Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tittelen sier vel det meste... Påskeliljene i krukkene utenfor er visnet, skal jeg bare kaste løkene når jeg skal plante nytt? Eller sparer jeg dem?

(Blomstene var kjempebillige, så det gjør meg ingenting å kaste altså :) )

Og ja, jeg er ganske ny på dette med hage og blomster... :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleide å grave de opp og legge de i kjelleren til neste vår.

Her hvor jeg bor nå har vi ikke noe skikkelig hage, men det dukker opp påskeliljer og tulipaner på samme plass hvert år så regner med at man bare kan la de være også

Skrevet

Sett de ned i jorda der du vil at de skal blomstre neste år, og årene etter. Du kan godt klippe av den visne blomsten, men la bladene stå og visne ned naturlig. Løken samler på den måten næring til neste års blomstring. :)

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar!

Da er løkene lagt i kjellerboden til neste vår og krukkene er fylt med nydelig sommerblomster :jepp:

Gjest Vettel
Skrevet

Jeg bruker bare plante de der jeg vil ha de til neste år. :) Så kommer de tilbake år etter år.

• Liker 1
Skrevet

Kan man plante de nå? Jeg har maaaange visne tulipaner her..

Gjest Vettel
Skrevet

Plant de når du vil. Før frosten vel og merke, men det rekker du nok. ;)

Sånn akkurat under jorden, med spissen opp. Altså, hele løken skal ned i jorden, med spissen oppover. 2 cm jord over spissen bruker å holde. Noen har mer, andre mindre.

Skrevet

Guri.. Er det virkelig så lettvint med tulipaner? Hehd, da blir det mye av det til våren her altså :-)

Skrevet

Guri.. Er det virkelig så lettvint med tulipaner? Hehd, da blir det mye av det til våren her altså :-)

Tulipaner, påskeliljer og slikt er kjempeenkelt :)

Om du har litt plass så kan du kjøpe tulipaner i alle mulige farger og plante løkene helt tilfeldig eller i linjer med en og en farge osv så kan man få mange fine resultater

Bakdelen er jo at disse blomstene ikke holder så grusomt lenge, men det er fint i den tiden de har blomster :)

Gjest Vettel
Skrevet

Jeg er til og med så heldig at damen som bodde her før oss, har plantet tulipaner som blomstrer på ulik tid! Først kom de røde,så gule, så rosa, så hvite som fortsatt blomstrer.

De tregeste påskeliljene holder fremdeles stand der ute i varmen. :)

Eneste er at når de første tulipanene titter opp over jorden kommer de hersens rådyra og gnafser i seg... Har klart å redde mye ved å stille opp de avklipte eplegreinene opp som gjerde over tulipanene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...