Gjest Candy Pie Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 I en kg fett så er det ca 7000 - 9000 kalorier ( hva stemmer? ) Om man trener som en gal, og spiser seg mett på gulrøtter, vil man kunne trene vekk en kilo fett på en dag da? Om man setter av 24 timer til trening? Eller må kroppen bruke lenger tid på å få av fettet? Og om man spiser 8000 kalorier i tilegg til det man spiser til vanlig på EN dag, vil man da legge på seg en kilo fett ( om man ikke spiser mindre de neste dagene) og hvor lang tid bruker kroppen på å lagre fettet på kroppen slik at det blir synlig? Lurer bare sånn på dette. Har i grunn lyst til å teste ut begge deler, trene som et uvær en hel dag, og overspise noe sinnsykt en annen dag, bare for å se hva som skjer. Men en kilo er jo uansett veldig lite, og vekten svinger jo uansett hva man spiser og hvor mye man spiser, så tviler på at jeg hadde merket noe forskjell sånn sett? Beklager om det her ble litt dumt. Tenkte bare at hvis man "bare" trenger å forbrenne ca 8000 kalorier for å gå ned 1 kilo, så burde det være fint mulig å gå ned en kilo fett på en dag, om man lever på så lite man orker, og trener HELE dagen
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 Det er vel heller tvilsomt at du orker å trene en hel dag om du kun gnafser gulrøtter, men i teorien går det vel an.
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Du vil sannsynligvis gå ned mer, fordi du vil svette ut mer vann enn du klarer å drikke og musklene dine vil nok tæres på ganske kraftig. Og så vil du kollapse. 2
Gjest meh Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 I teorien så skal det gå an, men om du evner å drive med høyintensivitetstrening sammenhengende i 24 timer med minimalt av næring er en annen sak. Og ja, ett gram fett er 9 kalorier.
Gjest Candy Pie Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Takk for svar:) Hmm...skal nok ikke teste det ut, blir trøtt og sliten etter noen timer i skogen, så... Men lurte på om det faktisk var mulig. Men når jeg tenker etter, så hadde jeg vel ikke forbrent 9000 kalorier om jeg så gikk på tur i ett sett en hel dag, så ja... Men hadde vært morsom om man klarte å trene en hel dag da
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Et kilo fett er 7500 kalorier om jeg ikke tar feil
Honeydew Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 1 kg rent fett er 9000 kcal, men 1 kg fettvev er ca 7000 kcal, bare for å ha oppklart den biten
Geparden Skrevet 23. mai 2012 #8 Skrevet 23. mai 2012 Du kan ikke forbrenne uendelig med fett på kort tid. Denne artikkelen sier at du maksimalt kan forbrenne ca 70 kcal per kg kroppsfett pr dag. Jeg har ikke funnet mer om dette andre steder, er det noen som vet noe? Det er også sånn at kroppen reagerer på alvorlig energiunderskudd over tid. I det meste av menneskehetens historie har det nemlig betydd hungerkatastrofe. Da gjelder det først og fremst å redusere energiforbruket for å overleve. Dermed bryter kroppen ned muskler og mye annet snacks som motvirker tap av kroppsfett. Denne mekanismen er en av årsakene til rekyl etter ekstreme slankedietter.
Wiggins Skrevet 23. mai 2012 #9 Skrevet 23. mai 2012 7-9000 kcal, dvs. 30-38000 kJ, er omtrent fire ganger så mye som en gjennomsnittlig kvinne som er i moderat aktivitet forbrenner i løpet av en dag. Du skal være veldig godt trent for å orke å holde på lenge nok til å trene så mye at du firedobler forbrenninga. Sykkelryttere i Giro d'Italia og Tour de France forbrenner omtrent så mye på en middels hard etappe, men de sitter hele tida og fyller på med næring. De hadde ikke orka å sykle så lenge uten påfyll. Hvis de ikke hadde skullet sykle ny etappe dagen etterpå og var helt uthvilt hadde de kanskje orka å pine seg gjennom en slik etappe med bare vann, men da ville tempoet vært en del lavere. De ville allikevel ikke miste alt dette som fettvekt. Det er begrenset hvor mye fett kroppen klarer å forbrenne i løpet av en dag. Fett er kroppens foretrukne energikilde, og kroppen vil hovedsakelig forbrenne fett så lenge tilgangen på oksygen er tilstrekkelig, og spare på glykogenlageret (dannes fra karbohydrater), som er kroppens lager av høyoktan energi. Litt glykogen vil kroppen allikevel forbrenne selv om du bare sitter i sofaen. Når intensiteten blir så høy at du kommer over syreterskelen vil en større andel av kroppens energi komme fra glykogen. Avhengig av intensitet holder dette i 40-90 minutter. Når glykogenlageret er brukt opp sier vi at man "sprekker". Kroppen har da kun fett å få energi fra, og siden det bare kan skje aerobt må intensiteten ned. Sykkelryttere på det øverste nivået er verdens beste utholdenhetsutøvere og kan ligge lengre på fettforbrenning enn noen andre. Allikevel tror jeg selv de beste av dem ville slite med å sykle en TdF-etappe med kun vann og ikke noe næring. Du er neppe på nivå med en proff sykkelrytter , så du vil nok ikke klare å forbrenne så mye. Konklusjonen er at å tape fettvekt er nødt til å ta tid, det fins INGEN snarveier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå