Gå til innhold

Hvilken blomst er dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Håper det er noen blomsterkyndige som kan hjelpe meg. Har en staude (Tror jeg. Den kommer tilbake hvert år) i hagen. Skulle gjerne vist navnet på den, for å finne ut hvordan den skal behandles. Feks om den kan klippes ned for så å blomstre på nytt.

Den er ikke blomstret enda, så har ikke bilde av den. Men den ser slik ut: Lang grønn hul stengel. Ganske tykk/grov. Den blir ca 1 m høy. Den har blå-lilla blomster på toppen og litt ned over stengelen. Virker ganske hardfør. Hos oss blomstrer den fra ca. midten av juni-aug. Men bor nordpå så våren kommer litt sent her

Takk for hjelp :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva med et bilde av vidunderet ? En kan gjette seg blå på den beskrivelsen ;)

Skrevet (endret)

Har som sagt ikke bilde av den, da den så vidt er begynt å vokse for sesongen. Men under min leting på nettet kom jeg over dette bildet. Selve blomsten er veldig lik den jeg har, men er tykkere stengler på de som vokser hos meg:)

post-16684-0-80178800-1337765089_thumb.j

Endret av LilleOrkide
Skrevet

Hvordan ser bladene ut? Dem kan du jo ta bilde av nå.

Jeg tipper på enten prakthjelm, ridderspore eller lupin :)

Skrevet (endret)

Takk for gode tips, men etter litt google-søking finner jeg at det ikke er noen av de nevnte blomstene. Fant et bilde av blomstene fra i fjor. Ved nærmere øyesyn ser jeg at det kansje er samme type som på bildet jeg postet tidligere? Noen som vet hva den heter?

post-16684-0-57456500-1337801603_thumb.j

Endret av LilleOrkide
Skrevet

Hmm jeg synes det ligner veldig på en Campanuala type i blomsten, det finnes mange varianter.

Skrevet

Takk Rumle. Når jeg kiket nermere på de andre variantene av campanulaene, fan jeg ut at det må være denne "Campanula Lactiflora Pritchard's variety"

Takk for god hjelp alle:)

Skrevet

Takk Rumle. Når jeg kiket nermere på de andre variantene av campanulaene, fan jeg ut at det må være denne "Campanula Lactiflora Pritchard's variety"

Takk for god hjelp alle:)

Så bra at du fant den riktige! :)

Nydelig blomst forøvrig, kan jeg spørre om du har hatt noen problemer med at snegler spiser på den (brunsnegler, om du har det der du bor). Skulle gjerne prøvd den der i hagen selv, men det nytter ikke om det er sneglemat da det kryr av snegler her jeg bor ... :)

Skrevet

Ja, den er ikke ulik toppklokke.

Har endel snegler her ja. Men de rører ikke denne blomsten. Den tiltrekker seg dog veldig mye bier/humler når den er i blomst. Og den bør plantes inntil vegg e.l slik at du kan binde dem litt opp. Blir ganske lange og tunge :)

Skrevet

Ja, den er ikke ulik toppklokke.

Har endel snegler her ja. Men de rører ikke denne blomsten. Den tiltrekker seg dog veldig mye bier/humler når den er i blomst. Og den bør plantes inntil vegg e.l slik at du kan binde dem litt opp. Blir ganske lange og tunge :)

Så flott! Bier og humler vil vi ha :hoppe: Takk for svar! Denne skal anskaffes! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...