Gå til innhold

Norwegian tar seg betalt for at du skal få betale reisen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lagt merke til at Norwegian tar seg betalt for at du skal betale reisen du selv bestiller på nett. Dette har vart en stund (fra 09 tror jeg) og koster ca. 40 kr. Avgiften blir du først oppmerksom på når du allerede har foretatt bestillingen og sitter klar til å bekrefte bestillingen. Denne kommer i tillegg til valgfrie gebyrer som dekker setereservasjon og bagasje som skal sjekkes inn.

Problemet er at dette så vidt jeg vet er eneste måte å få bestilt reisen på. Cash er umulig, og Norwegian tilbyr ikke BankId. (Selv om BankId hadde vært tilgjengelig vil du da gå glipp av forsikring som er knyttet til kredittkortet). Altså må du betale ekstra for den eneste måten å bestille reise på hos Norwegian. Er dette rimelig? Jeg synes ikke det.

Norwegian vil sikkert forsvare seg med at det for dem koster penger å ta seg betalt via kundens kredittkort. Men da spør jeg meg om disse avgiftene er så store at de forsvarer en kredittkortavgift på 40 kr. Og dessuten: hva får vi som kunder igjen for dette utlegget? Når det gjelder gebyrer til bagasjeinnsjekking og setereservasjon får vi jo et produkt for det. Men det gjør vi da ikke ved å måtte betale for å kunne betale.

Jeg mener at denne avgiften bør forbys ved lov inntil Norwegian kan tilby et gebyrfritt betalingsalternativ (BankId). For øvrig bør Forbrukerrådet se nærmere på dette selskapet for mulig misvisende prising, når sluttsummen er så mye høyere enn betalingen for selve reisen, som er kunstig lav.

For øvrig x 2: fra nå av boikotter jeg Norwegian og flyr utelukkende SAS.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lagt merke til at Norwegian tar seg betalt for at du skal betale reisen du selv bestiller på nett. Dette har vart en stund (fra 09 tror jeg) og koster ca. 40 kr. Avgiften blir du først oppmerksom på når du allerede har foretatt bestillingen og sitter klar til å bekrefte bestillingen. Denne kommer i tillegg til valgfrie gebyrer som dekker setereservasjon og bagasje som skal sjekkes inn.

Problemet er at dette så vidt jeg vet er eneste måte å få bestilt reisen på. Cash er umulig, og Norwegian tilbyr ikke BankId. (Selv om BankId hadde vært tilgjengelig vil du da gå glipp av forsikring som er knyttet til kredittkortet). Altså må du betale ekstra for den eneste måten å bestille reise på hos Norwegian. Er dette rimelig? Jeg synes ikke det.

Norwegian vil sikkert forsvare seg med at det for dem koster penger å ta seg betalt via kundens kredittkort. Men da spør jeg meg om disse avgiftene er så store at de forsvarer en kredittkortavgift på 40 kr. Og dessuten: hva får vi som kunder igjen for dette utlegget? Når det gjelder gebyrer til bagasjeinnsjekking og setereservasjon får vi jo et produkt for det. Men det gjør vi da ikke ved å måtte betale for å kunne betale.

Jeg mener at denne avgiften bør forbys ved lov inntil Norwegian kan tilby et gebyrfritt betalingsalternativ (BankId). For øvrig bør Forbrukerrådet se nærmere på dette selskapet for mulig misvisende prising, når sluttsummen er så mye høyere enn betalingen for selve reisen, som er kunstig lav.

Du kan betale reisen med debetkort...

AnonymBruker
Skrevet

Du kan betale reisen med debetkort...

Tar de ikke betalt for å bruke dette?

Skrevet

Tar de ikke betalt for å bruke dette?

Nei.

https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/billetter/kredittkortgebyr/

"Bestillinger gjort med kredittkort belastes et tillegg pr bestilling. Kredittkorttillegget dekker kostnader Norwegian har til kredittkortselskapene ved kredittkorttransaksjoner.

Bestillinger gjort med debetkort eller Bank Norwegian Kort har ikke et slikt tillegg. Debetkort er kort hvor betaling trekkes direkte fra kontoen din.

Vær oppmerksom på at dette er en norsk handelsplass. Her gjelder norske regler for diverse avgifter/tillegg."

AnonymBruker
Skrevet

Nei.

https://www.norwegian.no/kundeservice/Reiseinformasjon/billetter/kredittkortgebyr/

"Bestillinger gjort med kredittkort belastes et tillegg pr bestilling. Kredittkorttillegget dekker kostnader Norwegian har til kredittkortselskapene ved kredittkorttransaksjoner.

Bestillinger gjort med debetkort eller Bank Norwegian Kort har ikke et slikt tillegg. Debetkort er kort hvor betaling trekkes direkte fra kontoen din.

Vær oppmerksom på at dette er en norsk handelsplass. Her gjelder norske regler for diverse avgifter/tillegg."

Takk for info! Kommer likevel til å boikotte dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler med min vanlige VISA debet, og det koster ikke noe. Skulle gjerne boikottet dem, men da må jeg i stede betale nærmere 5000 i stede for norwegians 199kr for å komme meg hjem nå og da. Jeg har "hjem" i Frankrike.

• Liker 3
Skrevet

Du betaler det samme gebyret hos SAS også, men da kommer det ikke opp som en egen sum. Hos SAS er den bakt inn i totalsummen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ansatt i SAS, TS?

AnonymBruker
Skrevet

Boikotte pga 40 kroner, for så å gjerne betale flere hundre ekstra for å fly med SAS? Når hele gebyret i tillegg enkelt kan unngås ved å betale med debetkort eller skaffe seg Norwegiankortet gratis?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

BankID er en verifiseringsløsning hvor du må legitimeres ovenfor brukerstedet/banken for å vise at du er korteier. Dette er kun en ekstra sikkerhet som gjør det vanskeligere å missbruke kort på deres nettsider, så om de har verifisering med BankID eller ei vil ikke dette påvirke betalingsmåtene for deg.

Det koster penger for brukerstedet for hver transaksjon via MasterCard. Som du sikkert har merket er det flere butikker som ikke tar kredittkort av den enkle grunn at det er veldig dyrt, så det er nok ikke så urimelig med 40,- i gebyr for bruk av kredittkort. Som en annen her også nevner så er dette gebyret bakt inn i prisen hos SAS og andre flyselskaper.

:klaske: Vil anbefale deg å sette deg litt mer inn i hvordan systemene fungerer, så slipper du å boikotte bedrifter på bakgrunn av noe som faktisk ikke er slik du tror det er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...