Gå til innhold

Karbohydrater fra frukt, bra karbohydrater?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har nettopp spist en pakke druer, 500gram, og da lokket vippet opp så jeg at de inneholder 13,8gram karbohydrater pr 100gram. Altså har jeg fått i meg en 69gram karbohydrater. Men hva er forskjellen på feks disse 69grammene fra druene, og feks 69 gram fra potetgull eller junkfood? Er dette sunnere karbohydrater?

Kom bare til å tenke på det, og håper noen har en forklaring :popcorn:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Altså, sukker er sukker, om det kommer fra frukt eller sjokolade. Men det er mye annet i druene som er bra for kroppen, som det ikke er i sjokoladen. Så ja, druer er bedre enn sjokolade.

Men dersom du kjører strikt lavkarbo, så er det for mye fruktsukker, spesielt om du spiser så mye som 500 gram. (Blir man ikke lett løs i magen av druer også?) Og det kan lett vippe deg ut av f.eks ketose, eller over grensen du har for deg selv. For min egen del er druer såpass søtt at det trigger mer søtsug, så jeg spiser det helst ikke. Jeg kan spise kiwi eller appelsin, det gir ikke samme suget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg er ikke på lavkarbo annet enn at jeg ikke spiser junk og godiser, pasta og sånn :)

Vet ikke, en boks druer har aldri opprørt magen min, spiser det en eller to ganger i måneden, kjempegodt. Merker ikke at det trigger mer søtsug, er veldig glad i ananas og kiwi også :)

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke spiser lavkarbo, så kan jeg ikke se at en boks med druer gjør noen skade, så lenge det ikke er flere ganger i uken. Men jeg aner ikke noe om kalorier i det da, det bør du jo sjekke om det er viktig. Om ikke, så spis og kos deg med druer. Heller det enn chips og sjokolade. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nesten så jeg ikke skjønner hva jeg selv spør om i denne tråden :ler: men ja, er vel det at jeg lurer om en karbohydrat er en karbohydrat og ferdig med det. Uansett var druene kjempegode, nam nam :)

Skrevet

Det er nesten så jeg ikke skjønner hva jeg selv spør om i denne tråden :ler: men ja, er vel det at jeg lurer om en karbohydrat er en karbohydrat og ferdig med det. Uansett var druene kjempegode, nam nam :)

I metaboliserbart kaloriinnhold er alle karbohydrater like, ja. Bortsett fra cellulose som kroppen ikke kan fordøye.

AnonymBruker
Skrevet

Cellulose? Hvor kommer da det fra?

Skrevet

Cellulose? Hvor kommer da det fra?

Planter og trær, stort sett. Også kalt fiber.

AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke fiber bra for oss? Reklamerer over alt for fiber og sånn? Eller?

Skrevet (endret)

Men er ikke fiber bra for oss? Reklamerer over alt for fiber og sånn? Eller?

Fiber er bra fordi det går ufordøyd gjennom kroppen og river med seg innhold i tarmene. Grovt sett.

Ernæringsmessig gir det oss mennesker ingenting.

Endret av kråkefjas
AnonymBruker
Skrevet

Fiber er bra fordi det går ufordøyd gjennom kroppen og river med seg innhold i tarmene. Grovt sett.

Ernæringsmessig gir det oss mennesker ingenting.

Ah, takk.... det visste jeg ikke. Lært noe nytt :)

Skrevet (endret)

Fiber er ikke oppgitt på næringsinnholdet som karbohydrater. Det er oppgitt som fiber.

På næringstabeller er det kun fordøyelige karbohydrater som er oppgitt.

Karbohydrater fra frukt kommer naturlig i relativt små mengder. Vi er ikke laget for å basere kostholdet vårt på bare søt frukt, så et overdrevet inntak vil få påvirkning på kroppen.

Det er noe fruktose i frukt og det skal man ikke spise uhemmede mengder av. Det er leveren som tar seg av behandling av fruktose. Det er derfor sukkeret ikke påvirker blodsukker eller insulinutskillelse. Og mange eksperter hevder at mesteparten av fruktosen blir brutt ned og konvertert til fett via en prosess som kalles de novo lipogenese. Slik at overdrevet inntak vil føre til overvekt. Nå er ikke en frukt i ny og ne regnet som overdrevet inntak. Det er vel primært stort inntak av sukker (sukrose) som regnes som storeslem. Sukrose består av 50/50 glukose/fruktose.

Det var for en stund tilbake en dokumentar om sukker på 60 minutes: http://www.youtube.com/watch?v=t9MH_tks_wE

og et helt foredrag om saken:

Endret av Supraspinatus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg spiser heldigvis ikke et halvt kilo druer hver dag, men det blir jo et par frukt hver dag da. Bedre enn et par sjokolader, vil jeg tro? Eller er det en mening om det og? Interessant tema :)

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg spiser heldigvis ikke et halvt kilo druer hver dag, men det blir jo et par frukt hver dag da. Bedre enn et par sjokolader, vil jeg tro? Eller er det en mening om det og? Interessant tema :)

Drueskall er jo mildt lakserende, så det er nok ikke lurt å fråtse i druer. Da er det bedre å spise noe som metter litt som kjøtt, fisk eller tilsv.

AnonymBruker
Skrevet

Joda, men det frister ikke med middag etter middag, om du skjønner? Og da er vel frukt et godt alternativ?

Eller, er det ingenting som er det lenger, kanskje..

Skrevet

leveren som tar seg av behandling av fruktose. Det er derfor sukkeret ikke påvirker blodsukker

Det var nytt for meg, og det kan umulig stemme. Har du noen kilder?

Gjest Misteltein
Skrevet

Fruktsukker er vel bedre karbohydrater enn sukker?

Det beste og spise av frukt er vel bær. Istedenfor og fråtse druer, hva med og fråtse en stor boks med jordbær, skogsbær, blåbær, kirsebær eller en annen bær variant?

Skrevet

Det var nytt for meg, og det kan umulig stemme. Har du noen kilder?

Det har en viss effekt, men den er veldig liten i forhold til glukose. Fruktose vil bare bli omgjort til glykogen i leveren dersom det er en mangel på det der. Resten vil bli omgjort til triglyserider.

Det forklares ganske inngående i den nederste videoen jeg linket til over.

Fant denne artikkelen her også: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2603858/.

Den forklarer ikke det like godt og du må lete litt i tallene.

Joda, men det frister ikke med middag etter middag, om du skjønner? Og da er vel frukt et godt alternativ?

Eller, er det ingenting som er det lenger, kanskje..

Fruktsukker er vel bedre karbohydrater enn sukker?

Det beste og spise av frukt er vel bær. Istedenfor og fråtse druer, hva med og fråtse en stor boks med jordbær, skogsbær, blåbær, kirsebær eller en annen bær variant?

Det er ikke noe gale med å spise frukt i normale mengder. Bær inneholder ikke så mye sukker uansett. Og du får fiber og vitaminer med på kjøpet. Vinn-vinn.

Sett fra et rent karbohydratperspektiv er det omtrent det samme sukkeret som finnes i snop. Så spiser du veldig mye frukt kommer du til å gå opp i vekt. Det er ikke noe "frisone" bare fordi det inneholder sunne ting i tillegg.

Føler man behov for å fråtse i frukt så kan det være det er noe gale med sultfølelsen. Eller at man har blodsukker som stuper. Som igjen ofte er en effekt av tidligere inntak av sukker hos friske mennesker.

Opp og ned på blodsukker-berg- og dalbanen er blant annet noe av det som kan forårsake insulinresistens og diabetes m. type 2.

Men igjen, det er forskjell på å spise 2-3 serveringer frukt hver dag og spise 5 serveringer 2-3 ganger om dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke noe gale med å spise frukt i normale mengder. Bær inneholder ikke så mye sukker uansett. Og du får fiber og vitaminer med på kjøpet. Vinn-vinn.

Sett fra et rent karbohydratperspektiv er det omtrent det samme sukkeret som finnes i snop. Så spiser du veldig mye frukt kommer du til å gå opp i vekt. Det er ikke noe "frisone" bare fordi det inneholder sunne ting i tillegg.

Føler man behov for å fråtse i frukt så kan det være det er noe gale med sultfølelsen. Eller at man har blodsukker som stuper. Som igjen ofte er en effekt av tidligere inntak av sukker hos friske mennesker.

Opp og ned på blodsukker-berg- og dalbanen er blant annet noe av det som kan forårsake insulinresistens og diabetes m. type 2.

Men igjen, det er forskjell på å spise 2-3 serveringer frukt hver dag og spise 5 serveringer 2-3 ganger om dagen.

jeg har det ikke foran meg nå, selvsagt, men jeg hadde et treningsblad som viste forholdet mellom fruktsukker og sukker i godteri ganske stort, eller hva jeg skal si. Husker at det var jævlig mange appelsiner som skulle til for å fylle på mengden sukker du fant i en skål med sjokolade feks. Så mange appelsiner hadde jeg ikke klart å trøkke ned på. Og du måtte spise ganske mange epler for å tilsvare en pakke chips og sånn. Hvis du skjønner hva jeg mener? Så det å spise 3-4 frukt hver dag, feks en banan, jordbær, en nektarin, eple og appelsin osv, det er vel en mengde som er helt OK for å fylle på mellom måltidene og som snacks?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...