Gå til innhold

MÅ man variere treningen

Anbefalte innlegg

Gjest Nanne70
Skrevet

Etter mange gode tips og råd på emnet "Telle kalorier resten av livet..." - tusen takk alle sammen - så har jeg selvfølgelig noen spørsmål angående trening også. Det snakkes/skrives mye om viktigheten av å trene variert, men hvor viktig er det egentlig? For min del har jeg ikke behov for særlig mye variasjon, jeg synes lett det blir masete og da går jeg fort lei.

Jogging liker jeg f.eks. godt, i alle fall når jeg har trent meg opp og kommet sånn passelig i form. Jeg har slitt litt nå i vår etter et ufrivillig treningsavbrudd, men nå har jeg begynt med Couch25K og det ser ut til å fungere veldig bra! Jeg har også funnet et styrkeprogram til hjemmebruk som jeg kan klare å gjennomføre 2 ganger i uka, selv om jeg i utgangspunktet synes styrketrening er ganske kjedelig.

Riktignok skrev jeg i det andre innlegget mitt at jeg vanligvis pleier å gå lei etter en 7-8 mnd, men i forhold til trening så skyldes det faktisk i stor grad at jeg må trene innendørs på mølle eller ellipsemaskin i stedet for å jogge ute.

Så da er spørsmålet mitt - hvis jeg nå trives med jogging og styrketrening hjemme, må jeg variere med andre treningsformer da? At man bør ha en viss progresjon er greit, og det har jeg - C25K er jo basert på at man trener seg gradvis opp til å kunne jogge 5 km, og etter det kan man jo trene seg videre opp til å jogge lengre distanser. Når det gjelder styrketrening går det jo an å øke belastning og/eller repetisjoner, alt ettersom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Så lenge du øker belastningen på kroppen tror jeg det burde gå greit? Den løpeplanen er jo hvertfall helt super :-) hvor langt har du komt?

Jeg trente veldig mye spinning og stagnerte.. Null fremgang.., men etter at jeg løsna litt på de faste mønsterene mine, begynte med tungere styrke og å jogge i tillegg, merker jeg stor fremgang. Om man jogger den samme løypa og løfter de samme vektene hver uke, er det ikke rart man går lei :-) viktig å stadig kreve mer av kroppen etter hvert som man blir sterkere og får bedre kondisjon :-)

Mitt beste råd er å kjøpe pulsklokke, Det er SÅ gøy!! Gleder meg til å trene for å se hvor hardt jeg kan presse kroppen :-) (det hadde jeg aldri trodd jeg skulle si for 1 år siden.. Haha!)

Anbefaler å prøve nye ting om man blir lei av det man gjør, heller enn å gi opp, forresten! Når man føler at "jeg trener og trener, men det vises ikke!!" trenger kroppen kanskje bare en ny type belastning. Jeg trener en del core og pilates også innimellom. Jeg gjør det jeg føler for den dagen. Det eneste faste jeg har, er 2 spinningtimer hver uke med en FANTASTISK instruktør. Finnes mange bra DVDer du kan kjøpe :) jeg må trene på studio, klarer ikke trene hjemme.. Null disiplin, dødskjedelig og gir meg med en gang :)

Endret av riosoto
Gjest Nanne70
Skrevet

Så lenge du øker belastningen på kroppen tror jeg det burde gå greit? Den løpeplanen er jo hvertfall helt super :-) hvor langt har du komt?

Jeg trente veldig mye spinning og stagnerte.. Null fremgang.., men etter at jeg løsna litt på de faste mønsterene mine, begynte med tungere styrke og å jogge i tillegg, merker jeg stor fremgang. Om man jogger den samme løypa og løfter de samme vektene hver uke, er det ikke rart man går lei :-) viktig å stadig kreve mer av kroppen etter hvert som man blir sterkere og får bedre kondisjon :-)

Mitt beste råd er å kjøpe pulsklokke, Det er SÅ gøy!! Gleder meg til å trene for å se hvor hardt jeg kan presse kroppen :-) (det hadde jeg aldri trodd jeg skulle si for 1 år siden.. Haha!)

Anbefaler å prøve nye ting om man blir lei av det man gjør, heller enn å gi opp, forresten! Når man føler at "jeg trener og trener, men det vises ikke!!" trenger kroppen kanskje bare en ny type belastning. Jeg trener en del core og pilates også innimellom. Jeg gjør det jeg føler for den dagen. Det eneste faste jeg har, er 2 spinningtimer hver uke med en FANTASTISK instruktør. Finnes mange bra DVDer du kan kjøpe :) jeg må trene på studio, klarer ikke trene hjemme.. Null disiplin, dødskjedelig og gir meg med en gang :)

Siden jeg har kommet litt i gang med jogginga, har jeg jukset litt og begynt på uke 4, og det fungerte bra. Tilstrekkelig utfordrende, men ikke sånn at jeg var helt pumpa. Har mulighet til å jogge ulike løyper, så kan utfordre kroppen på den måten i tillegg til jevn progresjon.

Jeg for min del er ikke noe glad i å trene på treningssenter, og tilbudet her jeg bor er dessuten svært begrenset. Spinning har jeg prøvd og det var ikke noe for meg, og step/aerobic har jeg trent så mye at jeg har gått lei, og bortsett fra styrkerom er det dette som tilbys. Men jeg må vel se om jeg kanskje begynner å trene styrke der når hjemmetreninga føles for lett.

Mitt motto er "det enkle er ofte det beste", derfor gidder jeg ikke pese med pulsklokke :) Jeg eier ikke konkurranseinstinkt når det kommer til fysisk aktivitet heller, jeg er fornøyd med å kjenne at jeg kan løpe lengre, løfte tyngre og å se at vekta viser nedgang.

Skrevet

Jeg trener 3 ganger i uka, og trener da 2 ganger utholdenhet og 1 gang styrke. På utholdenheten prøver jeg nå å variere mellom jogging, sykling og stavgang i kraftige motbakker. Dette sånn at jeg ikke skal gå for lei, og jeg kjenner at dette gjør noe med kondisjonen. På styrketreningen blir det vel mye av det samme, men jeg trener da på et treningssenter for å kunne variere mer med apparat/ikke apparat og kunne justere motstand/tyngde mer.

AnonymBruker
Skrevet

Det virker som om du trener kun for å bli slankere, da er ikke å trene allsidig så viktig, nei. Men i utgangspunktet er mange alt for fokusert på trening når de skal slanke seg. Kostholdet er det viktigste, f.eks annullerer 10kr verdt av smågodt en hel 30 min treningsøkt.

Gjest Nanne70
Skrevet (endret)

Det virker som om du trener kun for å bli slankere, da er ikke å trene allsidig så viktig, nei. Men i utgangspunktet er mange alt for fokusert på trening når de skal slanke seg. Kostholdet er det viktigste, f.eks annullerer 10kr verdt av smågodt en hel 30 min treningsøkt.

Akkurat nå trener jeg først og fremst for å gå ned i vekt, ja, det stemmer. Jeg har aldri klart å gå ned i vekt kun med å regulere kostholdet, så en kombinasjon er det som fungerer best for meg. Etter det blir det jo å trene for å holde vekta og kondisjonen vedlike :) Jeg føler meg nesten fristet til å spørre hvorfor det ikke er "bra nok" å jogge 2-3 ganger i uka så lenge man har progresjon og varierer løypene, og så trene styrke i tillegg etpar ganger i uka? Alle er ikke like glad i å trene eller har samme muligheter til variert trening, så det er vel vikigere AT man trener enn HVA man trener, så lenge det først og fremst er av helsemessige årsaker?

Endret av Nanne70
Skrevet

Det viktigste er helt klart å trene ja :)

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Akkurat nå trener jeg først og fremst for å gå ned i vekt, ja, det stemmer. Jeg har aldri klart å gå ned i vekt kun med å regulere kostholdet, så en kombinasjon er det som fungerer best for meg. Etter det blir det jo å trene for å holde vekta og kondisjonen vedlike :) Jeg føler meg nesten fristet til å spørre hvorfor det ikke er "bra nok" å jogge 2-3 ganger i uka så lenge man har progresjon og varierer løypene, og så trene styrke i tillegg etpar ganger i uka? Alle er ikke like glad i å trene eller har samme muligheter til variert trening, så det er vel vikigere AT man trener enn HVA man trener, så lenge det først og fremst er av helsemessige årsaker?

Jeg er helt enig med deg.

Og progresjon kan jo være viktig, men om man er på et nivå der man trives er jo vedlikeholdstrening vel så viktig som stadig progresjon. Kroppen blir vant til belastningen ja, men om man ikke ønsker å løfte tyngre eller løpe lengre/fortere, så MÅ man jo strengt tatt ikke det ;)

For mange tror jeg nok variasjon er viktig for å opprettholde variasjon, og mange opplever motivasjon ved å hele tiden utfordre seg selv. Noen av oss får ikke motivasjon og egenglede av trening, og vi må rett og slett bare gjøre det :laugh:

Skrevet

Varasjon er viktig, men det som er enda viktigere enn det er at du trives med treningen din. Hvis du kun trives med den treningen du driver med nå, så forsett med det. Gjør du noe du ikke liker, så kommer det ikke til å vare i lengden. Bedre med ensformig trening, enn ingen trening. Du har lagt til deg noen sunne, gode vaner. Fortsett med det :)

Gjest Janus
Skrevet

Om du selv trives med treningen, så er ikke det noen spesiell grunn til å variere, litt avhengig av hva formålet med treningen er.

Innenfor styrketrening og jogging, er det mange måter å variere treningsrutinene, noe som ofte kan være lurt på sikt både fordi det kan være mer morsomt å variere og også fordi kroppen kan reagere positivt på forandring.

Det viktigste er uansett periodisering og det er noe som ikke har med variasjon i øvelser, men variasjon i intensitet og volum og innlagt hvile. Om du aldri presser deg til det ytterste er det mindre viktig, men om man trener intensivt er det veldig viktig.

Mange som trener styrke trener hardt uke etter uke og til og med hardere og hardere fra gang til gang. Dette fungerer i en periode, men etter hvert blir kroppen overbelastet og man kan til og med oppleve å bli svakere.

Nøkkelen er å legge inn en lettere treningsuke med jevne mellomrom, f.eks hver 8. uke.

Men så lenge du ikke er lei enda, så er det ikke noen grunn til å endre programmet ditt om du ikke har lyst. Den dagen du blir lei, kan du endre det. Men periodisering er lurt om du trener hardt.

:)

Skrevet (endret)

Grunnen til at folk varierer med treningen er jo for å ikke gå lei av å gjøre den samme tingen hver gang, men også (viktig) for å unngå belastningsskader. Muskelgruppene bruker omtrent 48 timer på restitusjon, så du burde ikke trene tung styrke på de samme muskelgruppene hver dag.

Et annet eksempel er hvis du løper veldig mye, så kan det være lurt å variere på hva slags underlag du løper på da tredemølle kan være litt for hardt for noen og i verste fall føre til belastningsskader som beinhinnebetennelse (snakker av erfaring).

Jeg varierer ikke styrketreningen spesielt, legger inn noen nye eller fjerner enkelte øvelser en gang i blant men har stort sett kjørt det samme programmet siden jul, og synes det er helt greit (kun justert på vekter). Jeg prøver å variere hvilken type kondisjonstrening jeg gjør, fordi det er den treningsformen jeg liker minst og kan fort gå lei av. Da varierer jeg mellom mølla, ellipsemaskinen eller PulsStep (gruppetime på treningssenter).

Endret av kills
Gjest Nanne70
Skrevet

Om du selv trives med treningen, så er ikke det noen spesiell grunn til å variere, litt avhengig av hva formålet med treningen er.

Innenfor styrketrening og jogging, er det mange måter å variere treningsrutinene, noe som ofte kan være lurt på sikt både fordi det kan være mer morsomt å variere og også fordi kroppen kan reagere positivt på forandring.

Det viktigste er uansett periodisering og det er noe som ikke har med variasjon i øvelser, men variasjon i intensitet og volum og innlagt hvile. Om du aldri presser deg til det ytterste er det mindre viktig, men om man trener intensivt er det veldig viktig.

Mange som trener styrke trener hardt uke etter uke og til og med hardere og hardere fra gang til gang. Dette fungerer i en periode, men etter hvert blir kroppen overbelastet og man kan til og med oppleve å bli svakere.

Nøkkelen er å legge inn en lettere treningsuke med jevne mellomrom, f.eks hver 8. uke.

Men så lenge du ikke er lei enda, så er det ikke noen grunn til å endre programmet ditt om du ikke har lyst. Den dagen du blir lei, kan du endre det. Men periodisering er lurt om du trener hardt.

Akkurat nå trener jeg som sagt mest for å gå ned i vekt, men jeg har jo tenkt å fortsette å trene når jeg har nådd målvekt, for å vedlikeholde både vekt og kondis. Og styrketrening er jo bra for kvinner med tanke på benskjørhet, så først og fremst trening av helsemessige årsaker.

Gjest Nanne70
Skrevet

Grunnen til at folk varierer med treningen er jo for å ikke gå lei av å gjøre den samme tingen hver gang, men også (viktig) for å unngå belastningsskader. Muskelgruppene bruker omtrent 48 timer på restitusjon, så du burde ikke trene tung styrke på de samme muskelgruppene hver dag.

Et annet eksempel er hvis du løper veldig mye, så kan det være lurt å variere på hva slags underlag du løper på da tredemølle kan være litt for hardt for noen og i verste fall føre til belastningsskader som beinhinnebetennelse (snakker av erfaring).

Jeg varierer ikke styrketreningen spesielt, legger inn noen nye eller fjerner enkelte øvelser en gang i blant men har stort sett kjørt det samme programmet siden jul, og synes det er helt greit (kun justert på vekter). Jeg prøver å variere hvilken type kondisjonstrening jeg gjør, fordi det er den treningsformen jeg liker minst og kan fort gå lei av. Da varierer jeg mellom mølla, ellipsemaskinen eller PulsStep (gruppetime på treningssenter).

Jeg prøver å unngå løping på tredemølle, jeg synes faktisk det er vondere/verre enn å løpe på asfalt! Vanligvis jogger jeg på grus/uasfaltert vei og litt asfalt, kanskje 1/3 av løypa er asfalt, men jeg har gode sko og har ikke hatt noe problemer med det så langt. Om vinteren blir det mest ellipsemaskin. Planen er å jogge 3 ganger i uka (holder på med C25K nå) og trene styrke 2 ganger i uka. Har et program til hjemmebruk der jeg bruker manualer som kan gjøres tyngre etterhvert. Øvelsene i programmet er glute bridge, pushups, tricep dips, knebøy, utfall, stående roing med manualer, bicepscurl, skulderpress, planke og sideplanke. Mulig jeg kan bytte på spesielt arm/skulderøvelsene og ikke gjøre alle hver gang. Det er såpass lenge siden jeg har trent styrke at jeg føler at dette er tungt nok for meg nå, første gangen jeg gjorde programmet var jeg så støl at jeg nesten ikke klarte å gå på 2 dager :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke dere som sier at "hvis du skal ned i vekt er det ikke noe vits å trene, men å jogge en tur 3-4 ganger i uka er for lite"

Dette er jo verdens største selvmotsigelse.

Selvsagt er kostholdet ekstremt viktig i forbindelse med slanking, men det hjelper jo på å svi av en joggetur og forbrenne 300 kcal ekstra annenhver dag! Det gjør det jo lettere å komme i underskudd kalorimessig. Så jeg skjønner ikke helt hvordan trening ikke er "nødvendig" for slanking.

Gjest Janus
Skrevet

Så jeg skjønner ikke helt hvordan trening ikke er "nødvendig" for slanking.

Kaloriunderskudd forårsaker vektnedgang og det er ulike måter å skape dette på. Man kan skape det ved kosthold alene, selv om det ikke er en særlig god idè, utenom ved svært kortsiktige ekstremdietter som PSMF.

En kombinasjon av kosthold og trening er alltid å foretrekke.

Skrevet

Det å variere jogginga kan være bra både for progresjon og for å unngå belastningsskader. Du kan for eksempel ta noen økter på skogssti, noen på skogsvei, grus, asfalt, noen med mye bakker, noen på flat mark osv. Jeg ser du tar c25k nå (kjempebra program!), men når du er ferdig med det kan du variere tempo også. Noen økter med langkjøring, noen intervall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...