Gå til innhold

Til dere som ikke har fullført vgs/ikke har tatt høyere utdanning

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bare av ren nysgjerrighet.

Skulle vel egentlig plassert emnet på karriere og utdanning, men ved å plassere trådene her vil det være mulighet til å nå frem til alle.

Årsaken til at jeg spør er at jeg, med høy utdanning, har erfart å få klage på at jeg snakker for mye om utdanningen min, ikke skryt, men for eksempel at jeg gruer meg til eksamen, synes noe jeg leser er fascinerende osv. Det opptar jo livet mitt i like stor grad som en jobb opptar andres. Jeg har erfart å bli holdt utenfor enkelte vennekretser. Først når enkelte venninner selv har begynt å ta høyere utdanning er det liksom ok. Jeg har selv ,i høy alder, vært uten utdanning og innbilte meg da at de med høy utdanning så ned på meg, nå erfarer jeg det omvendte. Det gjelder SELVFØLGELIG IKKE ALLE. Beklager på forhånd hvis noen erfarer dette emnet som støtende, jeg spør av ren nysgjerrighet fordi JEG har en erfaring, men det kan godt være ingen andre har det. Jeg har INGEN fordommer mot de som ikke har (valgt/eller av andre grunner) fullført vgs eller ikke tatt høyere utdanning.

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg har selv høyere utdanning, og ser helt klart poenget ditt, men jeg ser også at det går begge veier.

Stort sett opplever jeg at det dreier seg om manglende respekt for at andre velger noe annet enn en selv.

Jeg ble direkte hetset av slekt da jeg, som den første i familien, valgte å ta høyere utdanning.

Foreldrene mine var stolte over at jeg valgte den veien jeg gikk, men mange av mine tanter og onkler mente at jeg "trodde at jeg var noe", og at "jeg måtte ikke tro at jeg var noe bedre enn dem selv om jeg ble skolert".

En venninne av min mor var også skikkelig nedlatende da jeg etter 3 år på vgs valgte å gå videre på høgskolen, fordi hennes datter tjente 200 000 i året (det var høy lønn på den tiden) etter bare to år på vgs (handel og kontor. Hun klarte bare ikke skjønne at jeg gadd å ta opp masse studielån i stedet for å jobbe og tjene penger.

Men som sagt har jeg også opplevd høyt utdannede mennesker være nedlatende mot mennesker de mener har lavere rang enn dem selv.

Mange mennesker med "bare" yrkesutdanning, eller uten utdanning i det hele tatt, opplever med jevne mellomrom å få stygge kommentarer på grunn av sitt valg.

"Late" og "uten ambisjoner" er ord som ofte går igjen, og jeg har opplevd å høre kommentarer om lavt utdannede mennesker som har sjokkert meg stort.

En ting er når nabofruen nekter å snakke med mennesker hun anser for å være "på et lavere nivå enn henne selv" (hennes egne ord), det er bare dumt, men jeg ble direkte målløs da jeg hørte noen høyt utdannede omtale rørleggeren som jobbet i huset deres i temmelig krasse og negative ordelag, det opplevde jeg som onskapsfullt.

Han var jo "ingen", og hadde de hatt bedre tid, hadde de helt klart gjort jobben mye bedre selv. Tross alt kunne jo en godt dressert ape gjort samme jobben...

Huff, jeg så at jeg glemte å svare på spørsmålet ditt.

Jeg ser ikke ned på mennesker med lavere utdanning enn meg selv, heller ikke på mennesker med høyere utdanning enn jeg har.

Høyere utdanning er ikke for alle, noen er mer praktikere enn teoretikere, noen trives bedre i "kassa på Rimi" enn i et statusyrke, noen jobber for å leve, andre lever for å jobbe.

Det viktigste er at de selv er glade i jobben sin, og at de har yrkesstolthet, og ønsker å gjøre det beste de kan i sin jobb. :)

Endret av Rosemor
  • Liker 7
Gjest Hikken
Skrevet

Jeg tenker de er veldig heldige, og skulle ønske jeg var istand til det selv. Jeg ser veldig opp til de som greier å fullføre VGS/høyere utdanning. :)

• Liker 3
Skrevet (endret)

Du sier noe der, du.

Endret av Hesitation
Skrevet

Tjah. Om de tar høyere utdanning "bare for å tjene masse penger", så mister jeg litt sansen for vedkommende..om de derimot tar en utdanning for å kunne jobbe i ett yrke de virkelig brenner for, så skyter respekten seg i taket.

Men, så er jeg også av den oppfatningen av at det ikke er særlig til poeng å ta utdanning på utdanning på utdanning om du ikke har noe spesifikt du vil med den..

Gjest "gjest"
Skrevet

Tror vi må begynne å innse at det er noe med dem som ikke klarer å fullføre videregående.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg beundrer dem for at de klarer å gå skole, takle stresset med eksamen osv. Har per idag selv ikke en sjangs til å begynne på dette selv. Tenker ikke noe negativt i det hele tatt. Men om noen prater veldig mye om det samme emnet kan jeg sikkert bli litt lei, normal utvikling hos unger eller eksamener er like kjedelig for meg å høre på med mindre det skjer noe spesielt.

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi må begynne å innse at det er noe med dem som ikke klarer å fullføre videregående.

Mhm, bare se her, for en gjeng med rare folk.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt noe spesielt om folk med høyere utdanning, annet enn at de er skoleflinke og ambisiøse, og det er da bra egenskaper? At jeg selv ikke har høyere utdanning plager meg ikke, for mine ambisjoner har dreid seg om andre ting. Sånn er det bare, vi er forskjellige, og det som passer for noen, passer ikke like godt for andre. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fullført vgs, men har ikke noen høyere grad. Ser opp til dem som biter tenna sammen, drar på studielån i 100-tusenkronerklassen, og fullfører en høyere grad. De sørger for at jeg har en jobb å gå til, og stabil sikkert inntekt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mhm, bare se her, for en gjeng med rare folk.

Det er ganske stor forskjell på å ikke fullføre vgs og å ikke fullføre høgskole/universitet, som er det du linker til...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske stor forskjell på å ikke fullføre vgs og å ikke fullføre høgskole/universitet, som er det du linker til...

Jeg tror ikke den brukeren er så god i engelsk da han/hun oversatte 'college' til videregående skole. Facepalm.jpg

vVideregående på engelsk heter 'upper secondary school'

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du faktisk hadde lest noe av teksten, hadde du kanskje sett at det står "dropped out of high school" bak mange av navnene.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Dersom du faktisk hadde lest noe av teksten, hadde du kanskje sett at det står "dropped out of high school" bak mange av navnene.

Mange på den listen ble født på 17/1800-tallet, som ikke kan sammenlignes med dagens skoleorienterte samfunn. All respekt til de som klarer det, det viser jo at livet er mer enn skole! Akkurat den lista der var imidlertid litt misvisende :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og det er en vesentlig forskjell, som du ikke tar med, å droppe ut av VGS fordi man vil følge drømmen sin/finner ut at det er andre ting som er mer givende enn VGS/o.l enn å droppe ut av VGS fordi man heller vil leve på NAV, eller har null interesse i noen som helst karriere eller yrke.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og det er en vesentlig forskjell, som du ikke tar med, å droppe ut av VGS fordi man vil følge drømmen sin/finner ut at det er andre ting som er mer givende enn VGS/o.l enn å droppe ut av VGS fordi man heller vil leve på NAV, eller har null interesse i noen som helst karriere eller yrke.

Så du tenker at de fleste "drop outs" går på NAV eller ikke har mål med livet? Interessant.

Gjest Bobler
Skrevet

Jeg ser opp til dem, og syntes de er veldig flinke :)

Skrevet

Jeg har vokst opp i en billigbutikk-kjede og har sett mange uten videregående bli glimrende butikksjefer, eller butikkmedarbeidere for den saks skyld. Mange tar butikkfagbrev etterhvert, men ikke alle.

Jeg har også opplevd sekretærer eller sentralbordmedarbeidere uten videregående som går over i andre stillinger etterhvert på grunn av måten de er på og det de lærer i jobben sin.

Jeg vet også om flere som jobber i håndverkerbedrifter hvor de er assistenter for håndverkere, driver rivningsarbeid, henter materialer, henter glemte ting, holder, osv. De er litt billigere på byggeplassen enn håndverkeren selv og gjør alt annet enn fagarbeidet, og hjelper ofte til og med med det. Jeg vet også om flinke folk uten utdanning som monterer alarmsystemer, er på kundeservice, osv.

Jeg regner med at dette gjør seg gjeldende på flere områder.

Det er på en måte flere veier til kunnskap, en er samfunnets utdanningsløp og en annen er selvlære eller å lære av andre rundt deg. Det er bare utdanningen som er anerkjent, men jeg har stor respekt for de som har en evig lærende innstilling til livet og som tidvis i tillegg "studerer" hardere enn jeg gjorde under min utdanning men innenfor områder som interesserer dem spesielt. De har en fantastisk motivasjon og kunnskap! Man så jo noen sånne typer på gamle "Kvitt eller dobbelt" på NRK.

Vi lærer hele tiden og et menneske med mange års arbeidserfaring kan ofte være både kunnskapsrik, klok og reflektert - på tross av manglende videregående.

Jeg har faktisk flere i egen familie som har det jeg vil kalle ordentlige og greie jobber som ikke har fullført videregående. Da særlig en yrkesfaglig utdanning som man aldri tok fagbrevet i. Det har egentlig ikke falt meg inn å rangere dem så veldig.

Jeg har stor respekt for at folk er annerledes enn meg, og jeg kjenner selv på det utdannede hierarkiet/tyranniet fra tid til annen. Den som har doktor er bedre enn den med master, den med master er bedre enn den med bachelor, den med bachelor er bedre enn den med videregående, og den med videregående er sikkert bedre enn den uten videregående. Jeg er ikke på topp i utdanningskjeden og blir rimelig parkert innenfor fagområder jeg har jobbet med i mange år men som jeg ikke har min fagutdanning innenfor innimellom, "å ja, du har jo bare bachelor/master". Sånt imponerer meg lite og jeg forsøker å være veldig bevisst på ikke å være sånn selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hører til stadighet at "bachelor er den nye videregående". Jeg syns vi skal være forsiktige med å disse særlig de yrkesfaglige videregående utdannelsene på den måten.

Det er mange oppgaver i et samfunn og mange av dem bør vi kunne overlate til folk med eller uten videregående. Det at flere tar bachelor og master slik at flere høyt utdannede gjør disse oppgavene syns jeg er greit, men oppgavene bør fortsatt kunne gjennomføres av også de med eller uten videregående.

AnonymBruker
Skrevet

Så du tenker at de fleste "drop outs" går på NAV eller ikke har mål med livet? Interessant.

Nei, men hvis du leste det jeg skrev før du svarte så hadde du forstått at jeg snakker om de som ikke gidder noe som helst, verken VGS eller noe som helst annet som krever minimum anstrengelse.

Jeg kjenner en alenemamma på 29 år som først nå tar opp VGS siden hun aldri før følt behov for det tidligere og heller jobbet i kassa på Rimi: Grei jobb det, trives man som kassedame - go for it. Jobbet som det selv ved siden av studiene mine. Men nå har hun prøvd seg på VGS der hun klarte å stryke i flere fag (engelsk, norsk, blant annet) - i en alder av 29 år (come on, wtf?) og hun opptar plassen som en annen elev kunne tatt. Ikke fordi hun ikke har tid å lese (dama har gratis barnevakt), men fordi hun ikke gidder. Hun bruker i snitt 2 timer hver morgen foran speilet, tropper opp på skolen i hairextensions og tighte skjørt, skulker med de andre 18 åringene på skolen. Hallo. Hun har forsåvidt byttet studieretning to ganger allerede siden hun ikke duger til noen ting.

Så ja, det er noen som dropper ut av VGS som er rett og slett både giddesløse og dumme til å verken fullføre VGS eller lykkes i noen andre retninger her i livet.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...