Gå til innhold

KAFFEGJESTER

Fremhevede innlegg

Gjest "gjest"
Skrevet

Ikke vet jeg. Jeg bare henviser til det du selv sier.

To grunner (dvs økonomi/ikke så nære venner, derfor ikke naturlig at de får middag) som flere enn to stk brudepar har kommet med.

Trenger du pipette for å få det inn, skal jeg komme med det til deg. :popcorn:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ser heller ikke problemet. Har vært kaffe gjest i bryllup og følte meg ikke som en annenrangs gjest :)

Kanskje man ikke har økonomi til å ha alle gjestene ma vil ha,da syns jeg deter et greit valg å be noen til kaffe/fest!

Skrevet

Veldig enkelt: Sørg for at det er et hyggelig lokale klart for kaffegjestene når de kommer, og at det er mat&drikke der.

Det er på dette punktet det svikter mest på "elendige kaffegjestopplevelser". Ingen skal måtte tråkke rundt i finstasen i byer/på bygda og vente i timesvis. Ingen skal sitte på gangen uten hverken vått eller tørt og vente på en alltid (repeterer: alltid) forsinket bryllupsmiddag. Og ingen skal ihvertfall bli bedt om bli sittende på gangen og være musestille for å ikke forstyrre middagen - som allerede er 2 timer på overtid. Det hender til og med at man må stå på gangen og vente. Dvs. ikke er det mat, ikke er det drikke - og det er heller ikke stoler.....

Ja, det var det vi tenkte og gjøre, litt frukt og enkel fingermat (sushi, snitter e.l) vin og annen drikke...

Lokalet er jo ikke bestemt enda, men som du sier man blir jo ALLTID :rodmer: forsinket med middagen :) Så noe form for bordplassering må vi ordne kaffegjestene...

Huff, kan bare forestille meg selv hvor frustreert jeg hadde blitt om jeg hadde kommet til et bryllup, fjong og fin, klar for fest og blitt "hengende" i gangen, musestille :nei: DET skal ikke gjestene våre oppleve!

Men det er jo derfor vi damer er så heldige som har forum som dette så vi kan lære av andres feil og erfaringer :)

klapp på skuldern til alle som deler villig av seg med erfaringer :goodbye:

• Liker 1
Skrevet

Jeg må faktisk le av alle de negative kommentarene her inne.

Vi skal ha gjester til kaffen i vårt bryllup. For å få flere gaver? Nei. Pga økonomi? Delvis.

Hvorfor?

Vi bor i Trondheim, og etter 27 og 34 år her i byen så er vi begge blitt kjent med VELDIG mange herlige mennesker.

Noen er familie og nære venner vi omgåes i hverdagen, disse inviteres selvfølgelig alle og enhver til middag, MED partnere, og de 2-3 ekstra i vennegjengen vi ikke har like mye kontakt med er selvsagt invitert de også. Vi gjør ikke forskjell på folk innad i familier eller vennegjenger.

Vi inviterer 60 til middag.

Så har vi alle de andre menneskene som beriker våre liv på forskjellige måter. Barndomsvenner, kollegaer, tidligere romvenninner og de man bare ikke rekker å treffe like ofte som man ønsker lenger.

Vi er da alle voksne mennesker og innser at ikke alle får plass i den "innerste sirkelen" hos hverandre. Disse inviterer vi til kaffe, eller bryllupsfest som jeg heller vil kalle det, fremfor å ikke ha de der i det hele tatt. Vi ønsker jo å ha de der med oss fordi vi er glade i de! De får selvsagt alle også ha med seg sin partner, og alle bor innen en radius på noen kilometer. Om de har med seg gaver eller ikke har jeg ikke engang ofret en tanke.

Det blir kanskje 20-30 ekstra personer.

Vårt bryllup kommer til å bli den største festen/sammenkomsten vi noen gang kommer til å arrangere. Hva er vel en bedre anledning for å samle alle de man er glad i enn et bryllup?

Hadde jeg vært millionær hadde jeg selvsagt leid et svært hotell og spandert 5-retters middag og fri bar på alle sammen. Dessverre har de fleste av oss begrensninger.

Dere som er så imot kaffegjester, jeg lurer på noe:

Har dere mange venner? Snakker dere ut fra at ALLE utenom dere i vennegjengen ble invitert til middag?

Hvem er det dere anser som venner? Er det mennesker som kun inviterer dere i bryllupet sitt for å få gaver? Hvis dere vet at dette er fakta, hvorfor er dere i det hele tatt venn med de? Takk NEI til invitasjonen dersom dette er tilfelle.

Er det enten eller for dere - "bestevenner" eller ikke venner i det hele tatt?

Når dere gifter/giftet dere selv, er/var det da hovedsaklig i den hensikt å motta gaver?

Tror dere ikke at dere vil få det samme gavebeløpet tilbake fra brudeparet når dere gifter dere? Virker som det kun er det dere tenker på, de sure kronene dere må ut med. Hvis dere ikke unner deres venner en gave uten å få noe igjen for det, så er dere ikke særlig mye til venner å spare på.

• Liker 8
Skrevet

Jeg har en annen problemstilling, som egentlig går ut på det samme:

Jeg skal i 30-års dag til en venninne i helgen. Hun har invitert på vorspiel hjemme hos seg UTEN matservering og jeg må ha med drikken min selv. Tidligere på dagen skal hun ut å spise med 3 andre venninner. True story. Burde jeg rett og slett satt ned foten her og si at dette gidder jeg ikke? Gave har jeg også kjøpt. Burde jeg ikke da få igjen det beløpet i mat og/eller drikke?? Makan til frekkhet tenker jeg, invitere meg på bursdagen sin kun fordi hun ønsker å tilbringe den med meg og 15 andre venner..

Skrevet

Jeg synes det er merkelig å ha kaffegjester, og vi hadde derfor ikke dette selv. For meg virker det som man ser på noen som mer verdt enn andre når man ikke gidder å ta seg bryet med å spandere på dem en skikkelig middag. Noen får og andre ikke.

Unntaket er kanskje hvis det er veldig mange kaffegjester og få til middag. F.eks hvis brudeparet har middag med sine aller nærmeste først og deretter har fest. Det kan jeg forsåvidt skjønne. Det jeg derimot ikke skjønne er hvordan man kan be 60 til middag og la 10 bli stående på gangen og vente til middagen er over.(..)

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 4
Skrevet

Vi skal ha gjester til kaffen i vårt bryllup. For å få flere gaver? Nei. Pga økonomi? Delvis.

Hvorfor?

Vi bor i Trondheim, og etter 27 og 34 år her i byen så er vi begge blitt kjent med VELDIG mange herlige mennesker.

Noen er familie og nære venner vi omgåes i hverdagen, disse inviteres selvfølgelig alle og enhver til middag, MED partnere, og de 2-3 ekstra i vennegjengen vi ikke har like mye kontakt med er selvsagt invitert de også. Vi gjør ikke forskjell på folk innad i familier eller vennegjenger.

Så har vi alle de andre menneskene som beriker våre liv på forskjellige måter. Barndomsvenner, kollegaer, tidligere romvenninner og de man bare ikke rekker å treffe like ofte som man ønsker lenger.

Vi er da alle voksne mennesker og innser at ikke alle får plass i den "innerste sirkelen" hos hverandre. Disse inviterer vi til kaffe, eller bryllupsfest som jeg heller vil kalle det, fremfor å ikke ha de der i det hele tatt. Vi ønsker jo å ha de der med oss fordi vi er glade i de! De får selvsagt alle også ha med seg sin partner, og alle bor innen en radius på noen kilometer. Om de har med seg gaver eller ikke har jeg ikke engang ofret en tanke.

Vårt bryllup kommer til å bli den største festen/sammenkomsten vi noen gang kommer til å arrangere. Hva er vel en bedre anledning for å samle alle de man er glad i enn et bryllup?

Hadde jeg vært millionær hadde jeg selvsagt leid et svært hotell og spandert 5-retters middag og fri bar på alle sammen. Dessverre har de fleste av oss begrensninger.

Har dere mange venner? Snakker dere ut fra at ALLE utenom dere i vennegjengen ble invitert til middag?

Hvem er det dere anser som venner? Er det mennesker som kun inviterer dere i bryllupet sitt for å få gaver? Hvis dere vet at dette er fakta, hvorfor er dere i det hele tatt venn med de? Takk NEI til invitasjonen dersom dette er tilfelle.

Når dere gifter/giftet dere selv, er/var det da hovedsaklig i den hensikt å motta gaver?

Tror dere ikke at dere vil få det samme gavebeløpet tilbake fra brudeparet når dere gifter dere? Virker som det kun er det dere tenker på, de sure kronene dere må ut med. Hvis dere ikke unner deres venner en gave uten å få noe igjen for det, så er dere ikke særlig mye til venner å spare på.

Ja, mange av oss (ihvertfall jeg) har mange venner.

Og hvis du vil ta godt vare på dine kaffegjester, så er det helt fint :)

Men mange gir dessverre f... i kaffegjestene sine, les litt på andre tråder her inne, så finner du nok mange eksempler på at kaffegjester blir behandlet som noe katten har dratt med seg inn...

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor?

Applaus :klappe:. Og takk for at noen har bedre evne til å formulere seg skriftlig enn det jeg selv har :danser:

• Liker 2
Skrevet

Ja, mange av oss (ihvertfall jeg) har mange venner.

Og hvis du vil ta godt vare på dine kaffegjester, så er det helt fint :)

Men mange gir dessverre f... i kaffegjestene sine, les litt på andre tråder her inne, så finner du nok mange eksempler på at kaffegjester blir behandlet som noe katten har dratt med seg inn...

For min egen del må jeg si at jeg heller går ut i fra min egen vennekrets og erfaringer, fremfor eder og galle som spys ut i anonyme fora som dette. Med dette som grunnlag er jeg trygg på at kaffegjester ikke er noe problem :-)

Gjest Adriane
Skrevet

Du spurte hva problemet var og der har du problemet: Brudeparene tror at dagen deres er like interessant for alle de andre, som den er for dem selv. Slik er det ikke.

Asså... for meg snakker du mot deg selv, når du skriver dette. Du blir fornærmet om du kun blir invitert til kaffe, men samtidig sier du at dagen til brudeparet ikke er like interessant for alle andre (altså også deg), som den er for brudeparet selv. Eh... da faller jeg litt av lasset ditt jeg, kjære "gjest" :klo:

For meg er det kanskje selve ordet "kaffegjester" som klinger litt dårlig i ørene. Selve ordet får det til å høres... hverdagslig ut, kanskje? Så bare ved å si at noen er invitert til bryllupsfest, istedenfor å si "kaffegjester" ville jo få det hele til å høres langt mer hyggelig ut med én gang etter min mening.

Jeg må også si at jeg syns Portvinpiken har kommet med noen gode innspill her, som enkelte overser glatt i sin motargumentasjon. Hvis f.eks en kollega gifter seg - hvor naturlig er det da å bli invitert til middag sammen med familie og nære venner? Personlig ville jeg følt meg ganske ille til mote, og hadde satt pris på å heller bli invitert "kun" til bryllupsfesten.

Men for all del, jeg vet at dette kan være et sårt tema for mange, og at mange av en eller annen grunn tar det svært personlig, og tolker det som at de er mindre verdt for brudeparet enn de som ble invitert til middag. Det er for meg en merkelig tankegang. Hvis brudeparet ikke satte pris på deg, så ville du jo ikke blitt invitert i det hele tatt tenker jeg. Hvis en venn/venninne av meg giftet seg, og jeg ikke engang ble invitert til bryllupsfesten, så ville nå det fått meg til å undres mer, enn om jeg ble invitert kun til festen. Men, vi er forskjellige - noe svarene i denne tråden illustrerer veldig godt.

Til slutt vil jeg bare si det samme som så mange andre har sagt, at dersom man har invitert gjester til bryllupsfesten, så er det alfa og omega at disse gjestene blir godt ivaretatt når de kommer, uavhengig av om middagen er ferdig eller ikke. Jeg kan ikke understreke nok hvor viktig dette er. For ja, blir man stående på gangen og vente i det som føles som evigheter, uten verken vått eller tørt, eller et sted å sette ned stumpen - DA er jeg enig i at man i beste fall er annenrangs gjester, som brudeparet ikke har skjenket en tanke.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det virker som du tar et for gitt av vi som er i mot kaffegjester inviterer 100 stykker og forventer gaver for flerfoldige tusner. Vel, sånn var det ikke for oss.

Med oss ble vi til sammen 36 stykker. 49 ble bedt i bryllupet. MEN, egentlig kunne vi sikkert hatt et bryllup på 200 mennesker, hvis vi hadde villet det. Men fordi vi kun ønsket å feire med dem som faktisk betyr mye for oss, som vi har mye kontakt med, ble det til at jeg f.eks ikke inviterte mine fettere selv om min mann gjorde det. Samtidig var det også viktig for oss at vi faktisk hadde råd til bryllupet. Ergo inviterte vi heller færre slik at alle kunne få ta del i hele dagen.

Vi giftet oss overhodet ikke for penger eller gaver, hadde vi gjort det så hadde vi invitert flere også. Men for min del er det viktig at alle gjestene føler seg inkluderte, hvilket også betyr mat, drikke og en skikkelig hyggelig stund. Forhåpentligvis koste de seg like mye som vi gjorde.

For meg er det å bli bedt som kaffegjest at man egentlig inviterer deg for å få flere gaver. En kaffegjest må antagelig reise like langt som de andre middagsgjestene, i tillegg kommer gave og alskens andre ting. For meg handelr det om sette pris på sine gjester, det er for meg ren høflighet å invitere til middag.

MEN, jeg tar det ikke personlig hvis noen inviterer meg som kaffegjest, men det markerer veldig tydelig hvor man står i forhold til vedkommende. Og blir jeg invitert som kaffegjest så ser jeg egentlig ingen grunn til å komme, for vi er da ikke nære nok til at jeg ser noen grunn til å feire brudeparets dag. Hadde vi vært nære hadde vi blitt bedt til middagen, enkelt og greit. Det betyr ikke at man blir bitter av den grunn, men jeg ser ikke vitsen med å komme i et bryllup hvor man egentlig bare er "restefyllet".

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fatter og begriper ikke hvor og når dette med å forvente flere gaver har blitt en normal tankegang i forhold til å invitere kaffegjester? Jeg har virkelig aldri hørt snakk om det i det hele tatt.

Et lite enkelt regnestykke på hva det koster å servere fri bar, kaker, kaffe og evt nattmat tilsier at det er ingen billig affære å invitere til bryllupsfesten etter middagen heller. Legg gjerne også til en liten velkomstdrink med servering av noe snacks/koldt når kaffegjester/bryllupsfestgjester ankommer. Jeg nevner dette kun fordi dere som er i mot kaffegjeste-konseptet virker å være totalt opphengt i økonomi. For noen av oss handler det også om plass, og også at man rett og slett kanskje ønsker en mer privat og intim middag. Er det noen som har tenkt på det?

Men jeg tror jeg takker for meg og finner dyna. Får bare innse at noen ting blir man aldri enige om. Uten å sikte til noen spesielt i denne tråden, så må jeg også få lov å legge til at jeg er veldig glad for at mange av disse meningene ikke representerer det jeg er vant med i min omgangskrets. Heldigvis.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg fatter og begriper ikke hvor og når dette med å forvente flere gaver har blitt en normal tankegang i forhold til å invitere kaffegjester? Jeg har virkelig aldri hørt snakk om det i det hele tatt.

Et lite enkelt regnestykke på hva det koster å servere fri bar, kaker, kaffe og evt nattmat tilsier at det er ingen billig affære å invitere til bryllupsfesten etter middagen heller. Legg gjerne også til en liten velkomstdrink med servering av noe snacks/koldt når kaffegjester/bryllupsfestgjester ankommer. Jeg nevner dette kun fordi dere som er i mot kaffegjeste-konseptet virker å være totalt opphengt i økonomi. For noen av oss handler det også om plass, og også at man rett og slett kanskje ønsker en mer privat og intim middag. Er det noen som har tenkt på det?

Men jeg tror jeg takker for meg og finner dyna. Får bare innse at noen ting blir man aldri enige om. Uten å sikte til noen spesielt i denne tråden, så må jeg også få lov å legge til at jeg er veldig glad for at mange av disse meningene ikke representerer det jeg er vant med i min omgangskrets. Heldigvis.

Men hvorfor skal man da ha kaffegjester? Hvis man ikke betyr nok for brudeparet at de er verdt å ha til middag, hva er egentlig da vitsen? For klart kaffe, kaker og litt snacks koster, men for meg er det ren høflighet å vise gjesten såpass respekt at de får noe igjen av dagen. Og gjester bruker ganske mye penger, det kommer man bare ikke utenom, og da er det veldig rart at man utelater noen. Jeg fikk meg rett og slett til å inviterer kaffegjester, nettopp fordi jeg visste at de kom til å bruke både tid og penger på oss, og det minste vi kunne gjøre er å gi dem litt tilbake.

Og heldigvis er jeg i en slik omgangskrets hvor det er lov til å ha ulike meninger, uten at man blir dømt av den grunn. ;)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er merkelig å ha kaffegjester, og vi hadde derfor ikke dette selv. For meg virker det som man ser på noen som mer verdt enn andre når man ikke gidder å ta seg bryet med å spandere på dem en skikkelig middag. Noen får og andre ikke.

Unntaket er kanskje hvis det er veldig mange kaffegjester og få til middag. F.eks hvis brudeparet har middag med sine aller nærmeste først og deretter har fest. Det kan jeg forsåvidt skjønne. Det jeg derimot ikke skjønne er hvordan man kan be 60 til middag og la 10 bli stående på gangen og vente til middagen er over.(..)

Slik jeg er vant med kaffegjester, der familien min kommer fra, så er det slik at familien og forlovere med partnere blir invitert i middagen. Det er ofte store familier, så man er fort 50 stk til middag. Så kommer kaffegjestene til litt enklere bevertning og til skikkelig fest. Da er det gjerne 50 til, brudeparets venner og venner av familien etc. Ingen tar det som en fornærmelse fordi det er sånn tradisjonen er.

• Liker 1
Skrevet

Slik jeg er vant med kaffegjester, der familien min kommer fra, så er det slik at familien og forlovere med partnere blir invitert i middagen. Det er ofte store familier, så man er fort 50 stk til middag. Så kommer kaffegjestene til litt enklere bevertning og til skikkelig fest. Da er det gjerne 50 til, brudeparets venner og venner av familien etc. Ingen tar det som en fornærmelse fordi det er sånn tradisjonen er.

Hvem har snakket om å bli fornærmet? ;)

Jeg personlig synes det er merkelig at man kan få seg til å gjøre det. Men hvis alle har det som en tradisjon så er jo det forsåvidt helt greit, men for oss som ikke er vant til det så kan det virke både snodig og merkelig.

Men igjen altså: selv om man er i mot kaffegjester så betyr jo ikke det at man blir fornærmet. Det er ikke dét handler om, for meg handler det om ren høflighet. Jeg er opplært til at når man ber så inkluderer man alle som er invitert på alt. Noe annet er uhøflig fordi man vet at gjestene har brukt som sagt både tid og penger på å komme.

Så er det også en annen ting: det er selvsagt gråsoner her. For meg er det stor forskjell på å inviterer 60 til middag og 10 til kaffen, som ei venninne av meg opplevde, og det å invitere 50 til middag og 50 til kaffen. Det har litt med at det markerer veldig de 10, de blir rimelig synlige og det er forskjell på å skvise inn 10 stykker til, slik jeg ser det, og 50.

Gjest Adriane
Skrevet

Men hvorfor skal man da ha kaffegjester? Hvis man ikke betyr nok for brudeparet at de er verdt å ha til middag, hva er egentlig da vitsen? For klart kaffe, kaker og litt snacks koster, men for meg er det ren høflighet å vise gjesten såpass respekt at de får noe igjen av dagen. Og gjester bruker ganske mye penger, det kommer man bare ikke utenom, og da er det veldig rart at man utelater noen. Jeg fikk meg rett og slett til å inviterer kaffegjester, nettopp fordi jeg visste at de kom til å bruke både tid og penger på oss, og det minste vi kunne gjøre er å gi dem litt tilbake.

Og heldigvis er jeg i en slik omgangskrets hvor det er lov til å ha ulike meninger, uten at man blir dømt av den grunn. ;)

Det kan du jo spørre om. Men... det du da egentlig sier, er at de menneskene som du ikke inviterte til bryllupet deres, de var ikke verdt å be?

Det er der kjernen ligger for meg. Invitere en del av gjestene "kun" til bryllupsfest, eller la være å invitere de i det hele tatt. Hvilket av disse to alternativene vil få de personene dette gjelder til å føle seg mest (eller minst) inkludert/eskludert? "Mitt vennskap med brudeparet er så lite verdt at a) jeg ble kun bedt til bryllupsfesten eller b) jeg ble ikke engang invitert til bryllupsfesten"

I vår omgangskrets ville flertallet landet på alternativ b.

Dermed tenker jeg at man bør gi brudepar generelt såpass tiltro at de selv kjenner sine (potensielle) gjester best, og handler deretter. Eller hva? ;)

• Liker 4
Skrevet

Det kan du jo spørre om. Men... det du da egentlig sier, er at de menneskene som du ikke inviterte til bryllupet deres, de var ikke verdt å be?

Det er der kjernen ligger for meg. Invitere en del av gjestene "kun" til bryllupsfest, eller la være å invitere de i det hele tatt. Hvilket av disse to alternativene vil få de personene dette gjelder til å føle seg mest (eller minst) inkludert/eskludert? "Mitt vennskap med brudeparet er så lite verdt at a) jeg ble kun bedt til bryllupsfesten eller b) jeg ble ikke engang invitert til bryllupsfesten"

I vår omgangskrets ville flertallet landet på alternativ b.

Dermed tenker jeg at man bør gi brudepar generelt såpass tiltro at de selv kjenner sine (potensielle) gjester best, og handler deretter. Eller hva? ;)

De vi ikke inviterte til vårt bryllup ville vi ikke feire dagen med. Hva så? Er det så farlig å innrømme da? Vi ønsket kun å feire med de som betydde noe for oss, og det har jeg ingen problemer med å innrømme. Sånn er det da uansett hvem som inviterer til bryllup, alle kan ikke være med i et bryllup.

Samtidig, er man en av de 10 kaffegjestene som ikke har blitt bedt til middag blir det veldig mye mer synlig hvem som har betydd noe og ikke. De som ikke ble invitert i vårt bryllup har heller aldri hatt særlig kontakt med oss, ergo tviler jeg sterkt på at de føler noe som helst rundt det. MEN, hadde vi bedt dem som kaffegjester hadde saken blir en helt annen, for det hadde markert ganske tydelig hvor de sto i forhold til oss.

Hadde det vært 50 stykker til som hadde betydd noe for oss, og som vi ville feiret dagen med, så hadde vi invitert dem til hele bryllupet, ikke bare kaffen og kakene. Ja, det ville medført en større økonomisk belastning, men da hadde vi utsatt hele bryllupet så vi kunne betalt for alle sammen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv, så henviser til mine og andres tidligere innlegg hvor det står mange gode grunner til å ha kaffegjester - eller bryllupsfestgjester om du vil. Det finnes nok av gode grunner, og tro det eller ei - så er veldig mange av de IKKE økonomisk betinget.

Igjen så kommer dette med kostander opp. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å bruke så utrolig mye penger hvis dere skal i bryllup? Er det ingen her som har selskapsklær i det hele tatt? Skal man regne kilometertakst for kjøring? Gjør dere dette i alle anledninger som dåp, konfirmasjon, julefest/besøk, 30 eller 50 årslag også? Går dere rundt og har en pris for deres egen tid også? Du skriver jo at man bruker "tid og penger", så da regner jeg med at deres tid er så verdifull at vi andre for all del ikke må kaste den bort med å invitere dere til noe fest hvis dere ikke får lov å sitte sammen med brudepar og foreldre under middagen.

Man har da med gaver til mange av de ovennevnte begivenhetene også, og det er ikke alltid man velger å servere middager, men kun kaffe og kaker.

Jeg spør deg også (ingen andre vil jo svare); ville du gått hvis du ble invitert i en kollegas bryllupsfest hvis de valgte å ha en middag kun med aller nærmeste familie, og invitere venner og kollegaer til kaffe og fest etterpå? Eller ville du tenkt at du ikke var like mye "verd" som brudens foreldre og søsken, og da heller holdt deg hjemme?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kan kanskje være verdt å ha opprinnelsen til systemet med kaffegjester i bakhodet.

Før i tiden var det vanlig med "slengere" i bryllup. En slenger kunne være en nabo, en bekjent, eller noen som rett og slett var i nærheten og som kom ubedt til kaffe litt utpå kvelden.

På denne måten kunne det bli ganske utfordrende å stelle til bryllup, man visste jo rett og slett ikke hvor mange som kunne finne på å komme og det var selvsagt en skam å ikke kunne traktere alle sammen.

Så, for å unngå slike situasjoner, ble det vanlig å be disse slengerne som kaffegjester slik at man hadde en viss kontroll på mengden kake, kaffe og drikkevarer man måtte ha.

Fremdeles er det noen steder (en venninne av meg opplevde det senest i fjor)hvor man kan risikere at slengere dukker opp, men ikke i sånne mengder som før i tiden.

Her hvor tradisjonen med kaffegjester står sterkt er det visse "regler" som gjelder. Kaffegjestene er mer perifere venner, bekjente, naboer og sånt. Kaffegjestene skal ikke gi så dyre gaver (for "gjest" som var opptatt av det). De skal ikke bo langt unna osv.

Så dersom man har styr på de uskrevne reglene er er det null problemer med kaffegjester. Tvert i mot er det en gammel og koselig tradisjon.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Jeg begynner å bli litt lei av å gjenta meg selv, så henviser til mine og andres tidligere innlegg hvor det står mange gode grunner til å ha kaffegjester - eller bryllupsfestgjester om du vil. Det finnes nok av gode grunner, og tro det eller ei - så er veldig mange av de IKKE økonomisk betinget.

Igjen så kommer dette med kostander opp. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer å bruke så utrolig mye penger hvis dere skal i bryllup? Er det ingen her som har selskapsklær i det hele tatt? Skal man regne kilometertakst for kjøring? Gjør dere dette i alle anledninger som dåp, konfirmasjon, julefest/besøk, 30 eller 50 årslag også? Går dere rundt og har en pris for deres egen tid også? Du skriver jo at man bruker "tid og penger", så da regner jeg med at deres tid er så verdifull at vi andre for all del ikke må kaste den bort med å invitere dere til noe fest hvis dere ikke får lov å sitte sammen med brudepar og foreldre under middagen.

Man har da med gaver til mange av de ovennevnte begivenhetene også, og det er ikke alltid man velger å servere middager, men kun kaffe og kaker.

Jeg tror generelt man blir litt for fokusert på dette med økonomi, bare fordi det blir nevnt. For meg har det økonomiske perspektivet aldri vært det viktigste.

Men det handler i bunn og grunn for meg om høflighet. At man setter pris på gjestene. At man faktisk SER gjestene, at man ikke lever seg inn i sin egen boble og faktisk erkjenner det at gjestene faktisk også gjort litt for å ta en del av ens egen dag. Og derfor var det viktig for meg at våre gjester fikk være med på hele dagen. For jeg visste at vi hadde gjester som måtte betale ganske mange tusen for å komme i bryllupet vårt pga flyreise, hotell osv. Jeg hadde selvsagt skjønt det hvis de takket nei, og at de da orket å reise langt og i tillegg både kjøpe gave og alt som er blir jeg faktisk svært ydmyk over.

For meg handler dette mye ydmykhet egentlig. Jeg er ekstremt ydmyk for at noen gadd å komme i bryllupet vårt, så enkelt er det. Og jeg hadde blitt flau over meg selv hvis jeg ikke kunne tilbudt dem noe tilbake for det de gjorde for oss. For de skapte en fantastisk dag for oss, uavhengig av økonomi og gaver. For meg var det kjempeviktig at våre gjester koste seg og følte at de satt pris på, og jeg har også de inntrykket at de gjorde det. Ergo er kaffegjester feil for meg, fordi det virker som man egentlig ikke bryr seg veldig mye om gjestene sine. For meg var ikke bryllupet en dag kun for oss, den var faktisk en dag sammen med mange flotte mennesker og selvsagt fortjente de å få litt tilbake.

Jeg spør deg også (ingen andre vil jo svare); ville du gått hvis du ble invitert i en kollegas bryllupsfest hvis de valgte å ha en middag kun med aller nærmeste familie, og invitere venner og kollegaer til kaffe og fest etterpå? Eller ville du tenkt at du ikke var like mye "verd" som brudens foreldre og søsken, og da heller holdt deg hjemme?

Da må jo du lese mitt innlegg også, siden du beskylder meg for ikke å lese ditt, jeg skrev faktisk dette:

Så er det også en annen ting: det er selvsagt gråsoner her. For meg er det stor forskjell på å inviterer 60 til middag og 10 til kaffen, som ei venninne av meg opplevde, og det å invitere 50 til middag og 50 til kaffen. Det har litt med at det markerer veldig de 10, de blir rimelig synlige og det er forskjell på å skvise inn 10 stykker til, slik jeg ser det, og 50.

OG

Rett og slett fordi markeringen blir helt annen, man signaliserer at alle egentlig da er så og si i samme båt. Jeg ville aldri gjort det selv, men jeg har vel mer forståelse for at det kan bli gjort slik. På én side har man en prinsipiell holdning, på en annen side kan man erkjenne at det finnes unntak fra "reglene".

Endret av Yvonne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...