Gjest Donna Skrevet 31. januar 2004 #1 Skrevet 31. januar 2004 Stemmer det at lyden går lettere ned enn opp? I et hus mener jeg. Altså at den som bor i kjelleren hører mer fra de oppe ned til seg - enn de oppe hører fra den som bor i kjelleren? Jeg kan høre når de snakker oppe, og når de hører musikk og radio, men de på sin side forsikrer at de ikke hører når jeg spiller musikk nede. Og jeg spiller høyt noen ganger . Jeg får liksom ikke helt til å tro på dette. ???
Gjest Dalwhinnie Skrevet 31. januar 2004 #2 Skrevet 31. januar 2004 Tror nok det stemmer at lyden høres bedre nedover enn oppover. Naboene over meg hører jeg jevnt og trutt, med gitarspilling, prating og gåing over gulvene, mens jeg faktisk aldri har hørt et knyst fra leiligheten under meg.
Pip Skrevet 31. januar 2004 #3 Skrevet 31. januar 2004 Hm. Det er jo ganske logisk at du høyrer til dømes fottrinn betre ned enn dei høyrer opp - fordi dei då er i direkte kontakt med ditt tak. Du er imidlertid aldri i dir. kontakt med deira golv... Viss du høyrer deira TV betre enn dei høyrer din, KAN det jo vere fordi den står nærare golvet, og slik nærare din leil. Lyden frå din TV må gå lenger gjennom lufta før han 'treff' isolasjonen, og vert dermed svakare... kanskje? Det meste ein skaper av lyd i ein leil. skjer vel nærare golvet enn taket... Men det var min teori - dette veit eg ikkje...
Gjest Dr Zoidberg Skrevet 2. februar 2004 #4 Skrevet 2. februar 2004 Lyd i seg selv høres bedre opp. Vibrasjoner høres nedover.
~Moon~ Skrevet 2. februar 2004 #5 Skrevet 2. februar 2004 Jeg hører de over meg veldig godt. Såpass godt at det faktisk er plagsomt. Men jeg aner ikke om de hører meg...
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2004 #6 Skrevet 2. februar 2004 Huff da.... eg høyrer dei under meg svært godt, til tider kan eg høyre kva dei seier til og med, når dei snakkar om meg!! Men når dei seier at dei ikkje høyrer radioen min ned til seg, synest eg det er ganske fint. Men no veit eg ikkje om eg trur på dei lenger... og eg som hadde masse høglydt sex i helga, vi har vel underholdt dei nede i lange baner!
Gjest Lea Skrevet 2. februar 2004 #7 Skrevet 2. februar 2004 Piper og rør som går gjennom flere etasjer leder også lyd. Hos oss hører de under oss mer enn vi hører nedenfra, f.eks fottrinn.
Pedro Skrevet 3. februar 2004 #8 Skrevet 3. februar 2004 Alt beror på frekvensen. Lavfrekvent (bass) utbrer seg i alle retninger, og høres like godt fra de over som under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå