Gå til innhold

Noen som ikke skal gifte seg i kirke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å ha borgerlig vielse i stedet for kirke. Noen som vet hvordan jeg kan gå fram for å finne en ikke kirkelig person til å vie oss. Vet at dommere og byfogd kan gjøre det, men er det noen flere, for eksempel noen hos haumanetisk forbund? Vi vil ikke gifte oss hos byfogden, men utendørs..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal gifte oss utendørs.

Biskopen stiller opp. Dette har vi avtalt.

Skrevet

Sorry, fikk ikke med meg at det skulle være borgelig :oops:

Skrevet

Jeg tror humanetisk forbund har lov til å vigsle, men det lureste er nok å ringe dem å spørre

Skrevet

Hvis du vil ha en Human-etisk vielse må du ta en tur innom tinghuset først for at vielsen skal være gyldig.

Skrevet

må en gjøre det samme dag eller holder det med dagen før. Vi skal gifte oss på en lørdag og da er ikke tinghuset åpent.. Tror jeg ringer human etisk å mandag jeg og hører hvordan slikt noe fungerer..

Skrevet

Human-etisk Forbund har fått vigselsrett, men de kan ikke benytte den ennå. Først må departementet lage utdanningskravene for de som skal foreta vielsene. Dette er det meningen at de skal komme med til sommeren. Men som du kanskje vet var også meningen at Human-Etisk Forbund skulle ha vigselsrett, de kunne benytte fra august ifjor. Men nå har nå en gang departementet også andre saker, som er mer presserende, derfor gikk ikke selve lovforslaget igjennom på Stortinget før i oktober i fjor. Så ikke sats 100% på at dere kan benytte Human-Etisk Forbund fra og med i sommer..

Tex, slik var det før det nye lovforslaget, så fort utdanningskravene er på plass foretar de hele vielsen, ikke bare en sermoni.

Hør med sorenskriveren, om dere ikke har gjort det, mange steder har de minimum en lørdagsvielse i året. Ettersom departementet anbefaler dem å ha det, og sjansen for at de gjør det er større om dere spør.

Skrevet

Om dere ikke har satt noen dato vil jeg anbefale å vente til HEF har fått alt det praktiske i orden med vigselsrett. Med den gamle ordningen er det forferdelig vanskelig å få en sorenskriver til å vie noen utenfor kontoret, rett og slett fordi de ikke får gjøre det i arbeidstiden, og ikke har lov til å motta betaling privat til å gjøre det. Man må altså kjenen noen eller møte noe som er veldig snille (vi prøvde..). Men så snart det går i orden med HEF blir alt så meget enklere!

Skrevet

vi har dato og både kirke og prest, men det er for å ha noe i bakgrunn dersom vi ikke får til borgerlig vielse. Men vi vil aller helst ha den borgerlig, da han blant annet ikke er medlem av statskirken. Håper vi får til å ha vielsen i hagen til stedet hvor vi skal ha festen. Det er en utrolig vakker hage og ligger helt nede med sjøen.

Skrevet

Stod faktisk i avisen i går ja....

Hvem som helst får vigselsrett bare h*n er medlem i HEF og tar det kurset.....

Virker litt pussig syns nå jeg.....

Skrevet

hm, håper noen tar et slikt kurs da så kanskje det ordner seg..

Skrevet

Vi skal gifte oss borgerlig, men ikke på Tinghuset. Vi har vært så heldige å få en bekjent av en bekjent til å stille som viglser og dermed kan vi ha vielsen utenfor Tinghuset. Vigsleren er dommerfullmektig. Hør litt rundt med familie og venner om noen kjenner en dommerfullmektig så ordner det seg kanskje for dere også. Lykke til :wink:

Skrevet
hm' date=' håper noen tar et slikt kurs da så kanskje det ordner seg..[/quote']

Ja, da flere har tatt kurset, HEF Rogaland arrangerte det for ei uke-to siden.

Vi satser på det, men har byfogden i bakhånd.

Skrevet
Stod faktisk i avisen i går ja....

Hvem som helst får vigselsrett bare h*n er medlem i HEF og tar det kurset.....

Virker litt pussig syns nå jeg.....

Det pussige er vel heller at det til nå har vært så JÆVLIG vanskelig å få lov til å gifte seg utenfor kirka. Bare fordi man ikke er kristen har man liksom måtte godta at man bare kan gifte seg 9-16, mandag-fredag. Joda, de la vel inn et par lørdagsvigsler også for å være "smidige" :roll:

Det er egentlig ikke noe i veien for at "hvem som helst" skal kunne utføre en vielse, det er jo "bare" en seremoni der begge svarer ja. Det viktige er at ekteskapsvilkårene blir prøvet på skikkelig vis først. Dette har til nå været gjort av de som utførte vigselen. Greit nok når det er en kirke som ofte har vigsler og vet hvordan ting fungerer, eller når dette gjøres på hos sorenskriveren. Men problemet til nå (og argumentet for at HEF ikke skulle få vigselsrett) har vært at i små livssynssamfund har ikke denne jobben blitt gjort grundig nok, om i det hele tatt. Slik jeg har skjønt det er meninga nå at prøinga av ekteskapsvilkårene skal gjøres av det offentlige, noe som er langt mere ryddig og ordentlig.

Skrevet

Fra Human-Etisk forbunds nettside:

"Slik blir det:

· Folkeregisteret prøver ekteskapsvilkårene

· Brudefolket får utstedt vielsesattest med fire måneders gyldighet

· Godkjent menighet eller domstol gjennomfører vielse

· Livssynssamfunn får også vielsesrett"

Ryddig og greit, og likt for alle :)

Skrevet

Jeg misforsto - -slettet innlegget mitt! Sorry folks!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...