smilla1 Skrevet 1. februar 2004 #1 Skrevet 1. februar 2004 http://www.dagbladet.no/kunnskap/2004/02/0.../01/389806.html Jeg tror det er mye sant i denne artikelen. Hva mener dere?
Gjest Madley Skrevet 1. februar 2004 #2 Skrevet 1. februar 2004 Så altså har jeg ikke tatt så mye feil når jeg hevder at det ikke er min skyld at jeg er bortskjemt..
Kate Skrevet 1. februar 2004 #3 Skrevet 1. februar 2004 Enig med deg, Smilla, som hevder det er mye sant i denne artikkelen. Alle foreldre jeg kjenner synes det viktig å følge opp barna, og det er det jo selvfølgelig, men av og til tenker jeg at det kan bli litt vel mye oppfølging. Hvis barna blir vant til at deres behov alltid kommer i første rekke, og foreldrene nesten ikke har mulighet til å leve sine egne liv fordi tiden ikke strekker til når det skal bakes til speideren, kjøres til trening, og entusiastisk heies fra sidelinjen under hver en kamp, ja da tror jeg vi oppdrar en generasjon av egoistiske og selvsentrerte mennesker som kan ha vanskelig for å innordne seg i en større gruppe og bli nyttige samfunnsborgere. Jeg tror ikke at barn har vondt av å av og til måtte finne seg i å komme i andre rekke, at de ser at det faktisk finnes andre mennesker som også har krav på å få sine behov dekket.
Tusenfryd Skrevet 1. februar 2004 #4 Skrevet 1. februar 2004 Jeg er eldre enn disse, men mener at hele samfunnet er preget av en egoistisk holdning i forhold til seg og sitt. At vi i dag har det vesentlig enklere enn for et par generasjoner siden, er selvsagt, men det er mange måter å håndtere det på også. Vi kan være takknemlig for det og sette pris på det og sørge for at generasjoner etter oss får det like bra. Eller vi kan ta det som en selvfølge, grabbe til oss enda mer selv om det går på bekostning av de som kommer etter.
VesleBråka Skrevet 3. februar 2004 #5 Skrevet 3. februar 2004 YEP! Dette stemmer veldig godt med mitt syn, at mange av foreldrene til den oppvoksende generasjon gjør en fryktelig dårlig jobb med avkommet, oppdrar dem dårlig. Og det blir verre for hver generasjon. Hva skjer når disse ungene som er vant til å få ALT skal begynne å betale egne regninger? Ikke gidder de å få seg utdannelse og så klare å få seg jobb med høy lønn. Så havner de vel på forbrukslån-karusellen da. For man MÅ jo ha nye dyre klær konstant, hvis man skal være fullverdig menneske! Samme med mødre som er i tidsklemma, merkelig nok finner de tid til å vaske hele familiens klær, og ser ikke hvor mye tid de kunne spart ved å lære flere å bruke vaskemaskinen.. Det er masse klaging her inne på KG over kvinners menn som forventer at samboer/kone er hushjelp og stuepike i samme slengen.. som ikke engang gidder å putte tøyet sitt i skittentøyskurven for den som skal vaske. Det er foreldrene deres som har laget dem slik. Skikkelig skikkelig dårlig oppdragelse.
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2004 #6 Skrevet 3. februar 2004 Enig med deg, Smilla, som hevder det er mye sant i denne artikkelen. Alle foreldre jeg kjenner synes det viktig å følge opp barna, og det er det jo selvfølgelig, men av og til tenker jeg at det kan bli litt vel mye oppfølging. Hvis barna blir vant til at deres behov alltid kommer i første rekke, og foreldrene nesten ikke har mulighet til å leve sine egne liv fordi tiden ikke strekker til når det skal bakes til speideren, kjøres til trening, og entusiastisk heies fra sidelinjen under hver en kamp, ja da tror jeg vi oppdrar en generasjon av egoistiske og selvsentrerte mennesker som kan ha vanskelig for å innordne seg i en større gruppe og bli nyttige samfunnsborgere. Jeg tror ikke at barn har vondt av å av og til måtte finne seg i å komme i andre rekke, at de ser at det faktisk finnes andre mennesker som også har krav på å få sine behov dekket. Slike tanker gjør jeg meg også når det gjelder samvær med barn etter et samlivsbrudd...at alt skal legges til rette for barna er etter min mening ikke alltid av det positive.
Leonora Skrevet 8. februar 2004 #7 Skrevet 8. februar 2004 Vanskelig oppgave å bidra til å forme gode samfunnsborgere. Hva slags utdannelse har vi fått ? Livets skole med våre erfaringer ! På godt og vondt. I gamledager var flere generasjoner samlet og foreldrene hadde flere å støtte seg på. Ungene lærte også at alle bidrar med sitt til felleskapet. I dag har vi lært opp ungene til at alle bidrag til felleskapet skal lønnes (med uke lønn eller etc.) Ønsker meg ikke tilbake den "gamledager" men jeg tror vi har mistet mye "verdier" i vårt oppjagede stressede liv. Barna lærer også at barearbeid er forbudt og jeg fikk et lite gullkorn av min minste jente (10 år) for noen uker siden. Vi var på ferie hvor det var badekar. Jeg satt oppi og hun ville sitte sammen med meg. Hun satte seg bak meg og begynnte å vaske meg på ryggen. Etter en liten stund sier hun: Mamma dette er ikke lov. ÅÅÅ sier jeg, hvorfor det. Hvorpå hun svarer: Jeg er barn og vaske er arbeid og barnearbeid er forbudt. Ja jeg fikk meg en god latter...........Fint gullkorn å ta med videre men også en tankevekker..........Vi fikk en fin diskusjon om arbeid og bidrag til felleskap. Lærer vi opp barna våre til att alt er arbeid !!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå