Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har inntrykk av at folk ikke vil spandere middag på alle, men vil gjerne ha gaver. 17
Gjest Offensive Pie Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 (endret) Jeg har inntrykk av at folk ikke vil spandere middag på alle, men vil gjerne ha gaver. Nå tror jeg du har blitt for vant til bryllupsforumet Edit: Ser tråden er flyttet nå Endret 23. mai 2012 av Offensive Pie 3
Wednesday Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har inntrykk av at folk ikke vil spandere middag på alle, men vil gjerne ha gaver. enig!! 2
Gjest gjest Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 Har aldri likt kaffegjester! Gruer meg til dagen jeg blir gift/samboer og må sitte pent og pyntelig å jasse med alt mulig av folk, liker det ikke . Vet ikke helt hva du spør etter men..
Gjest Elfrida Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 I vårt tilfelle har vi plass til flere på festen enn til middag. Og siden vi har plass til flere til festen har vi lyst til å invitere noen flere også, og er så naive at vi tror folk syns det er hyggelig å komme på fest. Siden det er god stueplass slipper de å sitte og vente, og vil bli tatt i mot med noe å drikke og litt småmat selv om vi skulle bli forsinket med middagen. 5
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 Tenker du i forhold til bryllup? For min del er det handler det om at kaffegjestene er venner, men ikke veldig nære venner. Jeg ønsker å dele dagen med dem, men jeg tror ikke de ville ha noen stor glede av å være med på middagsdelen som f.eks å måtte høre på alle taler og slikt. Derfor inviterer jeg disse heller til den delen hvor det skjer litt mer og ting ikke er så formelt. Hvis du tenker sånn ellers så er det vel fordi det er koselig. Selv liker jeg ikke kaffe, men tegjester er minst like koselig 4
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Hvorfor? Hvorfor ikke? Er det maten man føler seg snytt for? Talene? Hvis en ønske å invitere venner, kollegaer eller andre til kaffe etter middag kan vel det være vel så hyggelig? Hvis man for eksempel har et lite bryllup med kun nærmeste familie til middag - er det da så galt å invitere venner til fest på kvelden? Ut i fra det jeg leser her på KG om kaffegjester så virker det som de fleste har en stor motforestilling mot dette, og at dere mener det bare er èn grunn til å ha det, i tillegg til at senarioet alltid er at det er noen få som må vente på gangen. Dette stemmer jo ikke med virkeligheten. Det finnes mange grunner til at noen ønsker å ha kaffegjester og jeg fatter og begriper ikke hvorfor dette skal plutselig være så ille? Men klart - når dere begynner å fantasere om at gavene skal være lik prisen på kuverten, at man ikke blir like verdsatt og "bare får kaffe og kaker, alkohol og en fest", så skal man ihvertfall ikke nedverdige seg til å gå. Ofte er det de samme som klager over hvor kjedelige bryllup kan være med lange taler, elendig mat (noen blir jo aldri fornøyd med maten) osv. La oss si at en av dine kollegaer gifter seg og inviterer deg sammen med flere andre kollegaer og venner til kaffe og fest - ville du da ikke gått? Ville det føltes nedverdigene at du som arbeidskollega ikke fikk være med den nærmeste familie på middagen? Som alt annet har det med hvordan ting gjøres. Hva som er grunnen er vel egentlig likgyldig, men etter å ha vært her på KG noen md så blir jeg sjokkert over hvor mye folk legger vekt på hva ting koster i bryllup, og at man aldri blir fornøyd med det ene eller andre. Er det det samme i konfirmasjoner og dåp også? Jeg tror at dere som er så veldig imot dette kaffegjestprinsippet, egentlig ikke kommer fra steder/familier hvor dette er vanlig - kan det stemme? At dere egentlig ikke vet hva det er, og kanskje en og annen av dere også har hatt en dårlig erfaring som kaffegjest? Som sagt så har det med hvordan ting gjøres. Jeg synes overhode ikke det er greit at man skal "vente på gangen", men skjer dette bestandig da? Jeg har vært i flere bryllup som kaffegjest og aldri måtte vente, eller vært i tvil om hva jeg skal ha på meg, kjøpe i gave eller følt meg "annenrangs" av den grunn. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal gjøre et så stort nummer av noe som har vært vanlig i lange tider i Norge og som i utgangspunktet ikke er noe problem. Hvis du/dere føler dere mindreverdige og ikke gidder å gå om du kun er invitert til kaffe og fest - ja - så la vær rett og slett! :-). Værre er det ikke, og jeg er sikker på at de fleste ikke ønsker seg misfornøyde gjester uansett så da blir det en win-win situasjon :-) 10
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #11 Skrevet 23. mai 2012 Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er kaffegjestene annenrangs gjester. Tradisjon eller ei. 5
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #12 Skrevet 23. mai 2012 Uansett hvordan man vrir og vrenger på det så er kaffegjestene annenrangs gjester. Tradisjon eller ei. Da betyr det at du ikke ville gått i din kollegas bryllup hvis du ble kun invitert til kaffe og fest? Det at du ikke er nærmeste familie vil altså være avgjørende om man ønsker å delta eller ikke. Kall det "annenrangs, B-listen" eller hva som helst. Hva får dere til å tro at dere alltid må være prioritert? Hvorfor skal man være det bestandig da? Er man virkelig så selvhøytidlige? Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva som er problemet. 9
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #13 Skrevet 23. mai 2012 Da betyr det at du ikke ville gått i din kollegas bryllup hvis du ble kun invitert til kaffe og fest? Det at du ikke er nærmeste familie vil altså være avgjørende om man ønsker å delta eller ikke. Kall det "annenrangs, B-listen" eller hva som helst. Hva får dere til å tro at dere alltid må være prioritert? Hvorfor skal man være det bestandig da? Er man virkelig så selvhøytidlige? Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hva som er problemet. Problemet er at brudeparet (bruden) mener bestemt at den her dagen er like viktig for alle andre som det er for dem. De må innse at det ikke er slik. 3
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #14 Skrevet 23. mai 2012 Jeg ville aldri invitert til et annenrangs selskap for de gjestene som ikke er viktige nok. Da er det bedre å ikke invitere. 6
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #15 Skrevet 23. mai 2012 Problemet er at brudeparet (bruden) mener bestemt at den her dagen er like viktig for alle andre som det er for dem. De må innse at det ikke er slik. Å ja - du kjenner tydeligvis brudeparet? Eller går du bare ut i fra at det er bruden som har bestemt dette? Hehe - du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt.
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #16 Skrevet 23. mai 2012 Å ja - du kjenner tydeligvis brudeparet? Eller går du bare ut i fra at det er bruden som har bestemt dette? Hehe - du svarte forøvrig ikke på spørsmålet mitt. Du spurte hva problemet var og der har du problemet: Brudeparene tror at dagen deres er like interessant for alle de andre, som den er for dem selv. Slik er det ikke.
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #17 Skrevet 23. mai 2012 Du spurte hva problemet var og der har du problemet: Brudeparene tror at dagen deres er like interessant for alle de andre, som den er for dem selv. Slik er det ikke. Nei - DU tror at alle brudepar mener dette. Det er altså ikke tilfelle, og du bør slutte å dra alle over en kam. Kan du ikke ta innover deg at det finnes ulike grunner til at man ønsker kaffegjester da? Og hvorfor er det så vanskelig å svare på spørsmålet vedr. om du ville gått hvis en kollega inviterte på dette? Ser du ingen nyanser i dette i det hele tatt? Ja, ja - du har din mening, og jeg har min. Det må respekteres, jeg synes bare det er synd at du nekter å se at det ikke alltid er like svart/hvitt, og at ikke alle er like. Brudepar er nemlig ikke en bestemt type mennesker, men to ulike mennesker som skal gifte seg. Kan skje selv den beste ;-) 9
Gjest "gjest" Skrevet 23. mai 2012 #18 Skrevet 23. mai 2012 Nei - DU tror at alle brudepar mener dette. Det er altså ikke tilfelle, og du bør slutte å dra alle over en kam. Kan du ikke ta innover deg at det finnes ulike grunner til at man ønsker kaffegjester da? Og hvorfor er det så vanskelig å svare på spørsmålet vedr. om du ville gått hvis en kollega inviterte på dette? Ser du ingen nyanser i dette i det hele tatt? De grunnene vi har fått presentert for kaffegjester er: Dårlig økonomi/ikke fullt så nær venn. Og når det er slik så inviterer man ikke til kaffegjester overhodet, så jeg holder fast på min forståelse som kom i det første innlegget mitt i den her tråden om at det inviteres til kaffegjester pga brudeparet vil ha mere gaver. Ja, ja - du har din mening, og jeg har min. Det må respekteres, jeg synes bare det er synd at du nekter å se at det ikke alltid er like svart/hvitt, og at ikke alle er like. Brudepar er nemlig ikke en bestemt type mennesker, men to ulike mennesker som skal gifte seg. Kan skje selv den beste ;-) Vel, men det samme kan jeg si da, for du er veldig på hugget og skal ta alle som er kritiske til brudezillafaktene folk får når de planlegger bryllupp.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #19 Skrevet 23. mai 2012 Heller kaffen enn selve vielsen spør du meg. 4
Portvinpiken Skrevet 23. mai 2012 #20 Skrevet 23. mai 2012 De grunnene vi har fått presentert for kaffegjester er: Dårlig økonomi/ikke fullt så nær venn. Og når det er slik så inviterer man ikke til kaffegjester overhodet, så jeg holder fast på min forståelse som kom i det første innlegget mitt i den her tråden om at det inviteres til kaffegjester pga brudeparet vil ha mere gaver. Vel, men det samme kan jeg si da, for du er veldig på hugget og skal ta alle som er kritiske til brudezillafaktene folk får når de planlegger bryllupp. Nå tror jeg du misforstår. Hvis du leser mine innlegg skriver jeg også (alltid) at man skal oppføre seg og i dette tilfelle med kaffegjester så sier jeg også at jeg mener at alt naturligvis skal gjøres på en ordentlig måte og at ingen skal "vente på gangen". Men ok - vi er uenige. Jeg forstår det slik at du mener alle brudepar inviterer evt kaffegjester fordi de ønsker flere gaver, mens jeg mener at det er like mange grunner til kaffegjester som det finnes ulike brudepar :-).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå