Loolaa Skrevet 1. februar 2004 #1 Skrevet 1. februar 2004 Noen som vet om de gjør godt hjelpearbeid? Om pengene kommer til nytte der det skal?
Pip Skrevet 1. februar 2004 #2 Skrevet 1. februar 2004 Aldri høyrt om dei, for å vere ærleg... Er dette ein stor organisasjon?
Loolaa Skrevet 1. februar 2004 Forfatter #3 Skrevet 1. februar 2004 Vet ikke noe om dem. De ringte en dag og lurte på om jeg ville støtte dem med et beløp.
Gjest Zalomine Skrevet 1. februar 2004 #4 Skrevet 1. februar 2004 Generelt sett ville jeg ikke støttet sånne telefonkampanjer i alle fall. I slike tilfeller går somregel det aller meste av pengen til administrasjon, dvs, de som ringer (det er jo ofte sånne "ringefirma" som gjør det) Mitt standardsvar til de som ringer for å få penge er at jeg støtter lokalt/direkte, aldri via telefon. Det må de bare akseptere....
Gjest care Skrevet 1. februar 2004 #5 Skrevet 1. februar 2004 Vet ikke noe om dem. De ringte en dag og lurte på om jeg ville støtte dem med et beløp. Obs obs, jeg tror det var de som ringte til mamma også. Hun sa ja, og fikk en giro i postkassen. Så spurte hun meg om jeg kunne se på brevet. Det første jeg la merke til var at det var et vanlig frimerke på brevet :o nei, tenkte jeg, her er det noe muffins. Jeg logget meg på nett og søkte - fant mange avisartikkler om en svindler...så sjekk dette opp nærmere.
bluebird Skrevet 1. februar 2004 #6 Skrevet 1. februar 2004 Hm... :klø: Norsk Barnehjelp står på denne listen over godkjente organisasjoner. De sender klær til Øst-Europa og Afrika. Det var all info jeg fant på nettet...
Loolaa Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #7 Skrevet 5. februar 2004 Jeg har nå snakket med Forbrukerombudet, som ikke hadde fått inn noen klager på Norsk Barnehjelp. Men de kunne si at selv om en organisasjon sender en giro med betalingsfrist, kan de ikke kreve at jeg betaler. Jeg kan returnere den med en forklaring på hvorfor. Det kan ikke gå til inkasso, fordi det er støtte til en organisasjon (altså ikke det samme som varer som kjøpes) Jeg fikk så tips fra Forbrukerombudet om å sjekke med Innsamlingskontrollen (link). På hjemmesiden deres står det: Stiftelsens formål er å ivareta allmennhetens interesser i at innsamlinger til humanitære, kulturelle og religiøse formål m.v. organiseres og gjennomføres på en betryggende måte og at forvaltningen av midlene er forsvarlig. IK er opprettet av de humanitære organisasjoner for å tjene allmennhetens interesser. IK er en offentlig godkjent stiftelse hvor seriøse innsamlingsorganisasjoner og enkelt-innsamlinger er med. De representerer stor bredde og mange ulike formål. Norsk Barnehjelp er ikke registrert der, så Innsamlingskontrollen kan ikke gå god for at pengene de samler inn kommer fram. Konklusjon: jeg returnerer giroen jeg fikk og forklarer at jeg ikke likte framgangsmåten og at jeg ikke stoler på at hjelpen kommer fram. Så får vi se hva som skjer...
Olse Skrevet 5. februar 2004 #8 Skrevet 5. februar 2004 Jeg takket ja til en forespørsel tidligere. Betalte den og ting var greit. Jeg har fått et nytt brev med giro og takker for støtten jeg sa ja en gang i desember i følge Norsk Barnehjelp. Jeg har ikke snakket med noen om dette i desember. Så jeg har latt være å betale. Nå har de sendt meg 2 purring med purregebyr!!!
Loolaa Skrevet 5. februar 2004 Forfatter #9 Skrevet 5. februar 2004 Jeg takket ja til en forespørsel tidligere. Betalte den og ting var greit. Jeg har fått et nytt brev med giro og takker for støtten jeg sa ja en gang i desember i følge Norsk Barnehjelp. Jeg har ikke snakket med noen om dette i desember. Så jeg har latt være å betale. Nå har de sendt meg 2 purring med purregebyr!!! Oj, da! Ring Forbrukerombudet http://www.forbrukerombudet.no/ og hør hva du kan gjøre med det. Send iallfall en klage til Norsk Barnehjelp med en kopi til Forbrukerombudet. Telefonnummer fjernet og link lagt inn. Tusenfryd - moderator
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå