Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det har seg nemlig sånn at jeg, ved siden av skole og studier, i ti år har jobbet ekstra i en butikkjede, hvor arbeidsgiver har vært min mor. Kan man oppgi et familiemedlem som referanse? Eller hva kan jeg ellers gjøre? Sette opp en kollega?

Takk for konstruktive svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ha satt opp en kollega, gjerne en med ansvar.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha satt opp en kollega, gjerne en med ansvar.

Takk for svar. Ja, det går jo an. Problemet her blir det at jeg har jobbet i ulike butikker i stor-Oslo (jobbet der det har vært behov), og har hatt mange ulike kollegaer. I tillegg er jeg nok også en av de som har jobbet lengst tid i denne kjeden. Blir det ikke også litt rart å sette opp en kollega som jeg har jobbet litt med en liten periode som referanse...?

Vanskelig, dette. Skal visst straffe seg å være i en slik jobb. Det er jo ikke slik at jeg kun har jobbet for mamma - men hun har vært områdesjef (og hatt ansvar for drift av disse butikkene). Det er jo mennesker høyere opp i kjeden også, som selvfølgelig har hatt mulighet til å klage på meg eller si meg opp om jeg ikke hadde gjort jobben på en god måte, men disse har hatt lite med de ansatte å gjøre.

Utrolig kjip situasjon, da jeg faktisk har gjort en god jobb, samt vært en stabil arbeidstaker (jobbet ekstra i samme butikkjede fra 16-26 års alder).

:(

AnonymBruker
Skrevet

*dytte*

Skrevet

Hei!

Jeg har vært/er i samme situasjon, og har brukt en av de andre kollegene som referanse istedet. Generelt vil det bli sett rart på om du bruker moren din, så prøv absolutt å finne noen andre:) Mange tror nok at man blir behandlet ekstra pent som familie, men i manges (og mitt) tilfelle er det nok heller tvert om - jeg fikk jobbe alle vakter som ingen andre ville, pluss helligdager og hadde aldri gyldig grunn til å være borte/syk. I tillegg "stolte de ekstra på meg" fordi jeg var øyne og ører på plass, og dermed var det en del kolleger som også var litt redd og ikke ville komme for nære kanskje, eller være helt ærlige.

Uansett, dette kan jo ikke intervjuer vite, så det beste du kan gjøre er å være ærlig og si at du jobbet for moren din, men ikke med henne som direkte sjef (eller var det slik?) og ta med at kollegene dine har helt selvstendige meninger/referanser på deg:)

Skrevet

spør en kollega om hun ønsker å være referanse, og sier du det på evt intervju at de kan velge å ringe enten din mor eller denne kollegaen. moren kjenner best til dine arbeidsvaner (om jeg har forstått det rett), men en kollega er jo ikke i din familie...

hvis du ville gjøre det enda enklere hadde jeg bare gitt nr til en kollega...

AnonymBruker
Skrevet

Din mor vil ikke være verdt en dritt som referanse (pardon my french), da hun i høyeste grad er inhabil.

Gjest alille
Skrevet

Jeg har vært med på å tilby jobb til en som brukte faren sin som referanse. ;)

Jeg ville brukt henne som referanse, men også funnet en til. Et familiemedlem er ikke den mest troverdige referansen, så det er greit om du kan supplere med noen andre.

Gjest alille
Skrevet

Og dette med at dine kolleger ikke kjenner deg er et problem mange har. Jeg jobbet selv i vikarbyrå en periode, og arbeidssted varierte fra dag til dag. Sjefen i byrået hadde MANGE ansatte, så nå, etter to år, husker ikke han meg (og det er jo ikke rart, jeg traff han 2-3 ganger i løpet av ett år). Jeg hadde jo ingen faste kolleger heller, så ett år med hard jobbing hvor jeg fikk masse skryt (fra de ulike oppdragsgiverne der og da) har endt opp med totalt ubrukelige referanser. Kjipt, men sånn er det når man tar den type jobber.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...