Gå til innhold

Får ikke være med på fotballlaget

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som bestemmer hvem som får og ikke får være med på fotballlaget når man er barn? Det er vel ikke enkeltpersoner i hvertfall? Og er dette noe noen i det hele tatt kan bestemme?

Broren min går i andre og har sparket fotball, men nå har tre mødre rottet seg sammen for å få han og to til fjernet med begrunnelse av de ikke er god nok. De legger hardt press på treneren og de har også snakket med sønnen min og sagt at bare må se å pellle seg bort og ropt buuu til han med navn når han spiller. Og nå har treneren sagt i fra til sønnen min og de to andre at er dem ikke blitt bedre innen ei uke så er det rett ut. Dette er tre mødre som hovedsaklig står og ser på og brøler og roper til sønnene sine og girer dem opp og gjerne andre også, men da negativt. Og det er hovedsaklig bare bråk med dem andre steder også og de skal bestemme alt hele tiden.

Merkelig at de skal ha så mye makt. Er det ikke bare lek og morro når man er så små da? For de oppfører seg som det gjaldt livet disse mødrene.

Og broren min gjør så godt han kan, han ødelegger ikke for noen, han løper etter ballen. Men han har ikke scoret noen mål da.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvem er det som bestemmer hvem som får og ikke får være med på fotballlaget når man er barn? Det er vel ikke enkeltpersoner i hvertfall? Og er dette noe noen i det hele tatt kan bestemme?

Broren min går i andre og har sparket fotball, men nå har tre mødre rottet seg sammen for å få han og to til fjernet med begrunnelse av de ikke er god nok. De legger hardt press på treneren og de har også snakket med sønnen min og sagt at bare må se å pellle seg bort og ropt buuu til han med navn når han spiller. Og nå har treneren sagt i fra til sønnen min og de to andre at er dem ikke blitt bedre innen ei uke så er det rett ut. Dette er tre mødre som hovedsaklig står og ser på og brøler og roper til sønnene sine og girer dem opp og gjerne andre også, men da negativt. Og det er hovedsaklig bare bråk med dem andre steder også og de skal bestemme alt hele tiden.

Merkelig at de skal ha så mye makt. Er det ikke bare lek og morro når man er så små da? For de oppfører seg som det gjaldt livet disse mødrene.

Og broren min gjør så godt han kan, han ødelegger ikke for noen, han løper etter ballen. Men han har ikke scoret noen mål da.

Bror eller sønn??

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nå skulle det stå broren min og ikke sønnen min. Dette gjelder min bror og ikke sønn, som er for liten til fotball.

• Liker 1
Skrevet

Treneren. Er man ikke god nok får man selvsagt ikke være med.

• Liker 1
Skrevet

Sønnen eller broren din?

Uansett, alle vet at dette er urimelig og bøs ta på et høyere nivå i klubben, eventuelt kretsen.

Www.fofball.no

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Treneren. Er man ikke god nok får man selvsagt ikke være med.

Men må ikke det være et ekstremt tilfelle da? Broren min gjør så godt han kan, løper og står i, men han scoret aldri mål og er ikke så flink på å drible seg forbi eller hva det heter. Det er jo tross alt snakk om barn i andre her og ikke voksne.

• Liker 1
Gjest Vettel
Skrevet

Hvor gammel er broren din?

Synes det er riktig horribelt med sånne foreldre. usj!

• Liker 2
Skrevet

Men må ikke det være et ekstremt tilfelle da? Broren min gjør så godt han kan, løper og står i, men han scoret aldri mål og er ikke så flink på å drible seg forbi eller hva det heter. Det er jo tross alt snakk om barn i andre her og ikke voksne.

Kommer litt an på alderen vel. Er det en 6åring så heter deg seg vel at alle skal få spille.

8-9+ så begynner man å spisse lagene.

Jo tidligere man spisser, jo bedre. Og skal norge noen gang bli en god fotballnasjon må man kutte ut at alle skal være likeverdige, og satse på de beste.

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på alderen vel. Er det en 6åring så heter deg seg vel at alle skal få spille.

Jo tidligere man spisser, jo bedre. Og skal norge noen gang bli en god fotballnasjon må man kutte ut at alle skal være likeverdige, og satse på de beste.

Og dette har du full kontroll på?

Jeg har mange års erfaring på området og har sett den dårligste niåringen utvikle seg til å bli regionens største talent,.

Noen blomstrer sent, og det vet gode trenere/ talentutviklere.

Useriøse foreldretrenere derimot....

• Liker 14
Gjest Solsmil
Skrevet

Seriøst? Jo tidligere jo bedre?

8-9 åringer er da virkelig mest opptatt av å ha det gøy, selv om halvparten sier at de skal bli fotballproffer når de blir store. Jeg bil påstå det er viktigere at barn har det gøy med fysisk aktivitet, enn at norge blir en god fotballnasjon. Og 8-9 år er alt for tidlig å begynne med topping av lag.

Skrevet

I barnefotballen, som gjelder inntil året barnet fyller 13 år, så er det allment kjent gjennom NFF`s løfter og regelverk at man skal inkludere alle. Videre jobber NFF under mottoet : flest mulig - lengst mulig - best mulig. Altså en gradvis spissing, men ikke særlig før man går over til ungdomsfotballen. At mødre rotter seg sammen for å skvise ut smågutter i barnefotballen er totalt hodeløst !! De har ikke skjønt prinsippene, og vet knapt nok hva Fair Play også dreier seg om. Du finner informasjon om barnefotballen på : barnefotball

Her er det også foreldrevettregler som kan være greit å sette seg inn i.

Ta eventuelt saken videre til ledelsen i fotballgruppa i klubben deres.

Det er tydeligvis flere ting å ta tak i rundt barnefotballen i klubben (ref. foreldre og trenere, samt hvordan følge prinsippene til NFF).

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Omtrent all teori på toppidrett og breddeidrett er uenig med deg. Sjekk f.eks. Côte.

• Liker 4
Skrevet

Seriøst? Jo tidligere jo bedre?

8-9 åringer er da virkelig mest opptatt av å ha det gøy, selv om halvparten sier at de skal bli fotballproffer når de blir store. Jeg bil påstå det er viktigere at barn har det gøy med fysisk aktivitet, enn at norge blir en god fotballnasjon. Og 8-9 år er alt for tidlig å begynne med topping av lag.

Tror du det er gøy for 9åringen som må sitte på benken fordi en dårligere spiller skal få spille? Tror du det er gøy for 9åringer å tape fordi de må ha med en dårlig spiller?

• Liker 1
Skrevet

Tror du det er gøy for 9åringen som må sitte på benken fordi en dårligere spiller skal få spille? Tror du det er gøy for 9åringer å tape fordi de må ha med en dårlig spiller?

Du er virkelig bare ute på å fucke opp stemningen?

Kråkefjaset er ikke verdt å kommentere en gang :)

• Liker 8
Gjest Vettel
Skrevet

Kråkefjas: du er litt spesiel, du vet det?

Dette er DIN mening, og heldigvis de færreste sin mening.

• Liker 4
Skrevet

Her er hva Lars Tjernås sier om saken

"Fotball er snart det eneste stedet der forskjellsbehandling i tidlig alder er tabu. I verste fall likebehandler vi oss til middelmådighet, og til en urettferdighet der vi mister de nest beste, og understimulerer de beste."

Godt sagt.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Til TS: Regner med det er et idrettslag som er organisert i fotballforbundet og dermed er buden av Fair Play-opplegget. Du får be trener om et foreldremøte der Fair Play-reglene og foreldrevettreglene blir gjennomgått.

I følge Norges Fotballforbud er det heller ikke lov å toppe lag under 12 år.

Endret av ashera
  • Liker 7
Skrevet

Dette er DIN mening, og heldigvis de færreste sin mening.

Det er feil. Alle med peiling på fotball skjønner at lik spilletid for alle til 13års alder er en uting.

Skrevet

En bra artikkel om saken

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/article4130206.ece#.T7vZhy_h4ao

De svakeste taper

Med klasse- og skolelagsmodellen vi har i Norge der barnelagene ikke deles inn etter nivå, er det nesten umulig for dem som er litt bak resten på den første fotballtreningen å ta igjen forspranget. På alle treninger og kamper blir de i stor grad tilskuere til enerne som fyker rundt dem, og hamrer inn det ene målet etter det andre. I vår tradisjonelle organisering av barnefotball er det de svakeste som er de største taperne. Både for å dyrke de beste, de nest beste og å ta vare på de svakeste er det derfor helt nødvendig for klubbene å legge føringer for den foreldredrevne aktiviteten, og også tilby ferdighetsdelte ekstratilbud til alle som ønsker det.

Gjest Gjest
Skrevet

Huff, jeg får vondt i meg! Sånn skal det ikke være! Dere får ta det opp med ledelsen. Selv om man etterhvert spisser lagene trenger jo ikke det å bety at man ikke skal få være en del av laget, være med på trening osv? Det er jo horribelt å bli kastet ut av laget fordi man er for dårlig! Jeg har jo selv spilt ulike lagidretter og klart noen var bedre enn andre. Men alle fikk være en del av laget, var med på trening osv.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...