Gjest SmurfeLurfen Skrevet 21. mai 2012 #1 Skrevet 21. mai 2012 Hei! Har en katt som røyter nesten hele året. den er nokså langhåret. Prøvd å venne den til børsting, men den er ikke så glad i det. Pelsen tover seg heldigvis ikke, men irriterende med hårene bestandig. Den er ellers frisk og rask. Men den får vanlig butikkfôr. Den skulle helst hatt ordentlig veterinærfôr, men den nekter å spise annet enn friskies :/ Men er det noe man kan tilsette maten? Har hørt om fiskeolje, og funker det like bra som mange skal ha det til? Heller man det over maten eller?
Minya Skrevet 21. mai 2012 #2 Skrevet 21. mai 2012 (endret) Men den får vanlig butikkfôr. Den skulle helst hatt ordentlig veterinærfôr, men den nekter å spise annet enn friskies :/ En sulten katt spiser det den får servert. En kresen katt har en eier som ikke orker å høre på at katten maser etter annen mat :gjeiper: Prøv Royal Canin eller Iams. Jeg tror nok grunnen til at den røyter som en foss hele året i hovedsak ligger i hvilket fór den spiser. Spesialfór for langhårede katter eller lignende ville vært mitt første tips. Royal Canin har sånne små poser som ikke koster så mye så du får prøvd litt forskjellige typer uten at det blir kjempedyrt. Butikkfóret er ofte næringsfattig og fullt av tomme kalorier, som gjør at katten eter som en hest pga lavt energiinnhold. På Royal Canin og lignende fórtyper spiser katten ofte bare tre-fire pellets før de går og gjør andre ting igjen. De spiser lite og ofte om fóret er bra, men de eter som hester og sjeldnere om fóret ikke er så veldig bra. Hvis du får pus over på bedre fór og pelsen fortsatt ikke bedrer seg, ville jeg gitt den litt kokt fisk daglig/ukentlig, evt litt tunfisk innimellom. Endret 21. mai 2012 av Minya
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2012 #3 Skrevet 21. mai 2012 Det er bare late katteeiere som skylder på kresenhet og drittfòr. Katten sulter seg ikke i hjel, og det er ingen unnskyldning for å fòre på et fòr med 4% kjøtt. Katter er 100% kjøttetere! Kjøp en sekk med Royal Canin Exigent 35/30. Så skal du se at katta blir fin i pelsen, spiser mindre og samtidig elsker foret. Katten vil også slippe å få nyreproblemer, urinveisproblemer og sykdommer i følge av mangel på taurin.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 21. mai 2012 #4 Skrevet 21. mai 2012 Får prøve en ny runde med sultestreik da, men katter tåler jo ikke å gå uten å spise med jevne mellomrom. Snakket med ei som var professor i ernæring på hund og katt og hun sa at så lenge det er et voksent dyr som er frisk, så kan de likesågreit får butikkfôr som veterinærfôr. For dagens ferdigfôr inneholder det et voksent, friskt dyr har behov for i følge henne.
Minya Skrevet 21. mai 2012 #5 Skrevet 21. mai 2012 Får prøve en ny runde med sultestreik da, men katter tåler jo ikke å gå uten å spise med jevne mellomrom. Om katten "sultestreiker" på dagtid, kan det godt hende at den spiser litt når du ikke ser allikevel. De går ikke sultne på trass lenge om de har tilgang til mat.
Gjest SmurfeLurfen Skrevet 21. mai 2012 #6 Skrevet 21. mai 2012 Om katten "sultestreiker" på dagtid, kan det godt hende at den spiser litt når du ikke ser allikevel. De går ikke sultne på trass lenge om de har tilgang til mat. Ok. Kan jo hende den smugspiser når ingen ser
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2012 #7 Skrevet 22. mai 2012 Får prøve en ny runde med sultestreik da, men katter tåler jo ikke å gå uten å spise med jevne mellomrom. Snakket med ei som var professor i ernæring på hund og katt og hun sa at så lenge det er et voksent dyr som er frisk, så kan de likesågreit får butikkfôr som veterinærfôr. For dagens ferdigfôr inneholder det et voksent, friskt dyr har behov for i følge henne. Det er feil, og han bør oppdatere seg. Katter nyttegjør hverken korn, poteter, mais og andre ting produsentene stapper i fòret sitt. Katter er 100% kjøttetere og er helt avhengi av taurin for å leve. Får de ikke nok taurin vil de etterhvert få mangler og sykdommer i følge av det. Butikkfòr inneholder 4-10% kjøtt. Kvalitetsfòr inneholder over 30% kjøtt. Kjøtt er livsnødvendig for pus, og NEI katten lever overhode ikke like godt eller like lenge på drittmat. Det blir som at vi skal leve på Mc-donnals, pizza, ketchup og pølser. Joda vi klarer oss jo, men etterhvert vil vi få mangelsykdommer og f.eks diabetes pga kostholdet. Det samme er det for katter
Siri L. Skrevet 22. mai 2012 #8 Skrevet 22. mai 2012 En dyrlege rådet meg til å gi katten kjøttdeig pga at katten hadde diarè. Etter det har jeg begynt å lese på kattemat-pakkene og kan lese at det for det meste er laget av korn, gjerne hvete. Ingen klarer å få meg til å tro at dette er sunn mat for katter. Dessverre er ferdig-mat for katter veldig lettvint for matmor, men de får jevnlig kjøttdeig (uten salt og vann), tunfisk i vann fra boks, sei som jeg gir dem rå.
Strange Doll Skrevet 22. mai 2012 #9 Skrevet 22. mai 2012 Bruk furminator når du børster, det hjelper og trekker ut underpelsen
Leo Skrevet 23. mai 2012 #10 Skrevet 23. mai 2012 Røyter gjør nok katten uansett, men dårlig pels skyldes nok hovedsakelig mangel på fettstoffer i kostholdet og riktige fettstoffer finnes det veldig lite av i "supermarkedfôr". Hovedsaklig fordi animalsk fett, som er det katter trenger er dyrt og vanskelig å bevare uten at det harskner i løpet av kort tid. Det lar seg heller ikke tørke... Og hjemløse katter jeg har hatt i hus som har overlevd på dårlig mat drikker nærmest fiskeolje, sluker fett kjøtt, fisk etc. og da ser man faktisk en drastisk forbedring av pelsen i løpet av to - tre uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå