Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det noen som helst form for pengestøtte for studenter utenom studielån? Har sett på bostøtte, men det er jo kun for studenter med barn...

Jeg har studert et årsstudium nå, noe som har gått veldig dårlig. For økonomien har det gått ganske bra, jeg har klart å jobbet litt ved siden av ved å nedprioritere studiene... Problemet er at jeg er så utslitt at jeg orker svært lite. Jeg har vært sånn siden kyssesyken for 5 år siden, har vært hos mange leger, for et halvår siden fikk jeg endelig en lege som forsøker å finne ut av det - men foreløbig har han ikke funnet noe. Skal på utredning på sykehuset for ME, men ting tar tiiiiid...

Til høsten har jeg tenkt å begynne å studere det jeg vil bli. Jeg satte det på vent dette året fordi jeg rett og slett ikke har energi, men nå ønsker jeg å forsøke. Problemet er at når jeg nå må prøve å ha full fokus på studiene kommer jeg ikke til å orke å jobbe noe mye. Boligprisene i den byen jeg skal studere er høye, har funnet enn til 4000 + strøm. Så kommer busskort, mat (noe jeg virkelig bør prioritere da jeg blir i LITT bedre form av å spise skikkelig), legetimer og fysioterapi, (disse kommer vel forhåpentligvis på frikortet etter hvert), bøker, osvosv. Jeg skulle også helst hatt bil med tanke på at leiligheten er ganske langt uti gokk og at jeg drar hjem ofte for å kunne slappe ordentlig av, men det sier seg selv at jeg ikke har råd til.. Med kun 6800 utbetalt i måneden lurer jeg virkelig på hvordan dette skal gå.

Ble litt rotete dette her, sliten og massiv hodepine, men jeg klarer ikke å slutte å tenke på hvordan det skal gå med økonomien så håper noen har noen innspill..

Videoannonse
Annonse
Gjest Vodka
Skrevet

Hva hvis du jobber kun om sommeren?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, så lenge du ikke går på AAP, så får du klare deg på studielån og ekstrajobb som resten av oss. Alernativt tar du et års pause, hvor du jobber fletta av deg og legger opp penger til å ha ved siden av skolen når du begynner å studere igjen.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg jobbet alt jeg kunne sommerferie + juleferie (og påskeferie hvis de hadde bruk for) og brukte de pengene på livsopphold og bøker i januar og august slik at jeg kunne la være å bruke av lånekassepengene i januar og august når beløpet er 18.000, og bruke det på husleie resten av semesteret. Da hadde jeg hele beløpet de resterende månedene å leve for, uten å jobbe noe annet enn i ferier. Kanskje noe for deg, dersom du skal ha/klarer å få tak i sommerjobb?

Endret av Ananas.
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke Lånekassa om ekstra penger i løpet av året og også sommerstipend. Se her: Lånekassa.

• Liker 1
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg vet desverre ikke om noen andre støtteordninger, og tviler egentlig på at det er noen. Da ville nok flere vist om det. Men hvis du har mulighet til det, ville jeg jobbet på sommeren. Jeg kommer til å jobbe to måneder denne sommeren, og regner med å tjene opp mot 40 000. Det sier seg selv at dette kommer godt med, og med en slik sum fordelt ut over året sammen med lån og stipend går økonomien på skinner. Hadde du klart å spare seg opp litt på jobbing i sommer, burde du gjøre det.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke Lånekassa om ekstra penger i løpet av året og også sommerstipend. Se her: Lånekassa.

Trådstarter har ingen diagnose.

Gjest alille
Skrevet

Hvis du jobber på sommeren så vil du greie deg fint, gitt at du sparer pengene utover året.

Angående utgifter til lege etc. ville jeg tatt en prat med studentsamskipnaden, en del steder gir de støtte til utgifter utover det "normale."

Skrevet

Det finnes mange lønnede studier, da. Kunne det være noe?

Skrevet

Undersøk om det er noen legater du an søke på :)

AnonymBruker
Skrevet

Trådstarter har ingen diagnose.

Trådstarter trenger bare en legeerklæring på at h*n har nedsatt funksjonsevne. Om h*n er under utredning regner jeg med skulle være mulig å få.

Gjest finurlig
Skrevet

Med den legeerklæringen kan du havne ganske langt frem i køen om studentboliger, de er jo mye rimeligere enn det private tilbudet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...