Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #21 Skrevet 23. mai 2012 Nå tror jeg du misforstår. Hvis du leser mine innlegg skriver jeg også (alltid) at man skal oppføre seg og i dette tilfelle med kaffegjester så sier jeg også at jeg mener at alt naturligvis skal gjøres på en ordentlig måte og at ingen skal "vente på gangen". Men ok - vi er uenige. Jeg forstår det slik at du mener alle brudepar inviterer evt kaffegjester fordi de ønsker flere gaver, mens jeg mener at det er like mange grunner til kaffegjester som det finnes ulike brudepar :-). Vel, jeg har bare lest/hørt to og de holder ikke.
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #22 Skrevet 23. mai 2012 Du spurte hva problemet var og der har du problemet: Brudeparene tror at dagen deres er like interessant for alle de andre, som den er for dem selv. Slik er det ikke. Det er slett ikke sant! Hvilket igjen er en grunn til kaffegjester. De er ofte mennesker man vet ikke vil være fullt så interessert i dagen som det middagsgjestene er. Dessuten er det heller ikke sånn at man inviterer for å få gaver. Man inviterer fordi man ønsker at personene skal være tilstede den dagen. Jeg skal ha kaffegjester. Om de kjøper en billig gave eller ikke har med seg gave i det hele tatt så bryr det meg fint lite så lenge de vil være med oss på dagen. 7
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #23 Skrevet 23. mai 2012 Det er slett ikke sant! Hvilket igjen er en grunn til kaffegjester. De er ofte mennesker man vet ikke vil være fullt så interessert i dagen som det middagsgjestene er. Dessuten er det heller ikke sånn at man inviterer for å få gaver. Man inviterer fordi man ønsker at personene skal være tilstede den dagen. Jeg skal ha kaffegjester. Om de kjøper en billig gave eller ikke har med seg gave i det hele tatt så bryr det meg fint lite så lenge de vil være med oss på dagen. Endelig noen med litt perspektiv. Signerer denne :-)
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #24 Skrevet 23. mai 2012 Synes det er kjempekoselig å bli invitert på kaffe, jeg. Da viser jo brudeparet at de ønsker at jeg skal være sammen med dem på den store dagen. Jeg har full forståelse at alle ikke har råd/tar seg råd/ønsker å ha alle til middag, det blir fort veldig mange gjester da. Så om alternativene er å bli invitert kun til kaffe, eller ikke i det hele tatt så setter jeg veldig pris på å få komme til kaffen! 7
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #25 Skrevet 23. mai 2012 Vel, jeg har bare lest/hørt to og de holder ikke. Hva da?
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #27 Skrevet 23. mai 2012 Les # 18 om igjen, du. Ja det var det jeg "fryktet". Betyr dette at du kun har hørt eller til og med bare lest om to tilfeller der bruden har invitert til kaffegjester for å få flere gaver? I så tilfelle er jo dette grunnlaget svært dårlig da må jeg si... Jeg håper jeg har misforstått deg nå?
must Skrevet 23. mai 2012 #28 Skrevet 23. mai 2012 Vi har bedt inn til fest på hotell og skal ha kaffegjester. Det har med økonomi å gjøre at ikke alle er bedt til middag, men jeg ønsker å vise at jeg setter pris på folk og be de til kaffe likevel. Vil de ikke komme, takker de enkelt og greit nei. Argumentet med "flere" gaver holder ikke for vår del i hvert fall siden vi mest sannsynlig vil bruke mer på å invitere kaffegjestene enn vi vil få igjen i gaver... 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #29 Skrevet 23. mai 2012 Jeg syns det er helt greit å ha kaffegjester, så lenge man legger litt tanke bak det. - Kaffegjestene bør aldri være i ekstremt mindretall. (Type 100 til middag, og 10 til kaffe). - Kaffegjester bør aldri ha mer enn én times reisevei hver vei - Det bør helst være en slags logikk i hvem som er bedt til hva. Det er kjipt dersom man er eneste kusine/tante/venninne fra vennegjengen som blir bedt til kaffe, når alle de andre fra samme kategori ble invitert til middag. - Dersom lokalet ikke er egnet for å ta imot kaffegjestene på en ordentlig måte bør man droppe det. Bryllupsmiddager har det med å dra ut, og da er det ikke OK å la pynta folk sitte og vente på gangen mens de hører på at middagsgjestene koser seg. Jeg tror et opplegg hvor kaffegjestene føler seg verdsatt og velkomne er fullt mulig å få til, men man bør ha i bakhodet hvordan en selv ville ønsket å bli møtt ved en slik anledning. 8
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #30 Skrevet 23. mai 2012 (endret) Ja det var det jeg "fryktet". Betyr dette at du kun har hørt eller til og med bare lest om to tilfeller der bruden har invitert til kaffegjester for å få flere gaver? I så tilfelle er jo dette grunnlaget svært dårlig da må jeg si... Jeg håper jeg har misforstått deg nå? Du glemte punktet om økonomi... Endret 23. mai 2012 av "gjest"
Dolce Skrevet 23. mai 2012 #31 Skrevet 23. mai 2012 (endret) I mange andre tråder her inne er det eksempler på at man har invitert kaffegjester nesten helt uten omtanke for gjestene. Derfor tror jeg nok at mange kaffegjester føler at de kun er bedt for at brudeparet skal få flere gaver og/eller for at vi skal få gleden av å se brudekjolen "live" Selv har jeg opplevd altfor mange ganger å være annenrangs eller det som verre er - etter å ha bladd opp mange tusenlapper på gave, kjole, reise, overnatting m.m. Derfor støtter jeg også fullt ut siste AB: (Sitat): - Dersom lokalet ikke er egnet for å ta imot kaffegjestene på en ordentlig måte bør man droppe det. Bryllupsmiddager har det med å dra ut, og da er det ikke OK å la pynta folk sitte og vente på gangen mens de hører på at middagsgjestene koser seg. Og jeg skulle gjerne ha vært kaffegjest hos Elfrida! Super ordning dere legger opp til Endret 23. mai 2012 av Dolce 2
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #32 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har inntrykk av at folk ikke vil spandere middag på alle, men vil gjerne ha gaver. Eh, nei. Man gir jo gave etter kuvertpris og det er klart man ikke får like dyre gaver fra kaffegjester. Dette er en godt innarbeidet tradisjon i flere deler av landet og da er det gjerne litt fjernere venner. Hvem sier nei takk til en skikkelig fest?
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #33 Skrevet 23. mai 2012 Eh, nei. Man gir jo gave etter kuvertpris og det er klart man ikke får like dyre gaver fra kaffegjester. Dette er en godt innarbeidet tradisjon i flere deler av landet og da er det gjerne litt fjernere venner. Hvem sier nei takk til en skikkelig fest? Vel, som Dolce skrev, mange ut av oss har vært invitert hvor opplegget for kaffegjester har vært dårlige, og derfor sitter vi med det inntrykket av at det ikke er så farlige med oss og det vi har lest her inne forsterker egen erfaring. Selv om du tror/mener/opplevd noe annet, så gjør det ikke andres erfaring mindre troverdig.
Skina Skrevet 23. mai 2012 #34 Skrevet 23. mai 2012 Himmel og hav så dramatiske mange av dere er. Om dere synes det er så ille å bli bedt til kaffe i bryllup er det da bare å si nei. Det er bedre at dere blir hjemme enn å komme til kaffe misfornøyde. Jeg skal gifte meg snart og vi har bedt 32 personer til kaffe, kake og fest. Og de tilbakemeldingene vi har fått er, takk og lov, vi får lov til å komme på den delen som er moro. Kaffegjestene kommer til å bli tatt imot på verdens beste måte og så, når bryllupskaka er spist blir det hæla i taket til den lyse morgen, med fri bar og levende musikk. 4
Sirah Skrevet 23. mai 2012 #35 Skrevet 23. mai 2012 Jeg ser virkelig ikke problemet jeg heller. Jeg har vært både middagsgjest og kaffegjest i flere bryllup og har da aldri blitt fornærmet hverken den ene eller andre veien! Jeg har vært middagsgjest når det har vært snakk om GODE venner eller familie. Har det vært litt "fjernere" har jeg vært kaffegjest, noe jeg personlig har syntes vært helt naturlig. Jeg har satt stor pris på at brudeparet har ønsket at jeg har vært tilstede uansett jeg... 3
chadahl Skrevet 23. mai 2012 #36 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har ikke vært kaffegjest i bryllup enda, men hadde jeg fått invitasjon som kaffegjest hadde jeg med glede dratt på meg finstasen og kommet (så sant det ikke hadde vært i bodø ) Skjønner ikke helt hva som er problemet med det jeg, tre av favoritt tingene mine tilrettelagt og ferdig - kaker, check, skikkelig fest, check, gode venner i godt lag, CHECK Vi skal gifte oss neste sommer, og JA det blir kaffegjester. så det så :gjeiper: :gjeiper: Og kommer så klart til og bruke gode tips herfra om hvordan og gjøre de kjære kaffegjestene våres så fornøyde som mulig 4
Dolce Skrevet 23. mai 2012 #37 Skrevet 23. mai 2012 Og kommer så klart til og bruke gode tips herfra om hvordan og gjøre de kjære kaffegjestene våres så fornøyde som mulig Veldig enkelt: Sørg for at det er et hyggelig lokale klart for kaffegjestene når de kommer, og at det er mat&drikke der. Det er på dette punktet det svikter mest på "elendige kaffegjestopplevelser". Ingen skal måtte tråkke rundt i finstasen i byer/på bygda og vente i timesvis. Ingen skal sitte på gangen uten hverken vått eller tørt og vente på en alltid (repeterer: alltid) forsinket bryllupsmiddag. Og ingen skal ihvertfall bli bedt om bli sittende på gangen og være musestille for å ikke forstyrre middagen - som allerede er 2 timer på overtid. Det hender til og med at man må stå på gangen og vente. Dvs. ikke er det mat, ikke er det drikke - og det er heller ikke stoler..... 3
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #38 Skrevet 23. mai 2012 Du glemte punktet om økonomi... Jeg beklager. Jeg skjønner ikke hva du mener eller sikter til, så hele setninger ville være fint :-). Det jeg påpekte i mitt innlegg er om det virkelig stemmer at du baserer dine antagelser om at alle brudepar oppfører seg ufint fordi du har hørt og/eller til og med bare lest - om to stykker som har gjort dette. I så måte gjentar jeg at grunnlaget for slike antagelser er vel tynt. Men, men - ferdig nå :-). Liten vits å fortsette når jeg ikke forstår hvor du vil eller hva du mener når du skriver i halve setninger.
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #39 Skrevet 23. mai 2012 Jeg beklager. Jeg skjønner ikke hva du mener eller sikter til, så hele setninger ville være fint :-). Det jeg påpekte i mitt innlegg er om det virkelig stemmer at du baserer dine antagelser om at alle brudepar oppfører seg ufint fordi du har hørt og/eller til og med bare lest - om to stykker som har gjort dette. I så måte gjentar jeg at grunnlaget for slike antagelser er vel tynt. Men, men - ferdig nå :-). Liten vits å fortsette når jeg ikke forstår hvor du vil eller hva du mener når du skriver i halve setninger. Jeg har vanket på forumet her i mange år, så jeg har lest og hørt om flere enn to stk som har behandlet sine kaffegjester dårlig.
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #40 Skrevet 23. mai 2012 Vel, jeg har bare lest/hørt to og de holder ikke. Ikke vet jeg. Jeg bare henviser til det du selv sier. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå