Liten Muffin Skrevet 23. mai 2012 #1 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har begynt å trene litt. Jogger nå annenhver dag når jeg går til jobben, men jeg blir så fort sliten. Med vanlig enkel jogging så er jeg sliten og anpusten etter 5 minutter bare. Har nettopp begynt og har bare holdt på i ei uke, men når er det man får bedre kondis? Må jeg kanskje øke mer på eller bør jeg ta det rolig den første måneden?
Gjest Nanne70 Skrevet 23. mai 2012 #2 Skrevet 23. mai 2012 Det kan være en idè å bruke et løpeprogram som gir deg gradvis progresjon uten at du føler at du sliter deg helt ut. Löplabbet har jeg hørt har mange gode programmer for nybegynnere, selv har jeg nettopp startet med "Couch to 5K" som jeg så langt synes fungerer veldig bra http://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> En stor fordel er at det finnes podcaster med musikksom du kan laste ned gratis, slik at du slipper å holde rede på intervallene selv. Lykke til med joggingen!
Lilje90 Skrevet 23. mai 2012 #3 Skrevet 23. mai 2012 Jeg pleier å ta en intervalltrening på tredemølla. der jeg går i 5 min, så jogger jeg 5 min. sånn holder jeg på i over en time. Da blir kondisen bedre. Du må øke hvor lenge du løper etterhvert. men intervall trening er veldig bra når du skal øke kondisen
Chocoholic Skrevet 23. mai 2012 #4 Skrevet 23. mai 2012 Som andre sier, intervall-trening er det beste for å få bedre kondis og det går mye fortere enn langdistanse i sakte tempo. Men hvor snart man får bedre kondis varierer veldig fra person til person og hvordan kroppstype man har, men uansett så får du jo bedre kondis etterhvert så lenge du er i bevegelse.
Siggen! Skrevet 23. mai 2012 #5 Skrevet 23. mai 2012 Så lenge du ikke pusher deg når du blir sliten og bare gir opp vil du ikke merke forbedring. Det er når du blir sliten at du skal pushe deg så lenge du klarer. Sett opp en strekning, hvis du jogger ute, som du kan jogge og ikke gi deg før du klarer det.
Nusseli Skrevet 23. mai 2012 #6 Skrevet 23. mai 2012 Jag tror jag dör men det är nog bara pga värmen från solen så jag har satt mig i skyggan av en bro på barnvagnen. Det är nog varmare än igår för då orkade jag utan lång paus. Eller får kondisen också "träningsverk"? Oavsett förra gången jag höll på att springa (gör det bara vid minst +10) så tog det ca två veckor bara
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2012 #7 Skrevet 23. mai 2012 Jeg har aldri vært noen stor løper, men de siste par månedene har jeg løpt en del og føler først nå at det begynner å løsne. I motsetning til hva folk flest (?) tror, så tror ikke jeg at alle "kan" å løpe, jeg tror det er noe man må lære seg og som man må bli vant til å gjøre. Derfor tar det litt tid. Min erfaring er at de første 5-10 minuttene er ganske trasige, det føles gjerne ubehagelig og før i tiden var jeg sånn innstilt at jeg sluttet å løpe etter et par minuter fordi det var så "slitsomt". Hvis jeg kjente etter kjente jeg at det ikke var fordi jeg var helt utslitt, så jeg bestemte meg for å prøve å holde ut litt til, og etter en stund gikk det over og løpingen går av seg selv. Andpusten blir du, javisst, men er det farlig? Nei. Tenk på at du kan stoppe når som helst, men at du ikke trenger å stoppe NÅ hvis du bare er litt andpusten, uten at du holder på å dø... Hvis du holder ut litt vil du merke at du kan være andpusten, uten at det er farlig og uten at det er så ille - faktisk kan det føles ganske ok! Jeg bruker pulsklokke når jet løper og den hjelper meg på den måten at jeg kan se at jeg umulig er så andpusten og sliten som jeg tror jeg er (tar selvfølgelig hensyn til dagsformen her). Det høres kanskje litt merkelig ut, men da vet jeg at dersom jeg stopper er det pga psyken, ikke den fysiske formen. Og det skal jeg ikke ha noe av
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå