Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har jobbet ca 2 mnd på et sted nå, blir satt opp noen vaketr her og der, ingenting fast. Kan jobbe 3 dager ene uka for ingenting uka etter. Dette går ikke økonomisk, så på fridagene mine, har jeg sagt ja til tilkalling et annet sted, jeg må jo nesten det, til og med nav forventer jo det.

Jeg har ikke skrevet kontrakt, og når jeg nå har fått tilbud om fast 3 dager i uka et sted, og ønsker å jobbe de 3 andre dagene på mitt hovedarbeidssted, blir sjefen vrang og sier at dette ikke går. De vil ha meg tilgjengelig hele uka, selv om jeg ikke har heltid eller faste dager fra uke til uke, og de føler jeg har prioritert andre steder framfor dem (noe jeg ikke har, jeg har kun tatt på meg jobbing det andre stedet når jeg har hatt fri fra hovedarbeidssted, og kan ikke da si ja til begge stedene om hovedarbeidsstedet spør meg seinere).

Nå ber de meg velge hvor jeg vil jobbe fremover; enten hos dem eller andre steder. Jeg har altså en jobb uten kontrakt, verken faste vakter eller heltidsstilling, og de forventer tydeligvis at jeg skal sitte på gjerdet ved alle fridagene mine, i tilfelle jeg blir spurt om å jobbe der, noe jeg ikke har råd til... Jeg MÅ jo si ja til enhver jobb jeg blir tilbudt! :tristbla:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt fast jobb med en gang fremfor tilkallingsvikar.

• Liker 7
Skrevet

Da ville jeg sagt opp og heller begynt å jobbe på det andre stedet. Du sier jo selv at det ikke går økonomisk slik du har det nå. Når arbeidsplassen velger å behandle deg slik, så synes jeg du skal slutte. Særlig når du har et annet sted å jobbe :)

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da ville jeg sagt opp og heller begynt å jobbe på det andre stedet. Du sier jo selv at det ikke går økonomisk slik du har det nå. Når arbeidsplassen velger å behandle deg slik, så synes jeg du skal slutte. Særlig når du har et annet sted å jobbe :)

TS her, ja jeg tenker 3 dager fast i uken er bedre enn å ha en jobb der jeg ikke engang får lov til å kombinere med en annen jobb. De forventer faktisk at jeg skal være 100% tilgjengelig selv om jeg ikke en gang har en 100% stilling, den varierer alt fra 30-50%...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rett og slett blitt rasende. Sjefen skulle fått seg en lekse vedkommende sent ville glemme og de ville fått vite at det bare er flaks at jeg ikke trekker de for retten.

• Liker 3
Gjest Quake
Skrevet

Ta den faste og heller finn en til jobb som du kan spe på med...Heller fast 50% enn ugjevn 30-50%

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde rett og slett blitt rasende. Sjefen skulle fått seg en lekse vedkommende sent ville glemme og de ville fått vite at det bare er flaks at jeg ikke trekker de for retten.

Nåja, det kan da være slik at TS har en kontrakt som de fleste av oss har, der arbeidsgiver må godkjenne andre arbeidsgivere.

Med det sagt ville jeg gjort som det er tipset om over her: sagt opp den ustabile hovedjobben og satset på det som er stabilt og bra.

AnonymBruker
Skrevet

Nåja, det kan da være slik at TS har en kontrakt som de fleste av oss har, der arbeidsgiver må godkjenne andre arbeidsgivere.

Med det sagt ville jeg gjort som det er tipset om over her: sagt opp den ustabile hovedjobben og satset på det som er stabilt og bra.

Nei jeg har IKKE kontrakt... Aner ikke hvorfor, jeg har spurt etter kontrakt to ganger uten at det ble til noe mer.

jeg har vel ikke oppsigelsestid, og kan slutte på dagen også da antagelig..

Skrevet

Hun skriver jo at hun jobber uten kontrakt...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også blitt trukket 50% i skatt på to lønsslipper selv om jeg har levert skattekort, og jeg har heller ikke fått UB-tillegg. Jeg føler at alt dette blir fryktelig useriøst, og det til tross for at det er en av våre største butikker i Norge. Og nå, når jeg i tillegg hører sjefens oppfatning av meg (at jeg ikke har prioritert dem, samt at det ikke er OK at jeg skaffer meg en deltidsjobb i tillegg til denne), kjenner jeg at jeg har lyst til å aldri mer møte opp der. Makan til respektløshet ovenfor en som jobber for seg..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hovedarbeidsgiver har ingenting med hva du gjør utenfor arbeidstiden. Selvsagt ønsker de at du skal sitte hjemme slik at de kan ringe deg når det passer for dem, da har de alltid noen "bakpå", som de slipper å betale. Litt som det å ha bakvakt i helsevesenet, bare at de faktisk betaler deg for å være tilgjengelig..

Hvis du er fagorganisert, så kan du få hjelp der ift. at du aldri fikk kontrakt + overtrekket (men akkurat dette får du jo igjen på skatten nesten år, så du kan velge å se det som en liten buffer ift restskatt). Jeg jobber på et sted hvor de "mistet" timelista til en av de andre ansatte (vi ble ansatt i "sesong" for å spare penger, selv om vi strengt tatt jobbet der hele året), og hun fikk ingenting utbetalt i juli måned. Hadde det vært meg hadde advokaten vært på plass rimelig kjapt, men dessverre finnes det mange som lar seg tråkke på, og dette kan du banne på at arbeidsgiveren vet. De har for øvrig prøvd å svindle samtlige av oss som jobber i "ferien", og det kan de jo gjøre dersom folk ikke engang gidder å dobbeltføre listene sine. Mange ungdommer (stedet driftes jo nærmest av folk mellom 16-20 i sommersesongen) har null peiling på hvilke rettigheter de har heller, og da blir det dessverre sånn. Og det er også helt umulig at en av timelistene plutselig "forsvinner", da samtlige lister oppbevares i en egen perm, da måtte de jo ha mistet samtlige. :glare:

Men så lenge folk lar seg lure kan de drive på, dessverre! (Beklager, måtte bare få dette ut :sukk: )

På meg virker det som om ditt arbeidsforhold hos hovedarbeidsgiver er veldig sporadisk, og jeg regner med at du neppe er ansatt i en stor prosent, hvis noen? I så fall har du ikke de samme forpliktelsene ovenfor arbeidsgiver som det de faste ansatte har. Er du f.eks. ekstrahjelp har du ingen plikt til å ta en eneste vakt dersom det ikke passer deg, og vaktlistene skal tilgjengeliggjøres på en slik måte at arbeidstagerne skal ha mulighet til å koordinere hverdagen sin rundt dette på forhånd (ift. henting/kjøring av barn, fritidsaktiviteter, legetimer osv.), så dersom du ikke får vite om vakta før dagen før er ikke det helt greit heller (med mindre du har tilkallingsstatus der også). Siden du ikke har en arbeidskontrakt er det kanskje ikke så lett å vite hva stillingsprosenten din er, men det stod kanskje noe oppgitt da du søkte jobben?

Jeg hadde nok tatt et oppgjør med denne sjefen, men hvis du synes det er ubehagelig (vedkommende høres ikke spesielt trivelig ut) anbefaler jeg at du slutter med umiddelbar virkning - det kan du fordi du ikke har en arbeidskontrakt som regulerer oppsigelsestid. Jeg ville nok uansett spurt sjefen om hvorfor han/hun mener at de han/hun har noe med om du får deg en deltidsjobb ved siden av eller ikke, og hvorfor de anser dette som et problem. Hvis de virkelig hadde vært interesserte i å beholde deg som arbeidstager ville de gitt deg mer jobb, og sjefen ville ikke oppført seg som ei megge. Jeg tror vedkommende er sur fordi han/hun ikke lenger har en backup som alltid er tilgjengelig, og at du gjør lurt i å forlate denne jobben og finne deg noe annet - du fortjener bedre!

Lykke til! :klem:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...