Gå til innhold

Slipe gulv med slipemaskin

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Jeg har lakkerte tregulv i et par-tre rom, tror det er furu, det er ihvertfall

gulnet og stygt + at det mangler lakk flekkvis her og der.

Jeg har forstått det slik at det beste er å slipe ned hele gulvet før jeg evt.

beiser/lakker på nytt og har da tenkt å bruke tyrilin interiørbeis + trestjerners

gulvlakk. Jeg ville jo helst ha jukset litt og lakket over den gamle lakken,

men har fått såpass mange protester fra folk rundt meg at jeg nå vil slipe ned/bort

alt først.

Har sett litt på utleie av slipemaskin til tregulv og tror prisen per døgn ligger

på 4-500,- kr her i Trondheim.

Jeg lurer på om noen har erfaring med å bruke gulvslipemaskin, og om det er en

vanskelig oppgave for en uerfaren nybegynner? :) Har jo lyst til at det skal se greit

ut etterpå og vil ikke risikere å ødelegge slipemaskinen o.s.v, så tar imot alle tips!

Om det er noen som har innspill på hvor lang tid jeg trenger på å slipe ned tilsammen

ca 30 kvadrat tregulv så rop ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at det skal være fryktelig vanskelig å få det pent sjøl hvis man ikke har trening i å slipe gulv. Det er visst veldig fort gjort å lage groper hvis man stopper opp litt. Uansett: lykke til! Har selv nylig fått slipt og lakka veldig gulna tregulv, og det ble kjempefint! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke det letteste man hiver seg på, men er man erfaren med maskiner og passe nevenyttig så vil jeg tro du kan få det til.

Men, hva med å male det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det skal være fryktelig vanskelig å få det pent sjøl hvis man ikke har trening i å slipe gulv. Det er visst veldig fort gjort å lage groper hvis man stopper opp litt. Uansett: lykke til! Har selv nylig fått slipt og lakka veldig gulna tregulv, og det ble kjempefint! :-)

Yes, startgrop lager man om man ikke er i bevegelse når man starter opp.

Valsen på maskinen sliper skeivt, fordi man SKAL overlappe slipingen. Anbefaler også å bare slipe i lengderetning av bordene, ikke på skrå, for det er enklere for oss amatørene. Kuver bordene veldig må man slipe på skrå.

Husk å bruke mange korninger, for perfekt finish:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Byggmakker leier de ut til rundt 250 kr døgnet. Hvis du leier en sånn mindre type, ikke de store med håndtak du går oppreist rundt med, så er det lettere å ha kontroll. De store krever litt peiling, plutselig har de glefset dypt i gulvbordene. Litt mer arbeid, og litt lettere for amatør med de mindre.

Enig i at du må slipe med bordene, ikke andre retninger.

Du trenger ikke beise, du kan ta på olje med farge først. Og så lakke over med trestjerners lakk i 2-3 strøk, så gulvet blir slitesterkt.

Fordelen med å slipe er at du går fra gammelt gulv med hakk og slitasje, til helt nytt gulv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...