønsker i bryllupet sitt. Men det blir ganske feil å sammenligne det scenarioet med eventuelle kaffegjester. Siden det tross alt er temaet "kaffegjester" vi diskuterer her, så tolket jeg deg dithen at de som ikke ble invitert kunne vært kaffegjester, men at du heller lot være å invitere de. Jeg begynner å tro at du har misforstått konseptet fullstendig. Man inviterer jo selvsagt ikke mennesker man egentlig ikke vil feire dagen sin med, til "bare kaffen", bare for å ha de der - selv om man egentlig helst ikke vil ha de der? Er det det du tror man gjør? Isåfall forstår jeg godt din motstand mot kaffegjester.

Men det handler i bunn og grunn for meg om høflighet. At man setter pris på gjestene. At man faktisk SER gjestene, at man ikke lever seg inn i sin egen boble og faktisk erkjenner det at gjestene faktisk også gjort litt for å ta en del av ens egen dag.

For meg handler dette mye ydmykhet egentlig. Jeg er ekstremt ydmyk for at noen gadd å komme i bryllupet vårt, så enkelt er det. Og jeg hadde blitt flau over meg selv hvis jeg ikke kunne tilbudt dem noe tilbake for det de gjorde for oss. For meg var det kjempeviktig at våre gjester koste seg og følte at de satt pris på, og jeg har også de inntrykket at de gjorde det. Ergo er kaffegjester feil for meg, fordi det virker som man egentlig ikke bryr seg veldig mye om gjestene sine. For meg var ikke bryllupet en dag kun for oss, den var faktisk en dag sammen med mange flotte mennesker og selvsagt fortjente de å få litt tilbake.

Til tross for hva folk ser ut til å tro, så inviterer man ikke kaffegjester fordi man ikke setter pris på dem. Det er faktisk tvert i mot. Hvorfor i all videste verden skulle man invitere noen man ikke setter pris på til bryllupsfesten sin - hvorfor skulle man ønske å ha de der? Når den dagen kommer, kan jeg love deg at jeg kommer til å SE gjestene - uansett om de er invitert til middag eller fest - og at jeg på ingen måte skal leve meg inn i min egen lille boble. Altså, ærlig talt - joda, det finnes sikkert de brudeparene der ute som vil ha flest mulig gjester for å få flest mulig gaver osv. Men vet du hva? Jeg tror, helt ærlig, at disse er i mindretall. Jeg tror de fleste brudepar setter opp gjestelisten sin etter a) hvilke mennesker de selv inderlig ønsker å ha der og b) hvilke mennesker de vet vil sette stor pris på å bli invitert, selv om de kanskje ikke er av de aller nærmeste. Her vil da kategori b) være de som typisk vil bli invitert til festen etter middagen.

Jeg kommer da også til å være ydmyk over de som evt velger å delta i vårt bryllup/vår bryllupsfest. Du skriver at du ville blitt flau om du ikke kunne tilby noe til de som evt hadde vært kaffegjester. Hvor får du fra at de ikke vil bli tilbudt noe? De får (forhåpentligvis) noe godt i glasset og noe håndmat når de kommer, de får kaffe og kaker, de får være med på det som er mest gøy - nemlig festen - og de får nattmat, akkurat som resten av gjestene. Så det de ikke får, er altså en langtekkelig 3-5 timers middag, med drøssevis av taler og sanger osv. Vet du hva? Er man ikke i nærmeste familie/omgangskrets, er man som regel glad for å slippe å sitte der og tvangskonversere med folk man ikke kjenner og høre på masse taler og sanger. Faktisk.

Jeg bryr meg om de som evt blir invitert som kaffegjester Hadde jeg ikke brydd meg om dem, hadde de ikke fått noen invitasjon.

For når jeg prater om ydmykhet så prater jeg om meg selv. Om hvordan jeg som brud tenkte i forhold til mine gjester. Betyr det at man dermed skal ta alt personlig? Nei. Men det er slik jeg tenkte i forhold til mine gjester. Det betyr ikke at jeg tenker noe slikt om deg.

Da beklager jeg Yvonne, men måten du har ordlagt deg på, får det til å høres ut som du hever deg selv over oss andre. "Jeg hadde ikke hjerte til, jeg er så ydmyk, jeg bryr meg om gjestene, jeg ser gjestene mine, jeg vil gi noe tilbake til gjestene". Det er det som er så skummelt med det skrevne ord, at man har ingen kontroll på hvordan mottakeren leser og tolker budskapet. (Og det gjelder begge veier - jeg oppfattes sikkert like ofte helt annerledes enn hva jeg har ment å formidle ;) )

Men nå føler jeg at jeg har sagt mitt i denne diskusjonen, og stopper her. Jeg føler at jeg går i ring og gjentar meg selv i det uendelige, og det er i grunnen ikke særlig produktivt ;)

Endret av Adriane
  • Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke sansen for kaffegjester. For meg er det enten eller. Enten er man nære nok til at det er naturlig å ha gjestene der hele dagen, eller så er de ikke nære nok til å komme i bryllupet. Ville heller invitert litt færre, og hatt dem til hele dagen hvis det var økonomien det sto på. Vi skal ha alle gjestene våre hele dagen når vi gifter oss i sommer,

Vi er invitert i et bryllup i sommer som kaffegjester, ca 45 min å kjøre hver vei. Vielsen er midt på dagen, og festen begynner 21. Sier seg selv at dette er noe styr, man må jo sette av dagen til det, reise frem og tilbake to ganger, som tilsammen blir tre timers kjøring (alternativt en voldsom taxiregning om man skal ta seg noen glass), pynte seg to ganger, ordne barnevakt til to tidspunkt osv. Stress spør du meg. Helt greit at vi ikke er de nærmeste vennene til paret, men ville ærlig talt heller at de ikke inviterte oss i så fall. Vi har takket nei pga at det blir så styrete og dyrt (taxi x 4 veier, barnevakt x 2 ganger, gave...) Kan også legge til at dette paret har invitert rett over 70 gjester til middag og 10 til kaffe. Føler seg ikke akkurat veldig spesiell da nei ;)

For å si det litt kynisk: Hvis man ikke er viktigere for dem som gifter seg enn at man ikke er invitert til hele bryllupet, er ikke de viktige nok til at man stresser og hiver penger rundt oss en hel dag for dem heller. Greit nok, alle er ikke like nære, men da kan de ikke forvente mer av dem som blir invitert som kaffegjester heller.

• Liker 3
Skrevet

Men man trenger da slettes ikke møte i kirken, selv om man er invitert som kaffegjest! Det mest naturlige er jo at de som er invitert til middag også møter i kirken. De som er invitert til kaffe, forventes ikke å "vise seg frem" før til nettopp det tidspunktet de er invitert til.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er kaffegjestene annenrangs gjester. Tradisjon eller ei.

Hvis du føler det slik, så drit i å gå da vel.... Ingen som tvinger deg!

• Liker 2
Gjest "gjest"
Skrevet

Hvis du føler det slik, så drit i å gå da vel.... Ingen som tvinger deg!

Sant det. Meldte også avbud og har sendt et digert maleri i gave. De har sikret barnebarna, for å si det sånn.

Skrevet

Synes det er kjekt jeg, å bli invitert som kaffegjest. Hater ting som involverer store middager med folk jeg kjenner lite, så å komme på festen med kaffe og fri bar passer meg ypperlig.

Vi er invitert til samboer sitt søskenbarn som kaffegjester. Alle søskenbarna med partnere er invitert til kaffen og de helt nærmeste er invitert hele dagen. (Og jeg kjenner såvidt mennesket engang)

Dyre gaver venter de seg nok ikke da den billigste gaven de hadde på ønskelista kostet 99 kroner.

Selvsagt har vi kjøpt en fin gave men jeg skal nok klare å drikke alkohol som veier opp for den summen. :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde flere kaffegjester, men alle disse var stort sett venner som hjalp til under middagen. Dette har vært tradisjon i vår vennegjeng en stund nå. Dermed fikk alle som var tilstede middag og kaffe likevel. :) Det handlet for vår del mer om plass i lokalet og tilgang på hjelp enn økonomi i seg selv.

Skrevet

Som i veldig mange andre diskusjoner, er type bryllup det avgjørende for om det det diskuteres er ok eller ikke. I dette tilfellet kaffegjester. Kaffegjester er ok om hovedformålet med bryllupet er festen etter middag. Dersom middagen er det sentrale, der en sitter til bords frem til kl 23.00, er det ikke ok med kaffegjester. Og man ber ikke kaffegjester som har lenger kjørevei enn ca en time.

• Liker 2
Skrevet

det her opplevde jeg litt ubehagelig og lese. Det er mulig du har en slik forståelse av at om du hadde innvitert kaffe gjester i ditt bryllup så ville de være annenrangs gjester..

vi har et lokale til middagen hvor det kun er plass til 50 gjester, men selve festen skal vi ha et annet sted derfor har vi innvitert flere til festen. De som blir innvitert til festen er ikke så nære som de som er i middagen det er helt riktig, men de er en viktig del av bryllupet vårt alikevel. Og jeg har kun opplevd posetive tilbakemeldinger fra de som er bedt i kaffen hos oss, så alle har tydeligvis ikke samme holdninger...

Skrevet

Vi har tenkte å ha kaffegjester, alle de som blir invitert bor i byen. Jeg har og tenkte å prøve å gi beskjed om at de ikke skal finne på å gi oss noe dyrt. Mange av dem er kreative mennesker og da vil jeg heller at de skal gi noe pent de har laget selv^_^

Jeg håper inderlig at ingen av våre gjester føler de må blakke seg for vår del. De er jo invitert fordi vi er glad i dem og vil dele dagen med dem, ikke for at vi skal "gå i pluss".

Noe av grunnen til at vi inviterer kaffegjester er at vi har mange i vår bekjentskapts krets som vi av og til er med, men som vi ikke treffer ellers. Og da blir det fryktelig dyrt om vi skal ha alle til middag.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

det her opplevde jeg litt ubehagelig og lese. Det er mulig du har en slik forståelse av at om du hadde innvitert kaffe gjester i ditt bryllup så ville de være annenrangs gjester..

vi har et lokale til middagen hvor det kun er plass til 50 gjester, men selve festen skal vi ha et annet sted derfor har vi innvitert flere til festen. De som blir innvitert til festen er ikke så nære som de som er i middagen det er helt riktig, men de er en viktig del av bryllupet vårt alikevel. Og jeg har kun opplevd posetive tilbakemeldinger fra de som er bedt i kaffen hos oss, så alle har tydeligvis ikke samme holdninger...

Jeg synes ikke din begrunnelse for å ha kaffegjester var urimelig. Men når det gjelder tilbakemeldingene dere har fått så er det svært få som sier til ey brudepar at de synes det er teit å bli bedt kun til kaffe, de som evt mener det snakker om det med andre, ikke med brudeparet.

• Liker 2
Skrevet

Igjen, hovedregelen er at kaffegjestene er mange og at venner behandles likt (bortsett fra forlovere, de er selvsagt med på middagen). Det er ingen som er for kaffegjester her som synes at det er greit at kun 10 stk inviteres til kaffen og må vente i timesvis. Les hva folk skriver da. Djeeeez... :eeeh:

"Hovedregelen"??? Din regel det da eller? Jeg har da ikke sitert noen her i denne tråden har jeg vel???! Jeg skrev et eksempel. Ut ifra hva jeg har lest fra flere tråder her inne og andres erfaring og ikke minst MIN mening. Den har jeg lov til å ha,akkurat slik du har din!!!

Djeeeeeeeeezes!!!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet (endret)

"Hovedregelen"??? Din regel det da eller? Jeg har da ikke sitert noen her i denne tråden har jeg vel???! Jeg skrev et eksempel. Ut ifra hva jeg har lest fra flere tråder her inne og andres erfaring og ikke minst MIN mening. Den har jeg lov til å ha,akkurat slik du har din!!!

Djeeeeeeeeezes!!!

Hovedregel = den som er vanlig.

Endret av Kosemose
  • Liker 1
Skrevet

vi gjør det fordi vi kun innviter de nærmeste til kirken

Skrevet

Tråd ryddet for avsporing, persondiskusjon og AB-diskusjon

Kosemose, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...