momo Skrevet 31. januar 2004 #1 Skrevet 31. januar 2004 Hvor tidlig er det normalt at et barn lærer seg bokstaver. Datteren min på 2 1/2 år har lært seg sin første bokstav. Forbokstaven i navnet sitt. Hun kjenner igjen den i bøker og klarer og skrive den. Det er ikke jeg som har lært henne det. Hun bare spurte meg en dag om jeg kunne skrive bokstaven M, og det gjorde jeg og etter det skrev hun den selv og kjente den igjen. Jeg har valgt og ikke bry meg så mye med det. Synes hun er for liten til og skulle lære seg bokstavene nå, men vet jo ikke hva som er normalt. Hun har vært tidlig ute med så og si alt. :D :D
Thomasine Skrevet 31. januar 2004 #2 Skrevet 31. januar 2004 Det er nok veldig individuelt! Min lille kunne alle bokstavene før han startet på skolen, og leste og skrev før jul nå i 1.klasse!!! :o Dette var noe han gjorde helt på egen hånd - vi "pusha" ikke på noe! Når han spurte svarte vi, men utfordret ham aldri! Det tror jeg er viktig! Dessuten vil det ikke si at utviklingen fortsetter i den farten, vet du... :D
Gjest Hilde K S Skrevet 1. februar 2004 #3 Skrevet 1. februar 2004 Jenta vår var også tidlig ute med å lære bokstavene. Da hun var fem leste hun uten at vi hadde lært henne det. Hun hadde spurt meg en gang og pappaen en gang om hvordan man leste og dermed så oppfattet hun poenget. Broren hennes lærte ikke å lese før han var seks, selv om han har spurt og gravd og øvd og prøvd å forstå lenge før han forstod det. Nå kan han gangetabellen like godt som sin søster, så hans forståelse ligger nok mer på tall enn bokstaver. Barn er forskjellige, heldigvis. Før var det mye mer standardskjema på hva barn skulle mestre når de hadde nådd den og den aldren. Det har de gått bort fra nå.
Gjest Camelia Skrevet 1. februar 2004 #4 Skrevet 1. februar 2004 Så lenge det ikke er foreldrene som bevisst går inn for å lære et så lite barn bokstavene, kan jo ikke et barn "ta skade" av å kjenne igjen sin egen bokstav! :D Nysgjerrige barn som spør, skal få svar, og dersom de tydelig har glede og interesse av det, må jo bokstavleker bare være flott. Min datter er 2 år og 10 måneder, og har siden hun var knappe 2 interessert seg veldig for bokstaver. Hun fikk en pose med magnetbokstaver til å sette på kjøleskapet av en besteforelder, tror det startet med det. I begynnelsen var det moro å bare ta av og sette på, men etterhvert skjønte hun litt mer av hva dette egentlig var. På eget initiativ og vet at vi har lekt med bokstavene, kjenner hun nå igjen så og si samtlige, vet hvem sine det er (personer og gjenstander som begynner på den bokstaven) og kan skrive 7-8 bokstaver. Selv leste jeg enstavelsesord da jeg var 2 1/2 år og leste flytende enkle tekster før jeg var 4, jeg er heller ikke unormal!
Gjest Myumi Skrevet 1. februar 2004 #5 Skrevet 1. februar 2004 Jeg kunne lese da jeg var 4 år og jeg er heller ikke unormal :D Lekte med slike magnetbokstaver på kjøleskapdøren fra jeg var ganske liten uten noe som helst slags press fra noen.
Gjest Tex Skrevet 1. februar 2004 #6 Skrevet 1. februar 2004 Lillesøsteren min kunne skrive mamma som to og et halvt åring, hun lærte det av meg da jeg var fire...... Og ingen av oss er spesiellt intelligente....
Tusenfryd Skrevet 1. februar 2004 #7 Skrevet 1. februar 2004 Jeg var også veldig tidlig ute. Leste selv om mormor og de åtte ungene da jeg var fem. Det jeg har lyst til å si, er at det ikke skal være noe press, og dere skal huske på at ikke barna kan så mye at de begynner fra dag 1 å kjede seg på skolen. Det gjorde jeg, og det var ikke særlig bra.
Gjest Tabby Skrevet 1. februar 2004 #8 Skrevet 1. februar 2004 Tusenfryd, akkurat om barna kan lese før de begynner på skolen skal da ikke være noe problem, det er jo tydeligvis mange som kan dette tidlig, jeg begynte å lese da jeg var 5, datteren min er 5 1/2 nå og begynner å lese småord. Men poenget mitt er at selv om det er en stor klasse hun skal begynne i så må det da være mulig å ha noen forskjellige tekster til barna å lese, altså forskjellig vanskelighetsgrad og at de som kan lese kan sitte litt i bakgrunnen f eks når de som ikke kan lese skal øve på å lære seg dette. Skulle ikke være så vanskelig det og jeg kommer til å snakke med lærer selv når hun begynner på skolen om akkurat dette. Min datter begynte å interessere seg for bokstaver da hun var rundt 3 år, men nå jobber jeg slik at hun har vært sammen med en del større barn også, så det begynte med at hun så at de skrev navnene sine og hun ville lære sitt, hun har et ganske vanskelig navn å skrive, men det kan hun og kunne da hun var 3 1/2. Helt uten press, men når hun skrev så sa jeg i fra om hun glemte noen bokstaver. Nå kan hun skrive navn og kalle navn å de fleste i familien og alt er uten å presse henne. Hun vil selv og da ser jeg ingen grunn til å holde henne tilbake. Så momo, la jenta di få lære når hun vil, de lærer jo faktisk mye lettere når de er små, bare man oppmuntrer når de synes det er vanskelig. Altså ikke oppmuntre til å lære mer, men skryte av at de er flinke som har gjort et så godt forsøk. Sånne kjøleskapsmagneter har jeg ønsket meg, noen som vet hvor jeg får tak i det?
Gjest Myumi Skrevet 1. februar 2004 #9 Skrevet 1. februar 2004 Når jeg begynte i 1. klasse fikk jeg andre ting å drive med mens de andre drev med lese/skrive trening. Men jeg husker at jeg måtte ta lese og skriveprøver før jeg ble tatt ut av den vanlige undervisningen.
Alvilde Skrevet 1. februar 2004 #10 Skrevet 1. februar 2004 Vår gutt på 2 1/2 er også glad i bokstaver. Han kjenner igjen sin egen og 10-12 andre bokstaver. De er da knyttet til navn han kjenner. Han aksepterer ikke at to personer kan ha samme bokstav, så forståelsen er nok ikke helt på plass enda. Han skriver dem ikke selv, men roper navnet på personen når han ser den rette bokstaven på rulleteksten på tv, i avisen eller på melkekartongen.... Det virker som han synes det er gøy, og vi prøver å ikke pushe ham, men a ham strye det selv.
momo Skrevet 1. februar 2004 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2004 Helt greit og høre at det er normalt. Når vi har fortalt det til noen, så får de jo hakeslepp, og synes det er ekstremt tidlig. Får kanskje be de lese de innleggene her, så detter haka helt ned på gulvet. Jeg driver ikke på med noen form for press for å lære henne bokstaver, men når hun spør så svarer og viser jeg. Synes når hun er så liten er det greit at alt kommer naturlig og ikke gjennom press. :D :D
Tusenfryd Skrevet 1. februar 2004 #12 Skrevet 1. februar 2004 Det var et problem den gangen jeg begynte i småskolen. Mye er endret ja, jeg vet det, men det ødela så mye av skolegangen min at jeg er litt opphengt i det...
Andrine22 Skrevet 1. februar 2004 #13 Skrevet 1. februar 2004 Så lenge det er jenta di selv som har LYST til å lære bokstaver, så er ikke det ingenting i veien med det. Så fint at hun har lærelyst!
Gjest Starya Skrevet 1. februar 2004 #14 Skrevet 1. februar 2004 Barn kan bli interessert i bokstaver i en periode for så å miste interessen og dermed glemme det de har lært. Det er også normalt. I dagens skole skal det ikke være et problem at unger leser ved skolestart. (Greit nok , det er forskjeller på skolene da..) Vil unger lære, så la de få lov til det. For min egen del leste jeg da jeg var 5. Det ble likevel ikke så kjedelig i skolen -jeg leste, men jeg kunne ikke bokstavene. Hva avkommet angår, så var han litt sent ute etter den standarden skolen han gikk 1. klasse i satte. Da han kom i 2. klasse på en annen skole var han akkurat i rute, med god margin. Så det kan være forskjell på skolene, ja
'Lilly' Skrevet 1. februar 2004 #15 Skrevet 1. februar 2004 Jeg var også veldig tidlig ute. Leste selv om mormor og de åtte ungene da jeg var fem. Det jeg har lyst til å si' date=' er at det ikke skal være noe press, og dere skal huske på at ikke barna kan så mye at de begynner fra dag 1 å kjede seg på skolen. Det gjorde jeg, og det var ikke særlig bra.[/quote'] Nå for tiden skal i hvertfall skolen og lærere ta hensyn til ALLE på det nivået de er på: TPO - tilpasset opplæring. Alle barn er ikke "klare" for å begynne å lese samtidig, så å ta utgangspunkt i at alle skal lære det i 1. klasse er naivt. Noen lærer det før og noen litt senere. Det ville være uklokt å ikke gripe fatt i barnets naturlige motivasjon p.g.a. at det "er for tidlig"... Vær heller nøye med å følg med at barnet får arbeid og lekser på skolen som er tilpasset dets behov. Det er i hvertfall sånn det SKAL bli gjort på skolen nå! Jeg jobber som lærer og i min klasse får alle elevene individuell leselekse bl.a. (Lærte forresten å lese når jeg var 3,5 år)
Gjest Camelia Skrevet 1. februar 2004 #16 Skrevet 1. februar 2004 Ca.; alminnelige leketøysforretninger har slike magneter, både bokstaver og tall.
Gjest Tabby Skrevet 1. februar 2004 #17 Skrevet 1. februar 2004 Takk for svar Camelia, da skal slike tall og boksatver kjøpes inn :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå